Paard zet achterhand naar binnen met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Paard zet achterhand naar binnen met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:19

Wanneer ik een overgang naar de draf maak zet de pony die ik rijd steeds zijn achterbenen op de binnenhoefslag. Hij doet dit zowel op de linkerhand als de rechterhand. Ook wanneer er iemand anders mee rijdt doet hij dit. Mijn binnenbeen er goed bijhouden helpt niet, hoewel hij daar normaal wel vrij goed op reageert. Wanneer hij stilstaat kan ik hem zo wel corrigeren en zijn achterbenen terug op de hoefslag zetten.

Monster_tos

Re: Paard zet achterhand naar binnen met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:22

Je kan proberen om in de overgangen stelling naar binnen te vragen, dan word het voor het paard een stuk lastiger zijn achterhand ook nog eens naar binnen te zetten omdat hij dan wel erg in de bocht zit.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:25

idd probeer desnoods zijn hoofd extreem naar binnen te laten kijken door je hand even overdreven naar binnen te doen.
drijf hem dan met je binnenbeen naar buiten en vraag of hij wil stoppen zo ga je dit oefenen en weer terug brengen naar lichte stelling.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:35

Tat_jana schreef:
idd probeer desnoods zijn hoofd extreem naar binnen te laten kijken door je hand even overdreven naar binnen te doen.
drijf hem dan met je binnenbeen naar buiten en vraag of hij wil stoppen zo ga je dit oefenen en weer terug brengen naar lichte stelling.

Inderdaad mee eens, en je buitenbeen ook lichtjes, die geeft de hoefslag aan. (zodat je hem niet tegen de bakrand aanrijdt)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:18

Veel binnenhoefslag gaan rijden, dat scheelt vaak ook omdat ze niet tegen de bakrand aan kunnen gaan 'leunen'. En figuren rijden, stelling vragen.

Mijn paard ging in het begin soms bijna diagonaal over de hoefslag. Stelling vragen/binnenbeen aanhouden hielp niets, dan werd het erger, liep ze van de hoefslag af, of ging ze stilstaan. Maar vooral oefenen met figuren (S-van hand veranderen, slangevoltes) heeft goed geholpen.

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:24

Ik zou juist proberen om goed je buiten teugel er bij te houden en dan twee handen naar binnen brengen als hij zijn achterhand naar binnen slingert zodat je de voorhand weer voor de achterhand zet. Vraag je te veel stelling naar binnen dan loop je het risico dat je paardje over zijn buitenschouder er uit kan piepen en extra zijn achterhand naar binnen gooit.
Succes!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 00:03

Bedankt voor de tips... Staat een foutje in mijn openingspost. Het is bij de overgang naar de halt, niet naar de draf :)

Nuwble

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 00:18

Ook moet je in de overgang niet te veel met je hand inwerken. Zoals vorens gezegd licht schouder voor rijden vooral buitenteugel niet vergeten maar als je hem zo hebt gesteld dan in de overgang juist lucht geven en em echt op je zit en benen maken. Soms wil dit er ook nog wel eens mee te maken hebben. suc7

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:19

de kant waarop ze gat verstaan, moet je je been iets naar achterleggen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:46

probeer voorhand te corrigeren niet de achterhand
zet de overgang naar halt desnoods in met een beetje schouder voor.

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:48

Juist aan je buitenteugel begrenzen en zo een pasje schouder voor zetten. Met stelling overbuig je hem alleen maar, en maak je het probleem zelf ook erger.

isisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:58

Als je pony dit doet is dat alleen maar een teken dat hij nog! niet sterk genoeg is om z'n eigen massa + dat van jou met het stilstaan zo sterk op z'n achterhand te krijgen. Oefening met kleine overgangen rijden. vaker achter elkaar: bv draf.. enkele meters stap overgang en weer draf. Niet overdrijven natuurlijk.
Geloof me.. dit werkt

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:51

isisz schreef:
Als je pony dit doet is dat alleen maar een teken dat hij nog! niet sterk genoeg is om z'n eigen massa + dat van jou met het stilstaan zo sterk op z'n achterhand te krijgen. Oefening met kleine overgangen rijden. vaker achter elkaar: bv draf.. enkele meters stap overgang en weer draf. Niet overdrijven natuurlijk.
Geloof me.. dit werkt

Denk je dat het daar zou aan liggen? Hij is 8 jaar, heeft een goede conditie (vaak voor de kar) en het is echt een heel stevig gebouwde fjord.

Momenteel gaat het met jullie tips wel al beter. Hij doet het soms nog, maar door die stelling is het toch moeilijker. :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:05

Je binnenhand iets van de hals naar buiten plaatsen. De eerste keren maak je deze beweging iets groot, maar na verloop van tijd kan je deze hulp steeds verder verkleinen.