ik heb sinds 3 maanden een friese merrie en ik wil graag op haar gaan rijden. ze is 9 jaar oud maar er is de laatste 2 jaar niets meer mee gedaan.
ze is wel gewoon ingereden toen ze 4 was maar niet super doorgereden.
nu ben ik zover dat ze het zadel en hoofdstel goed accepteerd, longeren gaat ook prima,ook met losse beugels zodat ze went aan iets langs haar buik enzo. maar ze is zo gevoelig, mistte ook een hoop vertrouwen toen ze bij mij kwam maar ze vertrouwd mij nu goed.het is wel een eenkennige merrie maar verder best braaf.
ik wilde nu beginnen met rijden maar zodra ze ziet dat je boven haar rug zit dan wordt ze gek. voet in de beugel dat magwel en ietsje leunen maar meer ook niet. ze word dan ook een beetje dominant en wilt slaan met haar voorbeen.
nu kreeg ik de tip eerst iets op haar rug te zetten, een pop ofzoiets. heeft iemand daar ervaring mee?
ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Janiniie
Geplaatst: 22-04-09 20:59
Een zware zak zand xD Off Je kan ook altijd nog even wachten!
Ons paard werd ook helemaal gek, slaan met z'n voorbenen en echt doordraaien. Maar zodra je erop zat ging het goed.. We hebben echt van alles geprobeerd, helaas ook dingen waar we niet achter stonden. Uiteindelijk heeft maar één ding geholpen en dat is heeeeeeeeeel veel rust, geduld en vertrouwen. Toen hij ons eenmaal echt vertrouwde en het opstappen lukte één keer, lukte het standaard en is het niet meer mis gegaan.
Maar doe alsjeblieft voorzichtig en haal er iemand bij die je echt goed kan helpen. Die van ons heeft ervoor gezorgd dat iemand 2 maand lang met een mitella rond heeft gelopen, het had veel erger af kunnen lopen.. Dus niet alleen oplossen, maar haal er iemand bij die er ervaring mee heeft en wie jij vertrouwt met je paard!
Monster_tos
Geplaatst: 22-04-09 21:46
Wat ik met beleren altijd doe is dat ik naast het paard omhoog ga springen, klinkt gek maar zo went hij er aan dat er naast hem iets omhoog komt. Zoals je bij opstappen omhoogt komt. En in kleine stapjes, eerst even alleen omhoog komen en klaar, daarna een keer op je buik op zadel liggen, en zo steeds stapje verder. Slaan met de voorbenen zou ik wel afstraffen, teminste als je er zeker van bent dat het een dominantie aanval is.
previr
Geplaatst: 22-04-09 21:46
uit je titel begrijp ik dat je niet kunt opstappen? probeer eens met een krukje, dit werkt bij veel paarden een heel stuk beter. je hangt dan niet met je gewicht aan de rug van je paard. sommige kunnen dit gewoon niet hebben. ik stap eigenlijk bij al mijn paarden met een krukje op. tis begonnen met een paard dat mij er ook niet op liet, vanaf dat ik met een krukje begon kon ik zo opstappen.
een krukje heb ik nog niet geprobeert dus is wel een goede optie. ik heb gelukkig wel hulp alleen kan ik het helemaal niet.
we doen alles al voorzichtig enzo maar het is moeilijk om de grens te vinden tussen niet willen en niet durven bij dit paard.
we hebben al heel wat bereikt dus dit moet ook lukken haha!
senna21
Geplaatst: 22-04-09 23:44
Heb je de rug al laten nakijken?
Opstappen is toch een spannend moment voor een paard (en ruiter). De controle en balans is er niet op dat moment. Wat ik bij een paard heb gedaan die bang was voor 'dat er iets boven hem uittorende (een draver die ik onder zadel ben gaan trainen), is Paard naast een hek zetten, op het hek klimmen en rustig aandacht geven. (niet er op zitten) Vervolgens paard rustig laten wennen aan gewicht. (je kunt er ook op drukken tijdens poetsen etc.) Vervolgens heb ik twee weken lang 'liggend paardgereden' (ja, dat kan echt hoor ).. en daarna was alles koek en ei...
randalinpony
Geplaatst: 23-04-09 09:18
OP het hek is een goede tip, ook weleens gedaan bij een FriesXArab die heel braaf was, totdat je dus omhoog kwam in de beugel... Binnen een week schoof ik vanaf het hek op haar blote rug, en nooit meer last gehad.
Wat wij standaard doen bij jong grut, is een strobaal (of 2 bij een hele grote) in de bak en het paard daarnaast zetten. dan ben je al hoog, je kan het paard rustig wennen aan je been dat op zijn kruis komt, aan hangen, aan staan in de beugel en daar gewicht op zetten, aan over hem heen hangen zodat je boven hem uittorent, enz.
Alles veel veiliger voor jezelf, en minder eng voor je paard. Ik gebruik graag een helper als die in de buurt is.
En vooral inderdaad, rust, rust, rust. Het paard bepaalt zelf wanneer hij toe is aan de volgende stap.
Ohja, wij wennen een paard ook aan een zadel dat op zijn rug van links naar rechts schudt. Dat is voor sommige paarden een eng gevoel, dat er gewicht aan zijn rug trekt.