Tips gevraagd voor het rijden van een Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Tips gevraagd voor het rijden van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:56

Ik ga binnenkort een Fries rijden voor iemand anders. Het paardje in kwestie loopt op B-niveau. Ik heb altijd KWPN-ers gereden op van B t/m Z-niveau en dit is de eerste keer dat ik op een Fries ga rijden. Wie heeft er tips voor me? Waar moet ik op letten bij het rijden van een Fries?

Pashon

Re: Tips gevraagd voor het rijden van een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

zorg ervoor dat het paard niet te kort word in de hals, dit willen veel friezen over het algemeen nogal graag doen.
Verder is het een paard net zoals elk anders.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:58

Zorg er ook voor dat ie niet over zijn passen heen loopt, ik heb 2 friezen de een is sloom en de andere megasnel. Dus er zit wel verschil in hoor

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:59

uiteraard zit er verschil in per paard, maar een kwpn'er kan dit net zo goed doen, net als elk ander paard. elk paard is verschillend.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:04

Vaak is ook wel fries eigen dat ze na binnen komen inplaats van op de hoefslag willen lopen..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:04

Doordat de Fries van nature een opgeheven hals heeft, vergeten een heleboel JUIST deze paarden eerst goed voorwaarts-neerwaarts te rijden om de rug te versterken (nogal eens een zwak punt bij Friezen) en de achterhand te activeren. Helaas lopen erg veel Friezen in drie stukken wat simpelweg te voorkomen is met een goede basisafrichting.
Zoals Pashon ook al zei, te veel Friezen lopen te opgekropt met een te opgerichte hals. Imponerend van voren maar om te huilen van achteren. En op termijn loop je onherroepelijk vast; neem daarom eerst royaal de tijd om de basis er goed in te krijgen! Meestal duurt de training van een Fries wat langer dan bij een KWPN- er, houd daar rekening mee. Ga ook eens buitenuit, langere teugel (indien mogelijk) en lekker aktief grote stap-passen laten maken.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:05

Ik merk zelf geen verschil, ze hebben alle 2 vier benen, dus ik zou zeggen gewoon gas geven en voel maar aan hoe het paard loopt :Y)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:09

Let er goed op dat de achterhand actief is en dat hij zich niet opkrult aan de voorkant.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:24

netam12 schreef:
Vaak is ook wel fries eigen dat ze na binnen komen inplaats van op de hoefslag willen lopen..

Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord :7

Een fries een kwpn...het heeft inderdaad zoals Casperr al zegt allebei 4 benen, gewoon rijden en aanvoelen.
Het enige, wat ook al aangegeven is, is dat je moet opletten dat ze niet achter de teugel kruipen.
Verder willen friezen graag stuwen in plaats van dragen.

Ik zou me er verder niet te druk om maken, verder zijn de meeste friezen erg leergierig en willen graag voor je werken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:15

een fries heeft nog wel eens de neiging om de rug weg te drukken en de hals er op te zetten, daardoor krijg je een enorme onderhals. Dus daar zou ik goed op letten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:40

Goed over de rug loswerken en probeer het paard zoveel mogelijk te laten rekken aan spieren, natuurlijk moet je dit bij elk paard doen, maar friezen willen graag in eigen houding lopen en zorg ervoor dat paard juist lengte maakt in hals en de neus eruit laat komen, heel veel schakelen in tempo om paard goed proberen te laten dragen en om deze geslotener te krijgen. Voor de rest zoals bij elk paard rechtrichtwerk doen en naar ontspanning rijden om lengte erin te krijgen en de bovenlijn van paard te stretchen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:41

Monster_tos schreef:
een fries heeft nog wel eens de neiging om de rug weg te drukken en de hals er op te zetten, daardoor krijg je een enorme onderhals. Dus daar zou ik goed op letten.

