Pony niet sterk genoeg voor draf,wel stappen of niet rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Pony niet sterk genoeg voor draf,wel stappen of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:16

Ten eerste, hoop dat het hier goed staat. :o

Met mijn ex-hoefbevangen paardje gaat het momenteel echt super goed, zo goed dat ik er al weer voorzichtig opgestapt ben. In stap gaat het prima, maar met draven merk ik dat zij nog niet sterk genoeg is. In stap gaat alles relaxed, kan ik haar zonder zadel met een touwtje om haar nek goed rondsturen, maar in draf dus nog niet. Oren in de nek, en niet meer "lekker" lopen (niet kreupel!), kortere, snellere pasjes. Ik heb tot nu toe ook gewoon afgesloten na 10 minuten lekker stappen, en dat wil ik heel voorzichtig gaan opbouwen.

In januari/februari is zij volledig doorgecheckt door de osteopaat, veearts en de smid komt elke 5-7 weken. Draven/galoperen over asfalt en aan de dubbele longe is geen probleem. Hoefsmid kan ook 123 geen problemen ontdekken, gaat eigenlijk iedere keer beter. Ze loopt overigens lekker op blote voeten. Ik heb ook niet het idee dat ik haar "in de weg zit" met mijn houding.

Ik wil dit wel blijven opbouwen eigenlijk, mits verstandig, die stukjes stappen door de bak. Is dat verstandig, of heel onverstandig? Ik denk dat als ik dat niet doe dat ze ook nooit meer sterker wordt- en ik train haar 2-3x in de week aan de dubbele longe om de spiertjes wel op te bouwen, maar dat is toch ander soort belasting. Maar ook met bijvoorbeeld vrijspringen geeft ze geen problemen aan.

Dus, mijn vraag. Lekker opbouwen met rustig rondstappen of het echt nog de tijd geven?

Er zijn vanochtend toevallig wat filmpjes van gemaakt, als ik deze van mijn vriendin ontvangen heb zal ik ze plaatsen, voor een beter beeld. :)

Alwiene

Re: Pony niet sterk genoeg voor draf,wel stappen of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:18

Doe je dat draven ook zonder zadel? Deed je dat voor de bevangenheid ook? Misschien domme vraag maar kan het zijn dat ze 'gewoon' reageert op prikkende zitbeenknobbels? :o

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:27

Alwiene schreef:
Doe je dat draven ook zonder zadel? Deed je dat voor de bevangenheid ook? Misschien domme vraag maar kan het zijn dat ze 'gewoon' reageert op prikkende zitbeenknobbels? :o

Had inderdaad een mogelijkheid geweest, maar voordat ze ziek werd heb ik ook al zeker 5 jaar zonder zadel met haar gereden :) Dus dat lijkt me niet voor de hand liggend... In ieder geval bedankt voor je suggestie!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:16

galoperen op asfalt? dat vind ik zowiezo geen wijsheid maar dat terzijde..

Ik zou der eerst opbouwen aan de lange lijn/voor de wagen/ aan de longe/ aan de hand.. dus zonder belastig van jou op der rug.. Kan ze conditie krijgen en der rugspieren eerst trainen voordat je erop gaat..

Ik ben wel een voorstander van bewegen!! De doorbloeding wordt gestagneerd van stilstaan en daar wordt je beestje zowiezo niet beter van, zeker niet wanneer die bevangen is geweest! Dus km's maken zonder teveel te belasten en gewoon goed voelen wat je beestje wel en niet fijn vind!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:26

Romyv schreef:

Ik zou der eerst opbouwen aan de lange lijn/voor de wagen/ aan de longe/ aan de hand.. dus zonder belastig van jou op der rug.. Kan ze conditie krijgen en der rugspieren eerst trainen voordat je erop gaat..

Ik ben wel een voorstander van bewegen!! De doorbloeding wordt gestagneerd van stilstaan en daar wordt je beestje zowiezo niet beter van, zeker niet wanneer die bevangen is geweest! Dus km's maken zonder teveel te belasten en gewoon goed voelen wat je beestje wel en niet fijn vind!

Dat galoperen op asfalt is ook niet omdat ik dat verstandig vind, maar ze springt soms wel uit zichzelf aan in een jolige bui ;) Ik vraag het haar dus niet. Dankjewel voor je reactie, kan er wel wat mee :)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:33

Vooral rechtuit rijden. Zo min mogelijk wendingen rijden en als je wel een wending neemt deze zo ruim mogelijk nemen. En probeer zo actief mogelijk te stappen, achterhand er proberen onder te rijden maar in ieder geval zo dat hij overstapt. Na een week of 2 kleine rechte stukjes gaan draven. Minuutje en dan weer stevig doorstappen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:35

MyrtheJ schreef:
Dat galoperen op asfalt is ook niet omdat ik dat verstandig vind, maar ze springt soms wel uit zichzelf aan in een jolige bui ;) Ik vraag het haar dus niet. Dankjewel voor je reactie, kan er wel wat mee :)

Toch zou ik dit absoluut tolereren als het gebeurt. Als ex hoefbevanger is zelfs het tikken van het nagelen van een ijzer soms al een trigger om de kogels weer te laten pulseren, laat staan wat galoppassen of het asfalt kan triggeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:38

Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Is een hele mooie manier om je paard sterk en soepel en dragend in zijn achterhand te krijgen, dus echt spier technisch gaan trainen
Het paard loopt ergens tegen aan in de draf, dus zorg dat de basis stap op de volte in orde is en zeker ook je eigen balans in orde is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:00

Mijn paard had der been gebroken maar liep 100% zuiver bij de DA, gewoon omdat ze zo heet was.. DUs als die gaat springen en gek doen (lees galoperen op het asfalt) wilt dat niet zeggen dat ze nergens last van heeft..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:44

Romyv schreef:
Mijn paard had der been gebroken maar liep 100% zuiver bij de DA, gewoon omdat ze zo heet was.. DUs als die gaat springen en gek doen (lees galoperen op het asfalt) wilt dat niet zeggen dat ze nergens last van heeft..

Ik heb ook niet gezegd dat het aangeeft dat ze nergens last van heeft, maar bedoelde meer dat ze niet overgevoelig lijkt te lopen op asfalt. :)

Romyv schreef:

Wat je hierboven beschrijft ben ik al een paar maanden mee bezig, en dat blijf ik ook gewoon voortzetten. :)

Dankjulliewel voor de reacties en tips, ik ga kijken wat ik kan toepassen in de praktijk!

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:23

Doet ze het ook als je buiten in de berm rijd of over grasland. Een iets hardere ondergrond. Misschien ligt het aan de bak waarin ze loopt. Kan zijn dat die te zwaar voor haar wordt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:34

pearlfrontri, ik heb nog niet ergens anders gereden. Zal vandeweek eens een stukje bu iten gaan rijden... kijken of dat scheelt inderdaad.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:59

ik zou het rustig opbouwen en ervoor proberen te zorgen
dat de spieren wat sterker worden het is natuurlijk niet niks als een paard zijn been breekt
veel succes!!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 19:31

Ik heb vandaag buiten op het gras gereden en daarop ging het inderdaad veel beter. Ze begon nu uit zichzelf te draven, en niet meer van die gekke kleine pasjes. Hoop dat het dus gewoon een kwestie van opbouwen is!

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:35

Ik denk dat de bak te zwaar voor haar is. Als je buiten een beetje meer opbouwt gaat het in de bak ook wat beter. Maar vergeet niet dat het bij veel paarden tussen de oren kan zitten ;) Dus laat je niet beetnemen.