Rustige oude heer veranderd in draak op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nastik

Rustige oude heer veranderd in draak op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:30

Ik heb al jaren een hele mooie, lieve en eerlijke KWPN'er van inmiddels 20 jaar. In zijn gouden jaren was deze leuke heer een heus dressuurkanon en hij liep de sterren van de hemel. (en zo voelt hij zich ook nog vaak, een wereldster) Lopen kan hij nog steeds als hij een beetje warm is, en hij 'danst' dan ook zo trots als een pauw langs het publiek. (de groep Shetten in de wei naast de bak) Helaas gaan de jaren ook voor sterren tellen, en wilt een galop op de linkerhand soms niet zo, of vergist hij zich in de wissel. Pareren gaat allang niet meer zo netjes als toen hij jong was en het stijve voorbeen speelt op bij een piaffe. Mijn vermoeden dat mijnheer artrose in zijn linkervoorbeen heeft is een tijdje terug bevestigd door de dierenarts. Het gaat om een heel lichte vorm en alleen bij hard werken heeft hij er iets last van. Er is zonder erge pijn mee te leven en ik heb besloten dat hij mag werken zolang zijn conditie dit toelaat. Ik ben van mening dat het voor een paard van zijn kaliber pijnlijker is stilgezet te worden. Hij heeft zijn trots en ik ken hem goed genoeg om te weten dat hij zéér teleurgesteld zal zijn als hij niet meer zou mogen werken.

Het lijkt mij zo ontzettend fijn om met hem buiten te rijden, maar na een paar pogingen blijkt dit bijna onmogelijk. Hoe braaf hij is in de bak, op de trailer en op het erf, zo nerveus en bang wordt hij buiten. Buiten zou hij nog veel plezier kunnen beleven en op zijn gemak een lekker stukje kunnen gaan wandelen. Maar van mijn ontspannen plannen komt niks terecht. Of hij wilt als een speer naar huis, zijn bak of in ieder geval bekend terrein, of (als ik mijn zin doordrijf) hij grijpt elk object aan om bij te gaan dansen, steigeren of te dreigen. Wel met zijn oren naar voren gericht, maar daarbij stampend, briesend en snuivend. Door het gezenuwlij van zijn kant, word ik ook een beetje angstig wat de situatie niet makkelijker en ontspannender maakt.

Ik zou mee kunnen rijden met ruiters van de stal, maar die houden wel van avontuur spoorwegovergangen, langs het spoor rijden, door nieuwbouwwijken en plassen, (dat trek ik niet ik wil rust). Ik ben bang dat al deze nieuwe dingen mijn oude man een hartverzakking gaan bezorgen.

Hij is geen gemeen paard, maar wel een trots en eigenzinnig geval. Hij voelt zich graag de man en hij gedraagt zich ook als een ongetemd, groen paard buiten. In de bak durf ik er nog meiden van 10 een rondje op te laten rijden. Hij heeft een hart van goud en is 100% betrouwbaar. Maar buiten draait hij helemaal door.

Iemand tips of kan ik het op zijn hoge leeftijd beter niet meer proberen?

Wildgirl

Re: Rustige oude heer veranderd in draak op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:33

Zó oud is hij nu ook weer niet referend naar je laatse zin!
kan je niet samen met anderen die ook van de rustige routes houden?
Hoe is hij aan de hand alleen buiten?
Wellicht dat je wat vertrouwen op kan bouwen aan de hand en later evt aan de fiets buiten.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:36

ik zou het aan de hand eerst proberen en als dat goed gaat toch kijken dat er een ander rustig paard mee gaat naar buiten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:37

Heb je dan nooit eerder met hem buitengereden? Kent hij het uberhaupt? Buiten de bak rijden?

Zo niet, zou ik gewoon bij het begin beginnen: wandelingen met hem gaan maken. Zo maak je hem vertrouwd met de nieuwe omgeving terwijl hij jou als leider naast zich heeft.

Als je dan flink wat wandelingen en nieuwe routes hebt uitgeprobeerd, doe dan een keer het hoofdstel in en zadel op. Als hij dan lekker ontspannen is en rustig is, dan kan je halverwege de wandeling er eens op gaan zitten om te kijken hoe dat gaat.

