hoe leren aanspringen in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

hoe leren aanspringen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:14

hallo beste bokkers allemaal :P
ik had dus een vraagje (ik hoop deze topic op de goede plaats)
ik verzorg 2 haflingers, ze kunnen met het zadel maar zijn eerder opgeleerd als koetspaarden. Ze kennen het begrip galop dus ook niet. Nu was mijn vraag hoe je dit kon aanleren, en nog iets: er is geen paddock dus welk been moet ik dan achteruit aanleren ????
alvast bedankt ;)
hafjesliefde

Dani

Re: hoe leren aanspringen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:40

Heb je les? Dat zou wel handig zijn, zeker in dit geval.

Ik zou beginnen met aan de longe laten galopperen, totdat dit alleen op stem goed gaat. Pas dan onder het zadel gaan oefenen. Voor de combinatie beenhulp-galop, is het misschien gemakkelijk dit op een volte te oefenen - in een bak begin je ook vaak met aanspringen in de bochten.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:43

Met bovenstaande eens, waarschijnlijk kennen ze reactie op stemhulpen al wat het iets gemakkelijker maakt.
Voor je benen moet je even denken of je rechter of linker galop wilt doen. Rechtergalop is linkerbeen achter de singel en links andersom. Hetzelfde als hoe je een volte om gaat eigenlijk.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:50

Zonder stem kun je ook gewoon de galop hulp geven, paard zal reageren op druk van je been door te versnellen ( teminste als die knop er goed op zit ) dit door laten versnellen tot ze aanspringen en dan uitvoerig belonen, je paard hoeft echt nog niet gelijk op je hulp aan te springen. Maar als je uitvoerig beloond als hij in gallop is legt je paard snel genoeg de connectie tussen je beenhulp en de galop. Als dat er goed opzit kun je je paard pas leren om zonder te versnellen in draf gewoon gelijk aan te springen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:48

Monster, het gaat bij het longeren niet alleen om het aanleren van de stemhulp. Voor het paard is het ook gemakkelijker om de balans te bewaren zónder ruiter op de rug, en als ruiter kun je een paard ook (onbewust) belemmeren waardoor het nog moeilijker wordt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:57

Dani ben het zeker met je eens! Vooral bij de jongere paarden, dit is gewoon een manier voor als je er al op zit! En het is puur een tip voor de hulp, hoe je die kan aanleren. Maar paard moet natuurlijk eerst in balans zijn!

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:39

je kunt ook een specifiek geluidje of woordje bedenken tijdens het longeren en als ze moeten aanspringen in de galop zeg je dat woordje net zolang tot ze weten dat bij dat woord ze naar de galop moeten. en ik weet niet wat je bedoelde met geen paddock hebben, maar als je bijvoorbeeld in het weiland rijd, rijd je denk ik ook rondjes neem ik aan dus net zoals in een bak of paddock ;)

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:27

hoi. klinkt bekent! Allereerst: voor de linker galop leg je je RECHTER been naar achter en omgekeert natuurlijk. Als je in bos of land een grote volte kan maken is dat het fijnst. Doe je 'buiten'been naar achter, geef een stemhulp voor galop en draaf net zo hard tot je paard in galop 'valt'. Dan met stem belonen en even doorgalopperen. Paar keer herhalen en ff uitvinden in welke galop (links of rechts) hij het liefste gaat, die oefen je dan eerst wat meer. Later leert je paard dan alleen door je buitenbeen naar achter te leggen om aan te springen. Lukt hier eigenlijk altijd, gewoon doorzetten en geduld hebben. succes hoor!

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:34

Hallo,
Bij het beleren van paarden die nog niet gewend zijn onder het zadel een te galloperen is het het makkelijkst om op een circel of een soort vorm van een bak te gaan rijden. Het is voor een paard het makkelijkst om in een hoek aan te springen in gallop. Vooral in het begin van het leren aan galloperen help je een paard er mee. Als je bijvoorbeeld rechts wilt aan galloperen moet je je rechterbeen tegen de singel aanleggen en het buiten been net iets achter de singel. Deze hulpen moet je duidelijk en en op het goede moment geven, dus niet blijven drukken of klemmen met je kuiten of hakken maar gewoon een duidelijke hulp, lukt dit niet meteen dan probeer je het in de volgende hoek nog een keer. Mischien is een klein tikje met een zweep als hij niet meteen reageerd ook wel handig, maar dat hangt helemaal van de situatie af. Wil je links aan galloperen doe je dit zelfde alleen dan net andersom.

succes ermee !