Pony met ondernek, hoe pak jij het aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Pony met ondernek, hoe pak jij het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:00

Hoi bokkers,

Mijn pony (haflinger) is de afgelopen jaren voornamelijk recreatief bereden en heeft dus wel een redelijke ondernek ontwikkeld.
Ik ben met behulp van mijn instructrice bezig om deze ondernek naar de bovenkant te krijgen dmv van ontspanning en zo wat meer van de voorhand te gaan vragen, zodra de motor achterop goed werkt.

Ik ben me ervan bewust dat het een kwestie is van hard trainen en tijd.

Mijn vraag is, hoe pakken jullie dit aan en hoelang heb je hier over gedaan?

Anoniem

Re: Pony met ondernek, hoe pak jij het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:04

Trainen trainen en nog eens trainen... Na 1 ½ jaar was die wel weg :j

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:07

Yvank_ schreef:
Trainen trainen en nog eens trainen... Na 1 ½ jaar was die wel weg :j

En hoe ben je hiermee aan de slag gegaan? Op welke manier heb je dit weggetraind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:43

Rechtrichten, Heel veel losbuigen en goed voorwaarts neerwaarts trainen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:51

Das helemaal juist wat "Yvank" hier zegt.
Het kan mssn wel ietsje sneller denk ik, maar dart hangt ook af van de hoeveelheid training je er per week insteekt.
Het moet zeker lukken een Haflinger zacht en nageeflijk te rijden, maar die onderhals is natuurlijk niet alleen maar daar gekomen door verkeerd rijden, das een conformatieprobleem, das dus aangeboren, zo is nu eenmaal zo'n paard gebouwd, je kan daar best een rijpaard van maken maar eigenlijk zijn ze er niet echt voor gebouwd, hou daar wel rekening mee.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:58

Vooral laag rijden, zodat de bovenste spier ( net onder de manenkam) op spanning kom en de onderste ( van de ondernek ) juist wat wegvalt. Goed voorwaarts neerwaarts en vooral geen oprichting.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:10

idd wat monster _tos hier boven zegt
en longeren aan touwtjes zodat ze ook onbelast lekker neerwaarts voorwaarts kunnen lopen

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:16

Bijzet teugel misschien een idee? Zolang je m maar rustig gebruikt. Niet ineens super strak, geef het paard een keuze, zo van kijk als je zo loopt is dat toch veel prettiger..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:18

En voeren op de grond / vlakbij de grond.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:35

deezjebeezje schreef:
Bijzet teugel misschien een idee? Zolang je m maar rustig gebruikt. Niet ineens super strak, geef het paard een keuze, zo van kijk als je zo loopt is dat toch veel prettiger..

Ik heb vandaag voor de 3e keer gelongeerd met de pessoa van een stalgenootje (onder haar begeleiding). Ik moet zeggen dat het supergoed ging hiermee! In het begin wat onwennig maar op een gegeven moment gaf ze wel toe en kreeg ze in de gaten als ze wat zakte dat ze dan ontspanning kreeg. Hier zijn we in de les ook druk mee bezig, op dezelfde manier.

sann1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:02

deezjebeezje schreef:

gebruik hem inderdaad heel voorzichtig!!!
maar of het altijd prettiger is om zo te lopen weet ik niet maargoed dat terzijde.

ik heb zelf een fjord en heb haar nu 4 jaar.
sinds een jaar heb ik haar nu rustig aan het lopen in de bak, voorheen was het alleen maar zo snel mogelijk rond en niets kon haar tegenhouden. met eindeloos geduld en maar herhalen herhalen herhalen gaat het steeds beter.

het aan de teugel lopen gaat nog niet echt, ik rijd haar nu soms (1 keer per 2 weken ofzo) met een slof. ik heb die er dan slapjes bijhangen en als ze echt teveel gaat drammen geef ik een ophouding aan de slof, als ze dan reageert laat ik hem weer vieren.
het is puur ter ondersteuning en als een duwtje in de goede richting.

ga je bij je haflinger dwingen dan kan je het vergeten haha :P rustig blijven en herhalen.

succes !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:31

Bijzets vind ik ondingen :n , gebruik dan touwtjes of een pessoa

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:35

ik ben het met yvank_ eens

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:37

Mijn paard had ook een onwijze onderhals toen ik hem kocht (4 dec'08)
de bovenkant was heel erg arm bespierd, maargoed geen wonder want hij was heel erg moeilijk in de aanleuning.

Nu na bijna 5 maand begint me echt op te vallen dat er wat meer aan de bovenkant komt, en de onderkant wat minder word.. het zit er nog wel, maar lang niet meer zo opvallend.

Ik rij hem veel laag en rond over de rug, van achter uit naar voren toe.
proberen door te buigen etc hem mooi los te krijgen en te houden in de aanleuning en zijn lichaam.

niet teveel bovenin rijden, of dat ie nét niet erdoor is, dan maak je juist die onderhals nog sterker, hij moet die spieren gaan ontspannen, dat is de enige manier om ze minder te krijgen en de bovenkant wat meer :)
probeer de verbinding van voor ook zo luchtig mogelijk te houden, als hij met veel kracht/druk gaat rijden om je pony maar naar beneden te houden, dan zal hij zich er juist tegen gaan verzetten, en juist die onderhalsspieren gebruiken.

bijzetteugel doe ik ook wel eens, maar dan aan de longe, heb heel veel geprobeerd met hem (gogue, touwtjes, pessoa etc etc) maar bijzetteugel reageerd ie momenteel gewoon het beste op, je moet per paard bekijken waar hij op dat moment het fijnste op loopt :)

succes!

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:26

Ja als je haflinger vooral recreatief is gereden, dus daar ga ik van uit meer het bos in en niet veel in de bak, en dus niet veel werdt gevraagt om hem nagevelijk te reiden. Als dit het geval is, zal hij het gewoon gewend zijn in een voor hem makkelijkste Houding te blijven lopen, dus zijn onderhals meer gebruiken. Je pony kan het gewoon ook vannature hebben meegekregen, waardoor de onderhals beter is ontwikkeld.
Door op een juiste manier te trainenn waardoor hij zijn boven lijn (bovenhalssprier) moet gaan gebruiken is de onderhals voor een groot deel wel minder sterk te late worden door te trainen, waardoor hij makkelijker nagevelijk te rijden is. Veel inbuigen op rechts en op links, voltes rijden, op het juiste moment nageven en vragen zijn belangrijke onderdelen in de training. Instructie is daarbij dan ook wel een aanrader. Wat veel mensen vergeten is dat behalve rijden, longeren ook erg goed is voor je paard, het maakt het trainen wat afwisselender voor het paard en jou. Een beetje bijzetten op de juiste manier is hierbij ook een aanrader.
Tip kijk even op de site van vereniging eigen paard, daar staan altijd leuke tips op over reiden, verzorging en alles wat komt kijken bij het houden en reiden van paardn. 8-)

succes.