Nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:37

Ik heb even duidelijkheid nodig! (Dit is wat anders dan die duizende andere topics, sowieso hoef ik hier geen commetaar op.)

Mijn vriendin en ik rijden samen op de manege. Zo af en toe rijden we samen met onze verzorgpony's. Mijn verzorgpony heeft redelijk hoog gelopen, en het verzorgpaard van mijn vriendin kan L lopen. Wat mij al meteen opvalt, is dat als we beginnen ze meteen het paard oppakt, en alleen maar aan het zagen is. Ik geef hier geen commetaar op, maar mijn instructrice wel, die moedigt het aan! Ik heb nooit geleerd je paard nageeflijk te krijgen, ik deed het altijd met gevoel. Gewoon een beetje spelen met de teugels, nouja, elke week is het natuurlijk anders. Het enige nadeel is, is dat mijn vp pas nageeflijk is na ongeveer een half uur. Hij krijgt ook niet heel veel beweging meer dus ik ben langer bezig met het losrijden. Maar, is deze doelstelling nou verkeerd of niet? Want soms krijg ik hem niet eens nageeflijk. Dan ben ik alleen maar met die stelling en buiging aan het prutsen, maar er gebeurt weinig.

Laatst in de les gebeurde er ook iets raars: Ik reed op een nieuw (manege) paard, en deze had hoog dressuur gelopen. Ik had hem al zien lopen in een les, waarin hij meteen nageeflijk liep. Ik ging erop en het paard ontspande meteen, maar liep niet nageeflijk. Uiteindelijk, na 20 min., had ik door hoe dit paard voelde en reageerde. Mijn instructrice was alleen niet zo tevreden, en riep de hele tijd: "Hehe, eindelijk. Volgende keer niet na 20 min. maar meteen he!" Ik vond dit niet zo leuk commetaar, het was toch gelukt?

Hebben jullie tips, ideeën of opmerkingen?

StillAngel

Re: Nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:39

Ik vind het veel beter dat jij wellicht écht de ontspanning opzoekt, en niet zit te zagen! Misschien doen die anderen het wel, logisch dat het dan zo snel gaat ;) Het is niet iets wat een ander 'beter' kan of niet, maar meer hoe beter je zit, hoe ontspannender je paard word en hoe sneller ie nageeflijk wordt.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:40

Oke dankjewel. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:43

Wanneer iemand zit te zagen om zijn of haar paard naar beneden te krijgen is het GEEN nageeflijkheid! Nageven moet voortkomen uit ontspanning, jij bent dus goed bezig, de rest niet en je instructise al helemaal niet.
Dus doe hun nooit na!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:46

Ik denk dat jullie wat meer compromissen moeten sluiten, wellicht vind jouw instructrice dat als het paard al hoger in de dressuur heeft gelopen hij ook vrij snel nageeflijk moet kunnen lopen en dat kan natuurlijk ook, je moet alleen wel de juiste knopjes zien te vinden.
Jij bent wss meer van; ik begin eerst wel met loswerken en dan komt die nageeflijkheid vanzelf, ook niet verkeerd maar als je een uur lang hebt gereden en je paard is nog niet nageeflijk dan heb je eigelijk voor niets gereden.
Want je kunt niet werken aan de verzameling enz als de nageeflijkheid er niet is.

Ik denk dus dat je eens je instructrice moet vragen om verduidelijking; wat vind zij reel?
En jij zult misschien iets meer moeite moeten doen; nageeflijkheid kun je niet dwingen maar je kunt het wel meer stimuleren ;)

Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:00

anneliesdj schreef:
Ik denk dat jullie wat meer compromissen moeten sluiten, wellicht vind jouw instructrice dat als het paard al hoger in de dressuur heeft gelopen hij ook vrij snel nageeflijk moet kunnen lopen en dat kan natuurlijk ook, je moet alleen wel de juiste knopjes zien te vinden.
Jij bent wss meer van; ik begin eerst wel met loswerken en dan komt die nageeflijkheid vanzelf, ook niet verkeerd maar als je een uur lang hebt gereden en je paard is nog niet nageeflijk dan heb je eigelijk voor niets gereden.
Want je kunt niet werken aan de verzameling enz als de nageeflijkheid er niet is.

Ik denk dus dat je eens je instructrice moet vragen om verduidelijking; wat vind zij reel?
En jij zult misschien iets meer moeite moeten doen; nageeflijkheid kun je niet dwingen maar je kunt het wel meer stimuleren ;)

Succes!

