Axel E Rating @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Axel E Rating @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 09:33

Ahaa! Leuk dat je komt kijken! Axel heb ik nu sinds begin januari, en zijn begonnen met dressuur. Axel moest alles nog leren van figuurtjes rijden, tot ontspannen lopen. Ik vind dat wij nu al zeer ver vooruit zijn gegaan. Tuurlijk er zijn nog puntjes die beter kunnen, maar dat komt allemaal goed. Ons niveau is B, we zijn nog niet gestart maar willen dat zeker in de toekomst doen.

We zijn nu vooral bezig met ontspannen lopen, figuurtjes netjes afmaken, en dé galop blijft ook voor ons erg moeilijk. Axel valt in de galop erg naar buiten, wat dus weer erg moeilijk voor mij uit zitten is. Met de figuren wilt Axel nog wel eens opstandig worden, en zijn hoofd de lucht in gooien. Het ontspannen lopen gaat voor mijn gevoel al veel beter, zowel stap als draf. En oja, ik ben zelf bezig met mijn houding, soms gaat het super, en andere keren lukt het voor geen meter.

Oja, we zijn alle kanten opgeweest, ingestapt/draaft. Alleen niet alles staat op de foto, en niet alles mag hier komen te staan ivm maximaal 15 foto's.

1. Beginnen met stappen
Afbeelding

2. Stappen de andere kant
Afbeelding

Draf gaat, voor mijn gevoel, ook steeds beter!
http://i40.tinypic.com/xkzotg.jpg

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Best netjes toch??
Afbeelding

6. Andere kant hoekje door
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Geconcentreerd, alleen wat mijn handen nou weer doen geen idee
Afbeelding

9. Galop, voor ons beide erg moeilijk. Axel moet het weer aanleren, en ik moet erg om mijn houding letten. Maar al met al ben ik ontzettend trots op Ax dat hij het zo snel oppikt allemaal!
Afbeelding

10. En ook de andere kant!!
Afbeelding

11. Uitdraven, hier ga ik overdreven naar voren zitten, zie ik nu ook
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Een heeeeeel eng hoekje }:0
Afbeelding

14. Belonen
Afbeelding

15. En Ax, tsja die was moe :z
Afbeelding

Commentaar graag! Bedankt voor het kijken!

mvs

Re: Axel E Rating @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:36

je zit heel erg naar voren :j probeer tijdens het rijden trots te rijden. dat houd in kin omhoog en gewoon voor je kijken, schouders naar achter houden dan gaat je paard ook een stuk beter lopen, en zodra hij van voren zakt voel je dat heus wel in je handen :j en zodra je wat meer rechtop gaat zitten ga je je hakken ook vanzelf meer uitdrukken

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:51

Hm, ik kan de afbeeldingen niet zien... :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:59

De draf en stapfoto´s vind ik een fijn beeld geven, maar je ziet dat hij met galop duidelijk nog moeite heeft en zich lang wil maken om balans te houden. Vanaf foto´s is dat moeilijk te zien maar het tempo lijkt me wel goed, het geeft geen rennerig beeld in galop. Dat kun je alleen verbeteren door veel te oefenen, en als het mogelijk is ook met buitenrijden op lange rechte stukken veel galopwerk te doen zodat de balans verbetert en je hem straks ook in galop mooi bij elkaar kunt rijden.

Op sommige foto´s heb ik het idee dat je je handen iets vastzet op links, er zijn 2 foto´s waarop hij iets zijn hoofd kantelt. Probeer daar op te letten. Verder zit je af en toe te ver naar voren. Als je je hakken meer uitdrukt kom je automatisch wat rechter op te zitten.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:15

Je hebt een ontzettend leuke draver, zeg! Je hebt hem hartstikke goed aan het lopen en dat terwijl je hem nog maar een korte tijd hebt! Hartstikke goed :D
Je zit alleen inderdaad wat te ver naar voren. Als je meer op je kont gaat zitten, gaat hij uiteindelijk ook meer dragen. Dit samen met veel overgangen rijden (ook tempowisselingen binnen een gang) doen vaak wonderen :D
Het komt vast helemaal goed met jullie ;)

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:03

Aha, nu zie ik de foto's toch, super! Ziet er aangenaam uit! Je paardje lijkt zich erg op z'n gemak te voelen bij jou, vooral in stap en draf dan. In galop lijkt het idd allemaal iets stroever te gaan, en je zit behoorlijk ver naar voren. Misschien kan je eens proberen om in de galop gewoon naar boven en rondom je te kijken. Heel erg moeilijk, want je wil net geconcentreerd zijn om zo goed mogelijk te rijden, te zitten, enz; maar daardoor ga je soms net iets te veel verkrampen. Soms helpt het om gewoon even rondom je te kijken (kijk naar de bomen, eventuele vogeltjes, ...). Je houding wordt dan minder krampachtig en doordat je meer naar boven kijkt ga je automatisch ook iets rechter zitten. Heel veel succes nog, en vooral héél veel plezier ;)!

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 16:11

Dankjulliewel voor de handige tips. Doordat onze eigen bak eigen té klein is voor een galopperende draver is dit natuurlijk heel moeilijk. Binnenkort word ik lid van de vereniging die gelukkig, een 3x grotere bak hebben. Buiten galoperen doe ik ook, maar dan is het meer rengalop. Wel kan k hem daarna weer rustig terug nemen, op het normale tempo.

En misschien een vreselijk domme vraag, maar hoe kun je eigenlijk voelen/zien dat je je hand vast zet. Heb het vaker gelezen, maar eigenlijk nooit echt naar gevraagd. :o
(Hopelijk niet een al té domme vraag...)

Ontzettend bedankt voor de reacties !:D

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:32

is geen domme vraag hoor, ik heb er ook nog moeite mee :j vastzetten houd eigenlijk in het stilzetten van je hand. Je merkt het eigenlijk pas wanneer je je hand ontspant, dan voel je het verschil pas. Dus probeer gewoon tijdens het rijden jezelf te controleren en doe dat door bijvoorbeeld je hand wat meer te openen en te sluiten zo merk ik het zelf meestal

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:37

Ik vind het er wat gespannen uit zien.
Je zet je handen vaak vast en je handen zijn ook gespannen.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:43

Bedankt mvs voor de uitleg! Eigenlijk merk ik het zelf niet zo, maar zal er eens extra op letten

Irene, Wil je uitleggen hoe je het gespannen vind? Van mijn handen ga ik inderdaad eens op letten!:)

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:45

Oke. Op deze foto staat er spanning op je handen en zet je ze redelijk vast: http://i42.tinypic.com/ka094m.jpg .
Doordat je een knik in je polsen maakt is de verbinding tussen je arm en de teugel/bit weg.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:14

Hier heb ik mijn handen wijd, om hem zeg maar zn hoofd lang/laag te laten gaan. Moeilijk te zien op de foto, btw. Wat voor hem dus erg moeilijk is. Mijn handen zitten inderdaad raar daar, bedankt voor de uitleg!:)