Voorover vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Voorover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:08

Heeee iedereen.

Ik rij nu zo'n 7 jaar. Een jaartje geleden ging ik voorover zitten als m'n pony opeens heel snel ging draven of galopperen of gewoon als ik in paniek raakte, terwijl ik heel goed wist dat ik dat juist niet moest doen. Nu ben ik dus ongeveer een jaar verder en het is er grotendeels uitgereden, blijf nu veel meer op m'n kont zitten en m'n houding is ook een heel groot stuk verbeterd. Alleen val ik heel soms nog voorover, als ik in paniek raak en ik niet meer goed nadenk. Heeft iemand misschien oefeningen of zo om te voorkomen dat dit gebeurt?

Alvast bedankt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:09

Voor je blijven kijken, schouders naar achteren en voor je gevoel overdreven achterover gaan zitten

Thats_Me

Re: Voorover vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:12

Ik lees even mee want dat heb ik dus ook. Je weet dat je het niet moet doen maar in een reflex doe je het toch :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:25

Ja inderdaad! nou ja, het is zo ongeveer het enige dat nog fout gaat dus ja. Nou ja, ik hou ook soms m'n handen te laag, dan zet ik ze vast op de schoft van m'n pony zeg maar, weet iemand hier ook iets tegen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:26

Je balans is waarschijnlijk niet helemaal in orde.
Heeft te maken met ademhaling, centreren, balans in het zadel, houding.
Niet zomaar op te lossen met een oefening, denk ik zo.
Ik kan je het boek Centered riding van Sally Swift aanraden.
Goede info.

Succes

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:06

Oké, dank je :D

maar dat van m'n handen weet ik pas sinds zaterdag, toen had ik een proefles bij een andere manege. op mijn oude manege is daar nooit iets van gezegd dus wist ik niet dat het fout was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:52

Yanouuu schreef:
Oké, dank je :D

maar dat van m'n handen weet ik pas sinds zaterdag, toen had ik een proefles bij een andere manege. op mijn oude manege is daar nooit iets van gezegd dus wist ik niet dat het fout was.

Het vastzetten van je handen heeft ook te maken met het gebrek aan balans. Dan zoek je daar teveel steun op (en leun je waarschijnlijk ook wat op de paardenmond).
Belangrijk is dat je je zwaartepunt dicht bij het zadel hebt en zelf in balans meebeweegt met je paard.
Ik heb zelf echt baat gehad bij centered riding, omdat het niet alleen maar 'aanwijzingen' zijn.
(als je alleen maar achterover gaat zitten, is er grote kans dat je meer spanning/stijfheid in je lijf opbouwt... wat natuurlijk niet de bedoeling is)
Er wordt uitgelegd waar je op moet letten met je houding, maar ook welk effect dat heeft op jou en je paard. Als je het waarom van iets snapt, kun je het vaak beter toepassen.
Het verbetert je houding, maar ook je aanvoelen van je paard.
succes!
Laatst bijgewerkt door senna21 op 22-04-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:53

ik heb dat ook altijd als ik in paniek geraak, of als men paard wegschiet.. Het is een soort van reflex denk ik, want ik weet dat ik het niet mag doen, maar voor ik het doorheb zit ik toch helemaal naar voor :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:14

horseees schreef:
ik heb dat ook altijd als ik in paniek geraak, of als men paard wegschiet.. Het is een soort van reflex denk ik, want ik weet dat ik het niet mag doen, maar voor ik het doorheb zit ik toch helemaal naar voor :o

Hoewel het gebeurt op onverwachte momenten, is het toch het 'bewijs' dat je balans nog niet helemaal okay is. Als de balans goed is, kun je ook meebewegen met een plotselinge beweging.
Dus toch maar blijven werken aan je basishouding en evenwicht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:39

bedankt iedereen!
het is denk ik zo'n reflex van dat je je ergens aan vast wil klampen of zo. Ik heb het gelukkig niet meer zo vaak de laatste tijd, ook niet als ie ergens van schrikt of zo.
maar heeeel soms gebeurt het nog, ghehe.