op een shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

op een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:44

hoi allemaal,
als je nou een shetlander gaat inrijden maar je bent niet tezwaar maar wel te groot?( of ietsjes telang )
kan je hem dan nog in rijden ,?
als ie er geen last van heeft teminste.
er aub geen commetaar over
hoe groot ben je .
en hoe groot is je shetlander?
en je bent veel te groot enzo..en dat is niet goed
en als je het toch doet dan wel graag netjes
gewoon een goed antwoord ben ik blij om en als ik hem misschien ga inrijden en ik weet zeker dat ik tegroot,
ben laat ik er alleen kleine kinderen op stappen ;)

kim

mhollanderJarig

Re: op een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:57

Als je te groot bent voor een pony kun je hem/haar niet goed inrijden omdat je de beenhulpen niet corect kunt geven.

Kleine kinderen hebben meestal niet de ervaring om een pony in te rijden of goed door te rijden.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:11

ja daar had ik ook al zelf aan gedacht :?
maar,
nu is mijn oplossing hem op mijn stem laten aan sporen :D :D is al meteen dier vriendenlijker? toch :+
ik weet natuurlijk niet of het wel zo slim is maar hij reageerd al wel op mijn stem al ik zeg maar klak met mijn tong :)
misschien dan ook onder het zadel?

kim

mhollanderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:20

Toch zal hij op been moeten leren te luisteren. Natuurlijk geef je ook de comando met stem als ondersteuning maar dat gaat niet op als je figuren moet rijden of stureb.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:15

Dit heeft niet echt iets met omgang en paardengedrag te maken, ik verplaats het topic even ;)
OPG-->RT-P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:18

als je te lang bent, is het voor de pony (en zeker een groene pony) veel te moeilijk om een goed evenwicht te vinden. Alleen al daarom is het niet verstandig. Daarnaast kun je ook geen goede hulpen geven
Maar het belangrijkste probleem is toch de onbalans die je dan bij de pony veroorzaakt en dat is zeker geen aanrader.

Leer de pony op met grondwerk en doe evt lange teugelwerk met hem. Daarmee kan hij in principe alles leren, behalve het dragen van iemand op de rug.

Als alle hulpen met grondwerk en lange teugel duidelijk zijn, kun je dan nog altijd overgaan tot het erop zetten van een kind met de geschikte afmeting.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:21

Tja, als het de bedoeling is dat er kinderen op gaan rijden, moet 'ie wel leren om naar een normale hulp te luisteren. Kinderen kunnen vaak nog geen kuithulp geven, wat jou alternatief zou zijn dan.
Je zou wel kunnen doen dat jij er het eerst op gaat. Tot hij gewend is aan een ruiter op zijn rug, en dat je dan iemand zoekt die wel klein genoeg is om hem de hulpen te leren. Want ik snap dat je een klein kind niet op een pony wil zetten die nog niet zadelmak is. Dus jij moet dan alleen maar leren dat een ruiter niets engs is, eventueel de eerste schrikreacties uitzitten, totdat de shet klaar is om de hulpen te gaan leren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:14

Als je niet te zwaar bent kan dat prima.
Beenhulpen kun je ook met de bovenzijde van je kuit geven.

Op ijslanders zitten vaak zat lange sterke kerels en die zitten prima in balans, is alleen even wennen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:18

randalinpony schreef:
Als je niet te zwaar bent kan dat prima.
Beenhulpen kun je ook met de bovenzijde van je kuit geven.

Op ijslanders zitten vaak zat lange sterke kerels en die zitten prima in balans, is alleen even wennen.

Inderdaad, als je zelf netjes zit en de pony niet hindert met je houding, moet het niet al te erg zijn hoor.