Zo heb ik dit ook gedaan met mijn 'groene' paard.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:41

Ik kan me niet voorstellen dat niemand van je stalgenoten met je mee wil op een rit de bij jou en paard past. Dus rustig zonder spannende dingen. Zou het gewoon eens vragen, ik zou meteen met je meegaan. (woon alleen te ver weg :) )

Je laat hem volgens mij wel wat ouder klinken als ie is? Volgens mij zit er nog pit genoeg in :) Klinkt als een erg leuk paard!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:43

Hoi Nastik, mag ik vragen waar je rijdt? Ik woon nl niet ver van je af, vandaar. Ik ervaar het buitenrijden hier ook heel anders. Ik heb een die-hard voor buitenrijden, maar hier pas ik toch wel op. Ze rijden hier als gekken, gaan gewoon in vette snelheid inhalen als je zelf al langs geparkeerde auto's moet.

Ik ga ook naar buiten, de polder in, maar vooralsnog alleen op zondag en in de avond. Mijn man op de fiets mee. Mijn paard is 100% verkeersmak, maar toch ben ik heel voorzichtig, hij begint de omgeving al goed te herkennen en dat maakt ook rustig.

Overvoer je oudje niet en ga korte ritjes maken met eventueel 1 mak paard en hou het in stap. Ze wennen er allemaal wel aan.

Maar vorige week liep ik op een pad langs een pension, een pracht van een B bont paardje werd gereden door een klein meisje met mams er naast. Mijn paard houdt in, gaat staan kijken, dacht ik dus dat hij stond te genieten, was niet vooruit te branden, maar ineens draait hij weg, begint hard te blazen en wil in volle galop zo snel mogelijke en zo ver mogelijk van dat bonte enge iets vandaan....snapte er niets van, maar ik was wel bij een kruispunt, kortom mijn paard ziet ook nog heel veel en soms ineens is het koppie vol en dan is het afzien als je geen groot veilig natuurgebied hebt. Maar mijn paard heb ik al zoveel jaren die, die heb ik binnen een heel snel moment weer rustig.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:46

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het al aan de hand geprobeerd, maar hij trekt zich gewoon los, of loopt helemaal niet meer. Of gaat tijdens de wandeling een ding aangrijpen om zich over op te winden.

Het is geen kaboutertje (1.74) en ik ben wél een kabouter... Doordat ik het eng vind gaat hij het nog enger vinden.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:50

Hi Russel,

ik rijd in Deil, voornamelijk in het veld. Maar ook allemaal mafketels hier hoor.

Als ik mijn Shetje naast de fiets laat lopen proberen ze me ook regelmatig plat te rijden. Ik ken het probleem.

Ik was vroeger nergens bang voor, maar dat veranderd wel als je de 30 naderd en kindjes hebt.... zucht.

10 jaar geleden had ik het prachtig gevonden, zo'n druktemaker en ik had hem wel even verkeersmak gemaakt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:53

Is er echt geen stalgenoot die af en toe met je een rustig ritje wil maken om het op te bouwen? Dat zal een hoop schelen.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:56

Musjes schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat niemand van je stalgenoten met je mee wil op een rit de bij jou en paard past. Dus rustig zonder spannende dingen. Zou het gewoon eens vragen, ik zou meteen met je meegaan. (woon alleen te ver weg :) )

Je laat hem volgens mij wel wat ouder klinken als ie is? Volgens mij zit er nog pit genoeg in :) Klinkt als een erg leuk paard!

Succes!

Ik zal het eens vragen, hoop echt dat het wat word... Ik ben niet echt de flexibelste persoon op aarde; kind, gezin....werk. Dus ik grijp vaak toch mijn momenten van vrije tijd als ik de kans krijg. Op woensdag heb ik wel mijn vaste kinder- en werkvrije dag.

Ach ja, wat is oud? Ik vind 20 (in juni 21) een respectabele leeftijd voor een KWPN'er. Maar je zou hem kwa looks en gedrag zo 10 jaar minder geven.

Hij is het tofste paard dat ik ooit gehad heb.

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:03

Hoi Nastik,

Begrijp ik goed dat je de afgelopen tijd (jaren?) weinig tot niet buiten hebt gereden? Waarschijnlijk vind hij het dan vreselijk eng / spannend. Ik heb helaas vorige maand mijn 22 jarige in laten slapen. In de zomer reed ik altijd een paar keer per week buiten, geen probleem. In de winter veel minder, max 1x per week in het weekend, maar soms ook een maand niet.
Na zo'n periode in de bak was hij altijd al fris buiten, maar hoe ouder, hoe frisser.
Het laatste jaar ben ik na een bak periode de eerste keren weer naar buiten niet meer alleen gegaan. levensgevaarlijk.
Terwijl hij in de binnen/buitenbak echt superbraaf was. Ook aan de hand ging echt niet.

