paard niet lekker los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heikedenise

paard niet lekker los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:42

Misschien is dit al het zoveelste topic (sorry daarvoor dan :o )

maar ik zou graag tips en adviezen willen hebben van jullie.

Het gaat om een fries van bijna 7 jaar die niet lekker los wil laten,
Als ik aan het rijden bent laat die van voor niet lekker los hij houd vast in zijn kaak en wil niet lekker buigen.
Achter is die er super bij en hij loopt lekker voorwaarst. Als ik mijn handen naar voren doet gaat die (meestal) mee om mijn hand weer te zoeken, maar toch is die niet lekker los en wil die niet lekker buigen, ook schuimt hij aan de linkerkant ''redeklijk'' en rechts helemaal niet :n.

Ik krijg overigens 1 keer in de week privé les maar zou gewoon graag jullie meningen en adviezen willen horen zodat ik dat ook eens kan proberen, (zouden jullie misschien ook willen uitleggen hoe ik bepaalde oefeningen het beste kan doen)

We rijden B niveau.

Alvast bedankt voor het lezen

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:52

Ik zou eerst je paard even laten checken door een fysio, kan nooit kwaad en dan kunnen ze spieren goed losgewerkt worden. En daarna veel longeren om hem losser in zijn lijf te krijgen, en dan is het een kwestie van goed rijden zodat hij zichzelf niet weer vast loopt.

Whinnylando

Re: paard niet lekker los

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:54

Een goede instructeur zou het moeten zien

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:58

Wij hadden een paard op stal dat ook niet lekker los was en dat kwam omdat hij vast zat in de atlas, de oefening die dat paard moest doen was aan de hand met een wortel zijn hoofd naar zn buik laten buigen naar beide kanten, maar dit kun je ook onder het zadel doen. Maar ik zou idd het paard even na laten kijken, of misschien door een kraker.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:10

Het niet schuimen op de rechterkant kan ook betekenen dat jou rechterhand wat te hard is. Misschien moet je daar eens naar kijken ?
Longeer werk met een bijzet of pasoa teugel kan ook goed helpen. En dan lekker los de bijzet er aan en zorgen dat ie van achteren flink er onder komt.
Gymnastiken aan de hand met bijvoorbeeld een wortel zoals nodi zegt kan ook goed helpen, en is voor het paard ook nog leuk!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:14

bedankt voor de reactie's

Whinnylando - mijn instructrise ziet het ook wel en zij geeft dan ook oefeningen om het te doen maar ik wou gewoon graag tips en ervaringen van anderen weten en horen

Wat betreft fysio of kraker ik heb daar al verschillende keren over nagedacht maar het vast zitten is maar af en toe het is niet zo dat het blijvend is maar raden jullie een bepaalde fysio ok kraker aan want het kan natuurlijk nooit kwijt om hem na te laten kijken

Monster_tos - mijn linkerhand is normaal juist te streng maar misschien omdat ik me daar nou op focus dat ik onbewust te streng ben met die hand bedankt voor de tip.
en wat betreft het gymnatiseren ik doe ook vrijheidsdressuur met hem en buigen enzo gaat allemaal goed het licht echt alleen bij het rijden

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:48

Hiekedenise, dan had ik je topicvraag verkeerd begrepen

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:24

Whinnylando schreef:
Hiekedenise, dan had ik je topicvraag verkeerd begrepen

misschien heb ik het ook wel verkeerd uitgelegd maar ik hoop gewoon graag wat tips en adviezen te krijgen van probeer bijv is contrastelling of iets in die geest :o

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:28

Wat je met losrijden nog zou kunnen doen is op de lange zijdes steeds stelling te wisselen, paar meter naar binnen, paar meter naar buiten enz.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:43

Monster_tos schreef:
Wat je met losrijden nog zou kunnen doen is op de lange zijdes steeds stelling te wisselen, paar meter naar binnen, paar meter naar buiten enz.

bedankt zal het morgen is meenemen in mijn training

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:06

Heel veel omstellingen en overgangen rijden, en diep rond naar beneden rijden :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:19

Onzinbericht verwijderd.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:22

ankyy schreef:
Heel veel omstellingen en overgangen rijden, en diep rond naar beneden rijden :)

hoe bedoel je precies omstelling, en heb je nog tips om het lekker laag en rond te ''krijgen'' want dat doet die nu dus niet omdat die niet lekker los is

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:29

Mijn paard zat in het begin ook lekker vast, als een paard vast zit in de mond kan hij ook vast zitten in de rug.
Ik doe bij mijn eigen paard elke keer na het rijden de spieren op de rug en hals inmasseren met masagegel. Verder doe ik onder het rijden idd veel stelling vragen en veel voltes rijden, rij gewoon de raarste figuren die je kent, als je maar veel van hand veranderd! en idd ook gewoon op de lange zijde of volte het paard naar buiten zetten.

