Haflinger Storm @ Work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Haflinger Storm @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:54

Afgelopen week was het zalig weer om foto's te maken, dus dat hebben we gedaan :)

Storm is een 5 jarige haflingerruin, al van veulen af aan in ons bezit.
Als driejarige hebben we lekker rechte lijnen gereden, veel buiten gereden.
Vorig jaar heb ik hem dressuurmatig wat meer opgepakt.
Storm is een ontzettend flegmatiek paard, die het rijden in de bak ook niet zo leuk vindt.
We rijden daarom maar 2 a 3 keer per week, een half uurtje.
Onze instructeur is Frans v/d Heuvel ( http://www.fhhorses.com/home.phtml ) en die helpt ons heel goed!
De paarden staan net weer thuis dus we hebben nog maar 1 les gehad maar Frans zag al duidelijk vooruitgang met de laatste les (ergens in januari) :)

Waar we tegen aan lopen (hieronder vindt je de uitleg)
* Tempo
* Rechtrichten
* Galop

Storm heeft nog erg moeite met de balans.
Ons basistempo ligt daarom mooi laag, zodat hij zijn balans goed kan houden en hij niet uit elkaar valt.
We rijden heel erg veel tempowisselingen om hem daarin sterk EN scherp te maken.
Het "remmen" wordt dus veel geoefend, wat hij ook nog wel moeilijk vindt want dan wil hij zich nog weleens sterk maken.
Als we dan een paar passen terugrijden vraag ik hem weer actief en scherp naar voren.
Deze aanpak werkt erg goed; hij is al een stuk actiever!
Ook reageert hij hierdoor beter op de hulpen.
Verder is Storm wat scheef, waar ik ook flink mee aan het werk ben.
We zijn nu begonnen met het openen/sluiten van voltes, met stelling en contrastelling en veel omstellen.
Hij wordt al steeds soepeler.
De galop is zijn zwakste gang, ook weer door die balans.
Hij wordt al mooi vlot in galop (eerst viel hij er steeds bijna uit) en kan al wat beter op eigen benen lopen.
Het aanspringen gaat al netjes.
Zelf vind ik hierdoor de galop ook moeilijk en dat is te zien aan mijn houding ;)

Oke, genoeg informatie hier komen de foto's!

De foto's zijn in willekeurige volgorde.
Er is maar 1 stapfoto gemaakt helaas.

1) Stappen linksom. Hij schuift hier wat teveel uit.
Afbeelding

2) Draven linksom. Tenen naar binnen!
Afbeelding

3) Draven linksom, netjes!
Afbeelding

4) Draven linksom. Ik ben hier aan het wegrijden en dat vindt hij moeilijk en schuift daarom wat uit.
Afbeelding

5) Volgens mij ben ik hier aan het terugrijden.
Afbeelding

6) Draven linksom.
Afbeelding

7) Draven linksom. Hij wil zijn hoofd kantelen en ik doe mijn handen omhoog.
Afbeelding

8) Draven rechtsom, inzet volte.
Afbeelding

9) Draven rechtsom. Hier zag hij wat engs in de hoek dus stel ik hem in naar rechts om hem er niet naar te laten kijken.
Afbeelding

10) Draven rechtsom op de kleine volte. Dit is zijn moeilijke hand wat kleine voltes betreft en hij mag graag uitzwaaien. Ik moet meer met mijn buitenhand rijden.
Afbeelding

11) Idem
Afbeelding

12) Draven rechtsom op de kleine volte, net aan het omstellen naar linkerstelling.
Afbeelding

13) Galop rechts. Mijn bovenlichaam zit al beter rechtop, mijn benen moeten nog iets meer naar voren. Dit vinden we samen erg moeilijk! Ik moet ook leren hem meer op eigen benen te laten lopen, maar dat gaat al steeds beter.
Afbeelding

Ter vergelijking twee foto's van december:
draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q36IXN8K.jpg

Galop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JP8J6GHP.jpg

Met goede tips komen we hopelijk weer een eindje vooruit dus ga je gang :D

giannatjuh

Re: Haflinger Storm @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

hoi,

leuk paardje hoor!!
ziet er goed uit, hele verbeteringen met december.
wel vind ik je binnenhand af en toe wat streng.
verder zou ik zeggen ga zo door

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:58

Ziet er leuk uit.
Ik heb zo bij sommige foto's het gedacht dat je nogal wat kilo's in je hand hebt? Klopt dat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:00

Klopt helemaal, ik moet meer met mijn buitenhand gaan rijden.

quinta: Storm maakt zich alleen wat sterk tijdens het terugrijden, maar dat wordt ook al steeds beter.
Voor de rest is hij heel erg licht aan de voorkant.
Zijn hoofdhouding is echter nog niet optimaal, daardoor lijkt het inderdaad soms wel zo.
Hij loopt ook heel gemakkelijk nageeflijk, zolang je hem maar in een voor hem goed liggend tempo rijdt.

