Ulfeino@training in wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Ulfeino@training in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:54

Vanmiddag even in de wei met Ulf gereden.
Ulf, voluit Ulfeino Song (v: Feinbrand m: Emgels Volbloed) wordt in juni 8 jaar en hij heeft een stokmaat van ong. 1.62.
Ik heb hem zelf gefokt.
Ulf is een vriendelijk beetje dominant paard en als hem iets niet zint kan hij wel eens wat dwars worden, maar dit lossen we doorgaans in goed overleg op :D .
Ik rij hem momenteel ongeveer 3 à 4 keer per week en tussendoor longeer ik hem of laat hem vrij springen (max. 1 mtr.) dit springen vindt hij erg leuk.
We rijden op B niveau, we rijden (nog) geen wedstrijden omdat ik hem nog niet constant genoeg vind in de aanleuning.
Mijn grootste probleem is mijn houding en het in balans blijven, ik heb problemen met het uitdrukken van mijn hakken en kiep makkelijk voorover.
Ulf heeft de neiging om als hij geen zin heeft heel kort te gaan draven, hoe meer ik hem aanmoedig hoe korter hij wordt, een flinke tik met de zweep helpt dan vaak, hoewel hij daar eerst even een flinke bok op geeft, maar daarna is hij weer te schakelen.

Nou genoeg, kijk naar ons en laat maar weten wat er allemaal aan mankeert :+

Instappen
Afbeelding

Aandraven, hij heeft even tijd nodig om te ontspannen en geeft in het begin even verzet tegen mijn hand
Zoals jullie kunnen zien is er dit mis met mijn houding
Afbeelding

Hier een voorbeeld van het erg kort draven, het lijkt allemaal heel wat maar het is niets, hij heeft hier gewoon geen zin die kant op te gaan.
Afbeelding

Opgegeven, en dan volgt de ontspanning
Afbeelding

Van hand veranderen
Afbeelding

Ook weer een voorbeeld van het niet aannemen van het bit, teugels hangen los en hij is niet voorwaarts meer, het plaatje is wel leuk zo tgegen de zon in :)
Afbeelding

En weer verder
Afbeelding

Hij heeft zijn ongelijk toegegeven en de oortjes komen weer naar voren :)
Afbeelding

Deze foto vind ik zelf heel erg mooi, maar wat vinden jullie????
Afbeelding

Galop, zitten!
Afbeelding

Pasje verruimen
Afbeelding

En de laatste rijfoto
Afbeelding

En dan de fotograaf nog even op Ulf, ja echt waar mijn zoon van ruim 5,5 heeft deze foto's gemaakt en Mem is trots :j
Afbeelding

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:57

ik vind het er helemaal niet onaardig uitzien, mooi paard ook en complimenten voor de fotograaf! toppie!

aandachtspuntjes:
- handen meer dragen (op sommige fotos zien je handen en onderarmen er heel "vast" uit)
- hakken uitdrukken
- op je kont zitten ( iets meer naar achteren proberen te zitten) maar dat gaf je zelf al aan

verder ziet het er goed uit, mooie combinatie ook !

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:00

Probeer je hakken uittedrukken en teugels iets korter.
Verder leuk paard en je zoon kan goed fotograveren meot die later zekker wat mee gaan doen ;)

Mallodie

Re: Ulfeino@training in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:05

Die fotodie je zelf hel erg mooi vind , vind ik ook erg mooi .. hij geeft zich helemaal ..
Als hij dat doet , moet je ervoor zorgen dat je voorwaarts gaat rijden , DAN begin je pas met rijden, je ziet op de foto dat hij bijna stilvalt (kleine pasjes) dus dan moet je rijden , maar hij loopt erg mooi op bepaalde foto's !!

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:21

De foto die jij erg mooi vind , vind ik juist iets minder. Je hebt je teugels erg los, maar van achter loopt je paard wel fijn :)
Foto 4 vind ik mooier, je houdt mooi contact, en hij begint te ontspannen. :)

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:10

Mooie foto's let even op je hakken en handen!
Ziet er wel erg goed uit!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 20:12

Zqw39 schreef:
De foto die jij erg mooi vind , vind ik juist iets minder. Je hebt je teugels erg los, maar van achter loopt je paard wel fijn :)
Foto 4 vind ik mooier, je houdt mooi contact, en hij begint te ontspannen. :)

Wat foto 4 betreft heb je gelijk, dat is rijtechnisch een mooier/beter beeld, maar ik vind foto 9 gewoon "iets" hebben, ik weet ook niet wat ik daar precies aan het doen was en waarom ik daar mijn teugels zo lang heb, maar ik vind dat ik daar best wel mooi op mijn paard zit, vrij rechtop, ontspannen, hoofd omhoog, benen lang, tenen naar binnen, en dan Ulf ja hij houdt zijn hoofd daar zo mooi hij staat er zo trots op vind ik.
Het geheel en de kleuren van de foto vind ik ook heel mooi, hij staat op mijn desktop en kan het niet laten er steeds even naar te kijken :o .