Oude paarden leren niet meer zo makkelijk; ik heb bij mijn paard het idee gehad dat hij ook dingen sneller ging vergeten. Dus dat hij er na een bakperiode weer van overtuigd moest worden dat buiten niet eng is. In z'n jongere jaren had hij hier helemaal geen last van, was hij hooguit jolig.

Dus: ik zou echt met een ander paard gaan. Hoop dat je iemand kunt vinden!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:59

Ik zou persoonlijk niet gauw met een heet paard aan de hand gaan wandelen als hij zo bang is. Grote kans dat ik hem niet kan houden.

Met mijn pony ben ik heel rustig begonnen, met een stalgenoot na het rijden even een rondje om de manege uitstappen. Steeds een groter rondje maar nooit alleen. En ik ging alleen met rustige paarden mee. Het werd steeds beter maar ik dwong mijn pony nergens toe. Als hij ergens niet langs durfde stuurde ik hem gewoon achter zijn voorgangen aan, dan durfde hij er wel langs. En als hij het dan nog niet durfde stapte ik heel even af, nam ik hem mee aan de hand en steeg ik weer op. Zo ben ik steeds stukken verder gegaan en na een paar maanden kon ik met een stalgenoot lekker langs het kanaal crossen zonder rare taferelen. Het heeft natuurlijk wel een paar sprintjes en bokkesprongen gekost maar zo kom je er wel.

Ik zou gewoon rustig beginnen en kleine stukjes, al is het maar een klein rondje om het erf met een ander paard, gewoon langzaam opbouwen.

Ik kan nu met mijn pony (na een jaar) alleen een stukje uitstappen. 10 minuten van het erf af. En daar heb ik heel lang over gedaan ;) Telkens een stukje verder proberen, en als het goed gaat ook tevreden zijn en naar huis gaan. De volgende keer weer iets verder proberen.

Als het echt gevaarlijk wordt, dat je je paard niet kan houden als hij er vandoor gaat kun je altijd een martingaal of slofteugel of eventueel een ander bit gebruiken ;) Zodat je iets meer te vertellen hebt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:58

Kan je niet op het stalbord een oproepje plaatsen of iemand met je mee wilt op een rustig stapritje met een rustig paard?

Ik heb vandaag ook na een half jaar weer eindelijk kunnen rijden. Paard is heel heet en staat nu al 3 weken non stop op het land, ik dacht dat hij wel relaxed zou zijn.

Maar ik was heel erg blij dat ik met een onwijs relaxte haflinger mee was die geen kick gaf want mijn paard was echt een bom en alleen over de hei had ik echt niet fijn gevonden...
Morgen vraag ik ander stalgenote of ik met haar mee mag, haar paard is ook heel erg relaxed.

PS Ik draag tegenwoordig naast mijncap ook een bodyprotector. Dat helpt mij om mij veilig te voelen (al weet je het nooit met een paard).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:40

Eén van die ruiters bij jou op stal moet toch wel bereid zijn rustig met je mee te gaan en langzaam uit te bouwen.

Ik doe dat regelmatig met mijn Lan. Voorop bij het jonge paardengrut, of bij mensen die het wat eng vinden buiten te rijden. Of een paard dat ergens niet langs wil. Vraag het ze gewoon. Het is vreemd voor jouw paard, hij heeft zelfvertrouwen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:48

Mijn ervaring is dat iemand mee laten fietsen een heel grote steun is voor een onzeker paard. Iemand die hij kent, dat kan een stalmaatje zijn voor je als het makkelijker is ivm kinderopvang, want mijn man gaat dan mee. Zodra hij iets engs moet doen, een brug over of zoals laatst de spoorweg overgang, dan gaat mijn man voorop en dan volgt mijn paard, ook kijkt hij steeds op zij om te zien aan de reakties van mijn man of alles nog oke is.

Ik had een keer toen mijn paard midden op de spoorwegovergang liep de bellen afgingen en de lampen gingen flitsen, dus voor hem kwam uit de grond ineens lawaai. De volgende keer durfde hij alleen als mijn man vooruit fietste. Nu gaat hij weer vanzelf. Als ze iemand kunnen zien helpt het wel en soms is het ook wel fijn als iemand even de teugels vast pakt zoals bij het voorbij razen van een trein, de spoor overgangen hier zijn niet zo ongevaarlijk. gaandeweg krijgen ze zelfvertrouwen en leren ze de weg kennen.

Zou jammer zijn dat je niet meer met hem naar buiten kan met die heerlijke weer.

Kunnen de kids mee in zitjes op de fiets met manlief? :D