Omdat ik eigenlijk niet weet waar dit staan moet plaats ik het maar even hier.
Ik verzorg een paardje, en die moet in de vakantie een ponykamp lopen met de eigenaresse. Nu gaat zei dus ook op
vakantie, ik ga ik het paardje verzorgen. Maar het paardje loopt nu ong. met het rijden 45 a 60 min. Meestal rond de 45 of toch
nog iets korter.
Het beestje is nu bijna 4 jaar oud. Word in Mei 4. Verder ziet zijn 'trainingschema' er zo uit.
Maandag - losgooien
Dinsdag - rijden (45 min.)
Woensdag - Soms rijden (45 min. of hij word losgegooid of staat lekker in de paddock).
Donderdag - Longeren
Vrijdag - Losgooien of lekker stappen of een vrije dag.
Zaterdag - rijden (45 min) of losgooien.
Zondag loosgooien (Rijden)
Bij zaterdag en zondag ligt het eraan of ze tijd heeft om m los te gooien of dat ze rijd.
Maar, het paardje moet op kamp ong. 2 uur gaan lopen. Het kamp vind plaats in Augustus. Maar nu loopt het
paardje max. een uur en meestal nog niet eens. Wel staat hij vanaf twaalf uur op de paddock tot een uur of half zes. En meestal 's
avonds ook nog eens.
Nu wil ik 'm zo op gaan bouwen dat ie toch zo'n 2,5 uur kan lopen. Vind ik wel zo eerlijk tegen over m met dat
ponykamp.
Ik wil het als volgt op gaan bouwen, maar is dat goed?
2x per dag iets doen. Dus bijvoorbeeld 's ochtends losgooien 45 min. Dus gewoon draven galopperen en alles. En dan 's avonds bijvoorbeeld longeren of rijden.
En dat dan van een kwartiertje (kan ik daarmee beginnen?) opbouwen met vijf minuten. Maar ik neem aan dat je t niet zo kan
doen dat als je bijv. op maandag een kwartier erbij gooit. Dat je op dinsdag er al vijf minuten bij kan gooien of wel? Hoe zouden
jullie dat doen?
Zowiezo hij word nu ong. 3x per week gereden max. 4. Maar met dat kamp moet hij dus meerdere keren per dag lopen en dan
7 dagen. Het duurd van zaterdag tot vrijdag.
Maar hoe kan ik dit nou het beste opbouwen, en kan ik m dan tussendoor ook nog gewoon een dagje vrij geven. Hij staat
dan heel de dag leker op de paddock.. En in de zomer op de wei.
Graag advies, en graag zo opgebouwd dat ik er dan ook wat aan heb.
Alvast bedankt.
Die van mij is straks 3.5 als ze beleerd wordt en die zal dan t/m haar 4e een keer om de dag een kwartier onder het zadel lopen of misschien een keer 20min..
Ik weet niet wat voor karakter de jouwe heeft? Als hij al kampen gelopen heeft, zal het ook wel een doordouwer zijn of het zijn idd heel relaxte kampen. Gewoon meenemen op kamp en je nu goed voorbereiden op kennis met je paard. Zorg dat je je paard kent! Dan weet je exact wat je wanneer moet doen. Dat wijst zich dan vanzelf. En na het rijden goed uitstappen, evt beentjes afspuiten en afstallen.