Ik heb in draf, vooral bij het doorzitten, last van flapperende onderbenen. Vaak hierbij ook problemen om voldoende druk op mijn beugels te houden. Hoewel ik heel bewust probeer niet elke pas te drijven en mijn been los te laten hangen, bewegen mijn onderbenen teveel. Als ik mijn onderbenen bewust aan het paard houd, gaat dat ten koste van de rest van mijn zit en wordt het krampachtig. Ik heb naar verhouding korte pootjes, stevige bovenbenen en dunne onderbenen. Mijn paard heeft een redelijk rond postuur (niet dik, maar ronde ribben), dus dat werkt allemaal niet mee. Paard laat de rug tijdens het rijden wel goed los, volgt de hand netjes naar beneden en is over het algemeen na het losrijden goed aan het been. Ik heb een redelijk hard en vlak dressuur zadel dat op zich goed zit, maar een zadel waarin mijn zit meer opgesloten zou worden zou wel wat helpen denk ik. Maar goed, geld voor een nieuw zadel heb ik op dit moment simpel weg niet. Is er iemand die tips heeft voor oefeningen (te paard of gewoon in de sportschool oid) om dit probleem te verbeteren. Zoals ik al zei, vooral bij doorzitten, maar ook bij lichtrijden zou ik graag met een mooi stil been rijden. Alvast bedankt voor de reacties!
aeolusnr1
hielen naar beneden drukken maar er heel erg op letten dat je niet in de beugels gaat staan, want dan druk je jezelf naar boven, hou vooral ook je knieen niet te vast tegen het paard, want wanneer je dat doet komen je onderbenen echt helemaal los te hangen en zwabberen wild in het rond. Voor de rest veel bewegingsoefeningen ik noem het steeds ( turnen voor de ouden van dagen) maar dat is uiteraard als grapje bedoelt, benen optrekken even houden en weer zakken, doen alsof je fietst, afwisselend voor en achter zwaaien, ed..... eventueel een paar zitlessen nemen, want hier zit het probleem.
probeer je bovenbenen te ontspannen, en je been lang te maken. Denk er goed aan dat je druk blijft houden op je beugels. Heb je je beugels niet te lang? Je zou voor het gevoel misschien eens wat korter kunnen rijden en dan de lengte weer uit te bouwen als je makkelijk druk op je beugels kunt houden.
Dickie8
Geplaatst: 24-04-09 12:34
Het is gewoon heel moeilijk om je benen met doorzitten stil te houden..daar heb ik ook wel is last van!! Inderdaad je beugels niet al te lang doen!!
Je beugels op de goede maat houden, zodat je genoeg steun heb. Ik had ongeveer het zelfde probleem. ik ben evenwichtsoefeningen gaan doen waardoor je de beugels bijna niet meer nodig heb. probeer niet te gaan staan in je beugels, maar omhoogkomen uit je zadel. als je begrijpt wat ik bedoel?
ik heb dus zonder beugels gereden, of zonder zadel, heeft goed geholpen bij mij!
Kimbaie
Geplaatst: 24-04-09 12:50
ik heb sinds kort echte op maat gemaakte leren laarzen, daarvoor reed ik altijd met chaps en van die rubberen laarzen en moet zeggen... leren laarzen helpen echt je benen op zijn plek en stil te houden. Dus mocht je er nog niet meerijden dan raad ik je dat aan
Bedankt voor de tips allemaal. Ik zal zeker eens met mijn instructrice zitlessen bespreken. Punt is alleen wel dat als dat het enige is waar je op hoeft te letten, het makkelijker is. Heb ook altijd meer last van zwabberende benen op momenten dagen dat ik meer moet 'werken' om mijn paard aan het been te krijgen. Mijn beugels heb ik een maandje geleden ongeveer juist een gat langer gemaakt omdat ik het gevoel had dat ik met de kortere beugels mijn knieen niet goed aan het zadel kon houden en juist weer last van afstekende kapstokken kreeg. Ook niet fraai....;-( Voor het mooie zouden ze zelfs nog weer een gaatje langer moeten, maar dat lijkt me nu niet aan de orde. Ik rijd op leren laarsen die indertijd op maat waren, maar wel verkeerd aangemeten. Veel te grote voet en te wijde schacht (dat laatste komt door afvallen). Dat werkt inderdaad niet mee om het gevoel te hebben dat je je laarsen 'aan' moet zien te houden. Ik heb inmiddels nieuwe laarsen laten maken....maar ja...daar heb ik nog helemaal geen gevoel mee. Dat ontspannen in het bovenlijf zal er zeker mee te maken hebben. Ik rijd volgens mij over het algemeen wel redelijk ontspannen bovenlijf, maar merk wel dat op dagen dat je wat last van je rug hebt, de benen meer zwabberen. Ik dacht misschien ook aan speciale rek en strek oefeningen die je beenspieren verlengen ofzo. Ik zal zeker de oefeningen uit de eerste reactie eens gaan doen voor het rijden.