Hij zag die dag trouwens in de hoek een bakkabouter (kijkt normaal nooit ergens van op) dus liep wel wat anders dan normaal en dat zie ik ook wel terug op de foto's; meer spanning.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:01

Oke helemaal prima TS.
Ik vind dat je een supermooi paard hebt :)

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:01

Mooi paardje!

Maar ik vind dat je erg veel met de sporen loopt te prikken :=

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:02

Leuke foto's, leuk paardje (ik mis wel de cap in het plaatje, o.k gezegd, de rest hoeft het niet te herhalen), het lijkt alsof het zadel jou iets naar voren kanteld. en voor het mooie is het zadel at te klein voor je... Ik denk dat je een stuk netter zou zitten op een (voor jou) passend zadel. Verder vind ik dat je op de eerste foto's el heel erg je benen naar buiten draait en gaat steunen op de binnenkant van je bovenbenen, probeer daar goed op te letten. (zeker omdat je sporen draagt)

Ik vind hem stukjes in je handen hangen, niet zozeer met zijn gewicht maar ik vind hem niet mooi opwaarts lopen met zijn voorhand. blijf schakelen en laat hem zelf zijn hoofd dragen, geef hem niet de gelegenheid om te trekken...

Succes nog!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:08

Prikken doe ik niet hoor, wel maak ik hem er soms wat scherper mee.
Rijd ook regelmatig zonder sporen en merk duidelijk dat hij door alle oefeningen EN het spoortje nu beter reageert op been :)

Bonita bedankt voor je reactie daar kan ik wel wat mee.
Het zadel is een 17,5 inch en ik zou inderdaad beter passen in een 18inch. Storm past slecht in zadels en is nog veel veranderd in bouw, vandaar dat het nieuwe zadel er nog niet is.
Komend zomer rijden we verder met onze Kentaur :)
Volgens jou zou dan dus eigenlijk eerder het bontje er onderweg moeten?

Ik heb sinds vorige keer nieuwe stijgbeugels met draaibaare ringen en voetbed enz, denk dat dit beter zit voor mij.
Moet er nog wel even aan wennen.

Normaal rijd ik met cap maar vind het voor foto's niet mooi (dom, ik weet het ;) ).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:53

Poeh he wat een mooie haffie ( zegt een haffie liefhebber ) ;)

Tja het commentaar en de foutjes geef je zelf eigenlijk al aan en volgens mij ben je heel bewust bezig met het rijden en de dingen eromheen en werk je duidelijk aan je verbeterpunten.
Wat mij wel opvalt is dat je zelf afentoe je rug wat hol wegdrukt, en dan vooral met lichtrijden?
Probeer ook zelf niet scheef te gaan zitten als Storm zijn hoofd probeert te kantelen.

Verder vind het gewoon leuke foto's om te zien, mooi beestje en leuke combi jullie :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:00

Leuk haffie :D

Mss dat ik het verkeerd zie, maar je mag van mij wel iets rechter gaan zitten.
Om meerdere foto's zie ik een wat holle rug.
Op foto 1 zit je wel recht.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:01

Leuk dier! Ik denk dat het zadel beter ligt zonder bontje en een stukje naar achteren, het lijkt alsof het wat over de schouder ligt waardoor het Storm wat kan belemmeren.

HIj lijkt inderdaad zo nu en dan wat zwaar van voren, misschien op te lossen door hem dan wat bij te tikken van achter zodat hij vanachter uit meer gaat werken ipv dat jij zijn hoofd moet tillen? *altijd lastig vanachter de computer commentaar geven, maar ik hoop dat het over komt*

En nog een klein puntje: let op je handen: soms zet jij je hand boven je bovenbeen (bij de kleine volte foto) probeer je hand van de hals af ipv naar je heup toe anders trek je hem nog meer krom.

Succes samen!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:09

Sinds de decemberfoto's ben je netjes recht gaan zitten. Een goede verbetering hoor.

Inzet volte en stelling rijden foto: Dat doe je toch niet met je binnenhand, foei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:53

Bedankt voor de opmerkingen en tips, jullie hebben allemaal gelijk hoor :)

Mijn rug is niet helemaal goed (een botje zit niet helemaal lekker) dus ik heb van mezelf al een holle rug. Zal er even goed om denken!

Marieke het lijkt inderdaad net alsof ik zijn hoofd moet optillen.
Toch hangt hij niet in mijn handen, het is echt iets raars nog met zijn hoofdhouding ofzo. Mijn bijrijdster zegt het ook altijd als ze me ziet rijden, dat het net lijkt alsof ik zijn hoofd optil :D
Ze ziet echter ook hoe licht hij in mijn handen is (en heeft het deze week zelf ook even mogen voelen) en die tegenstrijdigheid vond zij ook erg raar.

Waarschijnlijk is het inderdaad een kwestie van meer banuit de achterhand lopen, dat is het belangrijke stukje training dat we momenteel doen. Van het actief wegrijden na het terugrijden zal hij hopelijk wat meer gaan dragen en actiever worden.

