Traiectum schreef:Het hoeft niets medisch te zijn (en het is een manegepaard, dus daar kan de TS weinig aan doen).
Ik heb ook zo'n scheurmonster gereden (ik rijd haar nog steeds, maar ze gaat nu normaal de bak rond), en mijn tutje was precies zoals je Beatle beschrijft.
Een groot deel van je 'probleem' is, denk ik, dat Beatle reageert op de andere paarden. Je zou eens kunnen vragen of je als eerste mag, en of je lesgever het woord 'galop' niet wil noemen (dat hielp bij mij enorm - het woord alleen zorgde bij die muts van me voor racepartijen). Denk er ook aan dat je niet als voorzorg je teugels korter pakt - vaak doen mensen dat automatisch, omdat ze problemen verwachten, maar je vertelt je paard er alleen maar mee dat er problemen aankomen.
Ook belangrijk: geef je misschien te grote hulpen? Probeer eens met minimale hulpen aan te springen - echt overdreven weinig.
ja dat is een goede tip en ik ga binnenkort ook een privéles op hem rijden. hopen dat het dan wat beter gaat. het liefst zou ik hem willen leasen, maar dat mag niet van m'n ouders...