Dit heeft gewoon veel tijd en geduld nodig.
P.s mijn paard is ook lekker los geworden door te longeren met pessoa!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:34

Wat trouwens ook nog een goede oefening is, is schouderbinnenwaarts op de volte (een soort keertwending maar dan dat ze om het hoofd draaien inplaats van om de kont :Y) ) Wordt ook veel bij klassieke dressuur gebruikt vanaf de grond en bij deze oefening wordt de rug heel mooi losgewerkt :j

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:59

lies - die masagel waar kan je die kopen ? en ik probeer nu sins 2 dagen idd de raarste figuren te rijden die ik ken en hij was gisteren al een stuk beter als maandag maar wat je zeg het heeft gewoon veel tijd en geduld nodig

Joopie - ik heb nog nooit schoudenbinnen waarts gereden dus ik zou ook niet weten hoe ik het moet doen :+ :o
(en met de lessen zijn we ook nog niet zo ver we nemen nu wel het wijken mee maar verder nog niet :n )

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:17

die van ons was ook behoorlijk vast. Nog steeds wel een beetje. We hebben echt wel een jaar aan stelling en buiging, voor waarts en weer beetje terug nemen, met geduld van hier tot aan tokio. Op een gegeven moment ook maar les op haar genomen(rijden normaal op ander paard les, die nog wat jonger is, maar nu hoogdrachtig) na 2 maand ofzo zei onze instructrise ook van 'jeetje'... Die van ons wil absoluut neit loslaten, en schiet echt weg voor het been alsof ze bang is, drukte haar rug weg etc etc. Dus hebben we er een halsverlenger aan gelegd en concequent elke week gelongeert met de pessoa op de lage stand. Elke keer bij het rijden eerst inrijden, toen 15 tot 20 minuten halsverlenger en daarna 15 tot 20 zonder. uitstappen. natuurluijk ook nog bezig geweest met dat gevlucht voor het been, maar daar heb jij geen last van. Maar nu , ongeveer 2 maanden later rijden we misschien (soms niet eens) 1x per week met die halsverlenger en laat ze veel beter los en kunnen we haar ook gewoon beter los werken. Die halsverlenger is gewoon echt even een hulpje voor ons en het paard geweest. Ik weet dat niet veel mensen er fan van zijn, ik zelf ook niet, maar dit vond ik echt wel even fijn.
(overigens reed er iemand anders op in het begin... dus 100% zekerheid voor de halsverlenger kan ik niet garanderen, want mischien zijn het wel gewoon elisa en ik die de wonderen hebben verricht, maar dat betwijfel ik.)

Misschien heb je er wat aan, misschien niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:24

Misschien haken op de kiezen? Mijn merrie had in het begin veel last met ontspannen en wilde niet loskomen in de kaak. Nageeflijkheid was er niet terwijl de achterhand er heerlijk onder zat. Toen ik bij een paardentandarts kwam keek deze het gebit na. Er zaten flinke haken op de kiezen welke in de wang prikte wat flink zeer deed. De wang was zelfs al wat kapot aan de binnenkant. Had er nooit aan gedacht maar ze zijn netjes gevijld en ook de kleinere haakjes meer naar voren in de mond. Eens per jaar gaan we nu vast een dag naar de tandarts, de tijd ervoor voel ik het al aankomen en maak ik een afspraak. Als we dan geweest zijn rijden we heerlijk en is de onstpanning terug.

Is misschien een tip hoor, misschien is je paard al een keer gecontroleerd maar dit is het eerste waar ik aan dacht omdat je paardje verder wel aardig de achterhand eronder heeft zoals jij zegt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:35

Je kunt ook nog even kritisch kijken naar je eigen houding etc.
Misschien houd je onbewust wel ergens spanning vast of zit je niet helemaal recht.
Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in Centered riding (boek gelezen).
Zelfs zonder specifieke CR-instructie, heb ik er al behoorlijk profijt van. Alleen kritisch doordenken hoe ik rijdt en dingen uitproberen heeft het al invloed op mijn rijden.
Ik merk dat ik daardoor een betere inwerking krijg op de paarden en ook nog meer aanvoel wat er in het paardenlijf gebeurt. Het heeft mij echt een flinke stap verder geholpen. Net dat stapje extra waardoor het paard zich echt los kan laten.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 08:13

femke - bedankt voor de tip ik hou hem ook in mijn achterhoofd de halsverlenger :j misschien dat ik het toch nog eens koop

Joceline - bij mij komt de tandarts ook ieder jaar hij is vorig jaar juli geweest en als ik eerlijk ben heb ik daar niet meer aangedacht maar dat kan het ook wezen dus ik denk toch maar snel weer een afspraak maken bedankt

Senna21 - ik denk ook idd dat het voornamelijk bij mij ligt we zijn nu met de les ook heel erg met mij bezig en laten hem even voor wat het is (wel actief natuurlijk maar niet echt specifiek) dus hopen dat daar profijt uit kom

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:03

Ik heb me ook altijd 'suf-geoefend' op mijn houding, maar ik weet nu dat ik daardoor juist verkrampte.
Door CR heb ik geleerd dat het vooral zit in ontspannen inspanning (goed ademhalen, rustige concentratie, goede balans, zelfdragend vermogen van je lijf)
Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes.

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:11

senne - bedankt hier heb ik zeker wat aan bedankt

ps. jij zei dat je er een boek van had klopt dat ?