Ik zal het deze week eens proberen zonder bontje, even kijken waar dan het zwaartepunt ligt. Hij lag vorig jaar zonder bontje wat achterover namelijk.

Verder bedankt voor de complimenten over Storm.
Ben nog steeds iedere dag verliefd en trots op hem , vind het zelf ook een plaatje om te zien en hij ziet er momenteel ook echt reuzegoed uit! Nog een heel klein beetje extra kilo's eraf en hij is perfect :)
Ook erg blij dat zijn manen nu weer lekker beginnen te groeien.
Heb ze vorig jaar t/m de herfst afgeknipt omdat hij door zijn zomereczeem een plukje uit had gedund maar nu zie je helemaal niet meer aan hem dat hij eczeem heeft zo mooi ziet het er uit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P4MITFQ3.jpg

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:20

Wat ziet ie er goed uit he. :P

Ik ben bijrijdster van een pony van van an en hij hangt idd niet (soms heeft hij de neiging maar is heel makkelijk voorwaarts op te lossen). Ik denk dat het door zijn halshouding komt ofzo, misschien zou het er beter uitzien als hij wat hoger een net voor de loodlijn loopt? Maar goed, vind hem zelf al erg vooruit gegaan en ik denk dat een goede halshouding vanzelf komt, hij liep eerst nog wat op de voorhand en ik vind dat al heel goed verbeterd.

Bij mij lijkt het ook zo: (ik kan alleen niet zo netjes rechtop zitten als de TS :P )

Afbeelding

Afbeelding

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:12

Leuke haflinger
ik vind je handen ook erg streng en het lijkt alsof het paard aan je teugels hangst.

verder wel netjes

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:21

Leuke haf zeg! Ook ik zeg, let op je binnenhand.. en houd je handen op gelijke hoogte, hiermee voorkom je het kantelen met het hoofd (tenminste dat is wat ik geleerd heb :P)

Succes :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:34

Echt een leuke haf!
Hij loopt er mooi bij, ziet er erg ontspannen uit. :D

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:37

ik zou een cap dragen en je tenen iets minder naar buiten steken, maar verder ziet het er goed uit! echt een hele leuke pony trouwens!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 05:53

Bedankt :)

Ja het hoofd kantelt hij al steeds minder, hij wordt ook al steeds rechter in zijn lijf. Kan het met een ophouding wel goed oplossen gelukkig.
Zal eens foto's plaatsen met mijn nieuwe beugels, eens kijken of er verschil zit in de kapstokjes :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 06:08

Deze zijn van het rijden van eergisteren, de tweede keer met mijn nieuwe beugels.
Ik reed voor het eerst weer in de wei, door het aanhoudende mooie weer kan dat nu weer!
Hoewel de bak er erg goed bijligt vindt Storm het soms prettiger om in de wei te rijden, omdat deze natuurlijk harder is en het minder zwaar loopt voor hem en ach hij wil vast ook wel een beetje opscheppen tegenover de paardjes naast hem :D
Volgens mij heb ik mijn tenen hier al meer naar binnen?

Afbeelding

Afbeelding

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:18

Als je rijdt, moet jeh mischien met je zweepje zo nu en dan ff een tikje op zijn kont geven

Dan gaat hij wat meer op de achterhand lopen

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:24

Leuke haflinger zeg! Probeer je handen iets meer rechtop te houden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 11:11

150863 schreef:
Als je rijdt, moet jeh mischien met je zweepje zo nu en dan ff een tikje op zijn kont geven

Ja, maar dan ben ik juist bang hem weer wat af te stompen?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

opisop_shop schreef:
150863 schreef:

Ja, maar dan ben ik juist bang hem weer wat af te stompen?

denk dat je hem met je voethouding eerder afstompt met je sporen. De zweep hoef je niet om de pas te gebruiken.
Vind het er verder netjes uit zien. Hij ziet er super goed uit! Ben benieuwd of zn manen zo blijven ze zien er nu wel erg mooi uit.
Ik heb het idee dat het lijkt dat hij hangt op de hand omdat hij op de voorhand valt, maar dit komt wel met training.
Veel succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:02

Ook al heb ik mijn tenen nog niet netjes naar binnen, ik zit hem echt niet bij iedere pas te drijven met mijn sporen hoor...
Ik voel zelf of ik daadwerkelijk aanspoor of niet en let daar ook bewust op.
Van mijn instructeur moet hij als ik de zweep gebruik ook echt FLINK reageren, dus echt even doorgaan naar galop bijvoorbeeld, in elk geval een flinke voorwaartse reactie eisen. Dan is bijtikken dus niet echt handig wat dat betreft denk ik, zal het hem eens vragen :)
Hij zal inderdaad wel wat beter zijn hoofd dragen als hij van achteren wat meer gaat dragen, hoop dat we dit nu kunnen bereiken.

Ik hoop inderdaad dat zijn manen zo mooi blijven en nog wat bijgroeien, hij heeft van zichzelf hele snelgroeiende en dikke manen.