onrustig met rijden bij harde wind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poekie01

onrustig met rijden bij harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:19

Vanavond waaide het even hard toen ik ging rijden op mijn haflinger.
Normaal is ze superbraaf met buitenritten, maar vanavond ging het helemaal niet goed!
We reden eerst tegen de wind in, hij was onrustig, normaal stapt ie heel rustig, nu was het alleen maar dribbelen en bokken, dit ken ik niet! Ik ben er gelukkig niet afgedonderd, heb me na een tijdje gedraaid en toen ging het iets beter, maar toen ik wou aandraven gooide hij ook even 4 benen tegelijk de lucht in! Daarna verder gestapt en toen werd ie wel rustiger. Hier wordt ik niet vrolijk van! Thuis nog wel even alles gecontroleerd of er iets niet goed zat, maar ik kon niets vinden. Zal deze reactie alleen door de harde wind komen? We reden langs weilanden, dus veel open vlaktes.

Froexiie

Re: onrustig met rijden bij harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:31

Ja kan zeker komen door wind!
Heb zelf ook altijd dat als ik rij met harde wind dat ze onrustig zijn ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:33

jaaa zeker weten, het komt door de wind, mijn ex arabier deed dan helemaal fris, en mijn ex draver juist niet als ik erop zit, dan is ie helemaal op dr dooie gemak maar los, dan gaat hij helemaal uit dr dak en lekker rennen rennen rennen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:27

Komt idd door de wind, zeker als ze de wind van achteren voelen worden de meeste paarden wat frisser. De beste manier om hiermee om te gaan is zelf zo ontspannen mogelijk blijven en je paardje meteen flink aan het werk zetten om de frissigheid eraf te rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:49

Lekker dressuur oefeningen gaan doen, dan houdt je zijn/haar koppie goed bij jou ipv bij de omgeving. Desnoods na een tijdje wat meer losse hand geven.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:16

als het hard waait en of regent gaan paarden ook altijd met hun kont tegen de wind in staan miss daarom dat dribbelen ? zal wel niet maar je weet maar nooit.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:20

dit herken ik wel ;) ik rijd ook op 2 haflingertjes en die zijn hevig, maar toch nog altijd heviger als er een stevig windje staat :P

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:24

Probeer haar aandacht bij jou te houden. Ieder paard is volgens mij wel wat heftiger met stevige wind althans die van mij wel. Zolang ik haar aandacht bij mij houd is er vrij weinig aan de hand.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:43

Die van mij is ook altijd wat nerveuzer als het hard waait. Ze zien en horen dan allerlei dingetjes die ons niet eens opvallen, en het blijven vluchtdieren he. Goed aan het werk zetten helpt wel, boos worden is juist averecht, daar worden ze alleen nerveuzer van imo.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:55

'ze hebben de wind in hun gat' zeggen ze hier bij ons ... dus zeer zeker is de wind de oorzaak van de nervositeit

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:57

Wij hebben vanochtend een rit van twee uur gemaakt en ik had zo nu en dan houden en keren............ vooral bij auto's e.d. waar ze anders totaal niet op reageert...............

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:08

Ik rij een ex draver en rij altijd buiten. Als het hard waait doe ik hem een kap(oortjes) op. Want anders vind hij alles eng, ja als het waait is volgens hem alles enger en gevaarlijker ha ha. Maar met kap werkt super. Rijden we allebei fijn en rustig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Onzinbericht verwijderd.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:35

Ja heb ik ook wel eens gemerkt bij mijn vorige pony (Haflinger). Ik had zelf ook het idee dat hij met zijn kont tegen de wind in wilde draaien. Doen ze in ze weiland namelijk ook. En alles klappert, kleppert en kloppert natuurlijk ook. Paarden horen veel beter dan ons mensen, en dan wordt er ook nog eens van alles aangewakkerd door de grote boze wind.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:56

Een paard in het land zal bij harde wind altijd zo gaan staan dat zijn kont in de wind staat, als jij dus tegen de wind in rijd heeft het paard zn hoofd vol in de wind. Mijn paard probeer als we tegen de wind in rijden ook altijd om te draaien. Opzich vrij logisch dus als je kijkt naar hoe ze in de natuur reageren op de wind.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:32

Ik zet die van mij altijd een muts op met harde wind. Neemt de wind opzich niet weg, maar wel het suizen langs de oren..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:16

Mijn fjord is ook altijd ontzettend druk als er harde wind staat. Dan kan ze echt flippen als ik in zon open stuk tussen de weilanden rijd.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:10

ja zeker komt bijna wel zeker van de wind. Ik heb hier ook ervaring mee. Ik reed op een zeer rustige merrie, niks aan de hand, nooit problemen totdat het buiten hevig ging winden (uhh is dit nederlands?) tja toen wilde ze steeds sneller, ze werd helemaal fris in haar hoofd.