Dit is niet fries eigen. Dit hebben andere paarden ook.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:42

zorg dat je hem goed van achter naarvoren rijd. niet teveel laat opkroppen en zeker niet over het tempo jaagt krijgen ze van die korte stapjes van

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:01

FriesWytske schreef:
Monster_tos schreef:

Dit is niet fries eigen. Dit hebben andere paarden ook.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, een Fries loopt over het algemeen meer met de hals in een houding/boogje, kwpn-ers hebben de hals vaak verticaler en langer/lager. (dat wil nog niet zeggen dat een Kwpn-er zn rug standaard beter gebruikt)

Sommige 'Friezenrijders' laten het paard in die houding, omdat het er zo leuk uitziet, en tja dan krijg je gegarandeerd een keer rugproblemen

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:07

Ik rij zelf ook een Fries en die van mij heeft snel de neiging om in een 'krul' te lopen ipv lengte te geven in de hals. Ik zou daar vooral op letten want volgens mij hebben meer Friezen dit.

Maar verder is het natuurlijk een ander paard dus zul je zelf ook moeten aanvoelen wat je het beste kan doen :)

komt vast wel goed!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:10

linky schreef:
Doordat de Fries van nature een opgeheven hals heeft, vergeten een heleboel JUIST deze paarden eerst goed voorwaarts-neerwaarts te rijden om de rug te versterken (nogal eens een zwak punt bij Friezen) en de achterhand te activeren. Helaas lopen erg veel Friezen in drie stukken wat simpelweg te voorkomen is met een goede basisafrichting.
Zoals Pashon ook al zei, te veel Friezen lopen te opgekropt met een te opgerichte hals. Imponerend van voren maar om te huilen van achteren. En op termijn loop je onherroepelijk vast; neem daarom eerst royaal de tijd om de basis er goed in te krijgen! Meestal duurt de training van een Fries wat langer dan bij een KWPN- er, houd daar rekening mee. Ga ook eens buitenuit, langere teugel (indien mogelijk) en lekker aktief grote stap-passen laten maken.

Inderdaad, zie je heel vaak, ook echt een punt om goed op te letten!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:13

Gewoon heel goed van achter naar voren rijden dan krijg je vanzelf die lengte in de nek.
Ik rijd al jaren met friezen en dit is gewoon echt een algemeen probleem het opgekropt lopen.
En inderdaad veel mensen vinden dat mooi maar dat is dus NIET de bedoeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:16

Ik denk dat het voor iemand die allerlei paarden varierend van B tot Z nivo geen probleem hoeft te zijn. Dan heb je zelf genoeg in huis om ook met een Fries uit de voeten te kunnen.
Zelf rij ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar Friezen en er is niet veel verschil met bijvoorbeeld KWPNers.
Gewoon lekker door het hele lijf laten lopen en van achteren naar voren rijden, en dus goed actief maken van achteren.
Succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:25

Joh, bij een paard wat zich opkropt en achter het bit duikt, heb je minder werk ze goed te laten lopen dan eentje die systematisch loopt te sterrenkijken. Neusje er uit rijden is makkelijker in de meeste gevallen dan het hoofd naar beneden zien te krijgen bij een paard wat dat gewoon vertikt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:27

Daar heb je wel gelijk in! maar toch is het wel een "friezen"probleempje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:42

Nee hoor, ook KWPN tuigpaarden hebben er een handje van. Het heeft met ras te maken maar met hoofd/halshouding. Ook met andere barokke types paard kun je hier tegen aan lopen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:34

suleilitha schreef:
Ik denk dat het voor iemand die allerlei paarden varierend van B tot Z nivo geen probleem hoeft te zijn. Dan heb je zelf genoeg in huis om ook met een Fries uit de voeten te kunnen.
Zelf rij ik de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar Friezen en er is niet veel verschil met bijvoorbeeld KWPNers.
Gewoon lekker door het hele lijf laten lopen en van achteren naar voren rijden, en dus goed actief maken van achteren.
Succes!

Precies. Ik vind het vrij onzeker van jezelf dat wanneer jehebt bewezen dat je het Z aan kan, niet uit te voeten denkt te kunnen met een fries? :\

Melanyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:21

Gewoon lekker gaan rijden, en les nemen. ;)