Ben trouwens toch erg trots op mijn paardje, ik heb niet zovaak iemand die foto's wil maken en dus heb je dan geen idee hoe je paard eruit ziet onder het zadel, nu ik Ulf zo zie vind ik dat hij echt heel erg mooi is geworden en ook erg vooruit is gegaan qua houding en beweging.
Hij groeit erg makkelijk, maar tot dusver heb ik hem aardig op gewicht de laatste tijd, nu nog het laatste donkere winterhaar eruit en dan is hij weer helemaal mooi bruin.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:57

Je rijd iets te vrijblijvend, probeer als eerste een duidelijke houding aan te nemen op je paard. D.w.z. recht zitten en goed meegaan met je paard in de bewegingen. Daarna geef je aan wat je wilt trainen die dag. Als hij korter wordt en je teugels los komen te hangen rijd je meer (zeer duidelijk) een paar passen naar voren en ga je werken aan de constante verbinding. Je ziet op de foto's dat je steeds een andere houding aanneemt.

Zie het als opbouwende kritiek en rijd er iets meer aan. Actief, dan is het probleem van de losse teugels ook zo de wereld uit. Als je maar steeds blijft nadenken over je training. :)

Verder een leuk paard! Succes! :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:16

Bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Ik moet idd rechterop gaan zitten en meer voorwaarts gaan rijden als hij kort wordt in zijn bewegingen, maar hoe meer ik probeer hem vooruit te rijden hoe korter hij in de pas wordt en uiteindelijk gaat staken, en omhoog gaat komen als ik hem bijvoorbeeld een tik geef.
Meestal ga ik in dat geval even stappen, rij wat figuren, verander van hand en draaf weer aan.
Ik probeer tijdens het rijden veel figuren te rijden en wissel vaak van hand, en als hij zich over heeft gegeven is het ook goed, hij doet dit eigenlijk ook alleen maar in het begin, even kijken of hij er onderuit kan komen, want hij loopt natuurlijk liever lekker los te eten in zijn wei, dan met mij op zijn rug zich in het zweet te werken. :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:45

Alvorens ik wat rijtechnisch ga bedenken, even over je zit: past jouw zadel goed? Als ik je "klachten" lees en na het zien van de foto's heb ik het idee dat die naar voren kiept. Op de tweede foto zit je teveel achterin, op de derde lijkt het zwaartepunt ook teveel naar voren te liggen. Net als op de foto waar hij net "zijn ongelijk heeft toegegeven". Kan best zijn dat dat protest daardoor komt. Maar wie weet heb ik het mis hoor, maar nu we toch bezig zijn :D : vanwaar het bontje?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:56

WowAmigo: Ik heb vorig jaar mijn zadel helemaal na laten kijken en het is toen helemaal aangepast aan mijn paard niet alleen opvullen, maar het is ook helemaal uit elkaar gehaald en nagekeken etc., dus ik ga er vanuit dat het nu goed ligt.
En als ik het zo op mijn paard zie liggen (zonder dat ik erop zit) vind ik het ook wel mooi liggen, maar ja ik heb er verder geen verstand van.

Maaaaar, ook ik heb wel eens wat mijn twijfels over het zadel, maar ik zie er heel erg tegenop om over te stappen op een ander zadel.
Heb al eens wat zadels geprobeerd van vriendinnen enzo (een uur lang) en dan kwam ik toch steeds weer op mijn eigen zadel uit.
Zit zelf wel eens te denken aan een Anky of een KN Allegro, maar ik ben erg bang dat ik straks een zak geld armer ben maar er verder niets mee opschiet of dat het zelfs nog minder goed gaat.

Erg veel twijfel dus van mijn kant.

En het bontje ......., weet niet heb laatst weer eens zonder gereden maar heb zelf het idee dat hij lekkerder loopt met, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten :)

Hier een foto waarop je goed kunt zien hoe het zadel ligt
Afbeelding

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:08

Op de foto's ziet het eruit dat je je ballans zoekt in de beugels, en daar dus op gaat staan om in ballans te blijven.
doordat je dus je ballans op de beugels gebruikt kan je niet meer makkelijk je hakken uitdrukken en kieper je voorover.

ga een een tijdje zonder beugels rijden en dan goed op je kont gaan zitten.

mijn instructeur had ook een goede oefening om met het lichtrijden de beugels niet te gebruiken.
we moesten zonder beugels gaan lichtrijden (klinkt onmogelijk maar het kan ;)
je laat je als het ware opgooien, je gaat nu namelijk zelf erg hoog staan, terweil je niet hoger hoeft dan een vuist (dit is mij zo uitgelegd)
hoop dat je hier wat aan hebt :)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:31

Balans is met een L ;)

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:53

Als eerst ene complimentje voor de fotograaf!
Verder ziet het er al goed uit, alleen iets meer op je houding letten.

xx

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:33

Met het instappen mag je paard wel wat verder naar beneden (neus richting de grond). Hierdoor gaat hij zijn rug ontspannen en is hij na het losstappen-draven- en galopperen makkelijker te rijden. Ik heb het idee dat je beugels wel wat korter mogen omdat ik op alle foto's zie dat je je hakken niet uitdrukt. Je handen mag je zelf ook nog wat meer dragen.

Succes. :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:52

Stravero: het uitdrukken van mijn hakken is altijd al een probleem geweest voor mij, toevallig heb ik een tijdje terug mijn beugels korter gedaan, maar dan kon ik helemaal niet meer vinden.
Heb het een aantal weken geprobeerd, maar toen mijn beugels weer langer gemaakt en dit zit voor mij toch beter.
Met losstappen werk ik wel altijd naar het laag en rond toe, alleen had ik daar nu geen foto van :)

150863

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:23

ik vind het een leuke combi!

en kan wel een heelverhaal opschrijven met punten maar dat doen adneren wel

Wat wel enorm opalt zijn je hakken!! echt vreselijk.. i'm sorry;)

duss daar ff aan werken en dan die super fotograaf van je weer foto's laten maken