Inrijden moeilijker jong of oud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Inrijden moeilijker jong of oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:56

Hallo bokkers.

Ik had gewoon een nieuwsgierig vraagje :D
Zijn jonge paarden makkelijker in te rijden dan oudere paarden,
met jong bedoel ik 3 a 4 jaar, en oud bedoel ik mee 10 ofz? :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:57

Dat ligt helemaal aan het paard.

Sabinaa__

Re: Inrijden moeilijker jong of oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:00

Okee dankje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:01

Ik heb een half jaartje geleden mijn merrie op 12 jarige leeftijd ingereden. Dat is prima verlopen maar ik merk wel dat jonge paarden nieuwe dingen wat sneller oppakken. Ik moet vaker herhalen voordat ze iets helemaal snapt. Daarnaast is een ouder paard minder 'flexibel' tussen de oren ze passen zich moeilijker aan in de nieuwe situaties die inrijden met zich meebrengen. Daar moet je als ruiter rekening mee houden en je paard meer tijd geven.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:02

Juliette86 ; Okee fijn dat het goed ging met het inrijden van jou paard ! :D Ik snap het helemaal wat je bedoelt ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:04

IK denk dat het niet heel veel verschil maakt,ligt er wel aan welke ervaring het paard met de mens heeft, een jong paard met een nare ervaring zal moeilijker gaan dan een ouder paard zonder nare ervaring en andersom.
Ik zelf zou liever voor het wat oudere paard gaan, beter te oud dan te jong, een ouder paard is lichamelijk volgroeit een jong paard word vaak al vroeg ingereden, waardoor de gemiddelde leeftijd van een paard nu 6/7 jaar is.
Wat niet wegneemt dat een ouder paard ook goed gereden moet worden, dus ja beide is wat voor te zeggen, het moet voor beide leuk zijn en lichamelijk moeten ze er aan toe zijn, ik heb een 3 jarige wat lichamelijk helemaal goed is, waar ik zo op kan , maar daar nog een jaar mee wacht en ik heb een ruim 5 jarige die helemaal nog niet aan een ruiter toe is , ja alleen de stap , maar de draf is nog te veel voor haar , dus die met 10 waarschijnlijk pas echt goed in balans lopen, terwijl de 3 jarige met 6 al goed zal kunnen galopperen onder het zadel.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:27

Okee, goed dat jullie het lekker rustig aan doen ;) als ik wel is mensen hoor die paarden inrijden of mee bezig zijn vanaf 2,5 jaar. Vind ik dit zelf te vroeg :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:27

Beide heeft voor- en nadelen.
Jonge paarden nemen leiding makkelijker aan en leren vaak sneller.
Oudere paarden zijn geestelijk meer in balans en fysiek sterker (wat voor- en nadelen heeft zoals je begrijpt).

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:09

Ik begrijp het ! :D