Het gaat om een manege he, niet om eigen paarden ofzo. Als er 9 v/d 10 kinderen zitten te zagen wordt een paard echt niet zomaar meer nageeflijk.
Ook lees je dat ze met stelling en buiging ed. bezig is, vind ik toch wel het paard stiuleren om nageeflijk te worden ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:37

Tja wij zien hier niet wat jij daar allemaal uitricht he.
Maar inderdaat de eerste opgave van de ruiter is in ontspanning te rijden, maar dit moet dan wel leiden tot nageeflijkheid, en die nageeflijkheid moet er inderdaat zo snel mogelijk zijn, duurt het bij jou iets langer, ok, dan ben je gewoon nog niet zo ver dat je dat onmiddelijk kan, dit wijst een beetje op jouw nivo van rijden, blijven oefenen en ooit lukt het je wel veel sneller moet je dan maar denken.
Maar vergis je niet die verticale en laterale nageeflijkheid mag je niet proberen te krijgen door te zagen in de mond want dan ben je daar zeker fout bezig ook al lukt het op ghet zicht een beetje.
Ook tijdens het rijden moet je als ruiter constant testen of die nageeflijkheid inderdaat er wel is, probeer rechte lijnen te rijden liefst zelfs niet op de hoefslag, binnenhoefslag en dan het hoofd laten buigen naar links en naar rechts terwijl je gewoon verder rechtdoor blijft rijden zonder ook maar iets van die rechte lijn af te wijken; doe dit zowel in stap als in draf, als dit echt perfekt lukt dan is je paardje echt nageeflijk.
Zonder nageeflijkheid kan je eigenlijk niet verder rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:43

x_Marr schreef:
Het gaat om een manege he, niet om eigen paarden ofzo. Als er 9 v/d 10 kinderen zitten te zagen wordt een paard echt niet zomaar meer nageeflijk.
Ook lees je dat ze met stelling en buiging ed. bezig is, vind ik toch wel het paard stiuleren om nageeflijk te worden ;)

Dat hoeft echt niet te betekenen dat ze hem ook echt nageeflijk krijgt en houd ;)

Ik had begrepen dat het om verzorgpaarden gaat, daar zitten echt geen 10 verschillende kinderen op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:47

Oja klopt, bij de 2e niet. Maar dan alsnog, haar verzorgpaard krijgt verder beweging, dan is het inderdaad niet zo gek dat hij wat lager opgewarmd moet worden.

Dat zeg ik ook niet, maar het is wel een paard stimuleren om na te geven. ;)

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:01

Ik vind het goed hou jij werkt met paarden, met zagen berijk je niks je paard wordt der alleen maar stroef ik zijn mond van !!
En je instructrice reageert wel raar hoor ik zou juist blij zijn als je dat paard nagefelijk heb gekregen !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:07

Het is ook net de vraag wat ts ziet als zagen

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:49

Nou, zoals ik het zeg, zagen. Teminste, als jullie weten wat het is. :+ Maar dat denk ik wel. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:59

Maar wat vind jij zagen, als het bit om beurt links en rechts 3cm uit de mond steekt of als ze zichtbaar bezig is met de teugels?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:21

anneliesdj schreef:
Maar wat vind jij zagen, als het bit om beurt links en rechts 3cm uit de mond steekt of als ze zichtbaar bezig is met de teugels?

Maakt dat uit dan? Beide is zagen, beide is fout.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:29

Als nageeflijkheid een kunstje was, dan had het weinig met 'rijkunst' te maken.
Nageeflijkheid ontstaat in het samenspel tussen paard en ruiter. Het is natuurlijk mooi als die er gelijk is, maar meestal duurt het langer (tenzij je een goed ingespeelt team bent)

Paarden moeten ook bij iedere nieuwe ruiter weer afwachten wat zij 'voor vlees in de kuip hebben'. Ervaringen maken dat ze dan in het begin ook lopen met een bepaalde spanning... (gaat deze ruiter in mijn mond hangen of op mijn rug klepperen?) Ook bij een ervaren paard moet iedere dag opnieuw het vertrouwen weer gevonden worden. Enne, wij zijn toch ook niet iedere dag hetzelfde...
Ik vind het juist vaak 'verdacht' als een paard altijd goed in de houding loopt, en niet experimenteert met z'n houding etc. Dan bouwt een paard juist veel spanning op (weinig initiatief, zelfvertrouwen, etc.)
De balans tussen spanning en ontspanning kan nooit altijd hetzelfde zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:47

x_Marr schreef:
anneliesdj schreef:

Maakt dat uit dan? Beide is zagen, beide is fout.

Ehm nee, je kunt prima zichtbaar bezig zijn zonder dat dat fout hoeft te zijn.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:27

Nou je ziet duidelijk dat het bit alle kanten op gaat. Haar paard loopt dan ook al meteen "aan de teugel", volgens haar, maar volgens mij is dat dus niet zo. :))

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:32

Jij bent heel goed bezig...dit kan je niet zeggen van de instructrice...die zou op de eerste plaats beter moeten weten

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:36

Ik vind het vreemd dat je instructrice zo'n rare opmerking maakt en bij je vriendin het verkeerde gedrag stimuleert...
Van het beetje info wat je ons hier geeft, lijkt het me dat je wel degelijk verstandig bezig bent. In reacties wordt geroepen dat die nageeflijkheid er zo snel mogelijk hoort te zijn en dat als hij er helemaal niet is geweest je voor niets hebt gereden. Hier ben ik het niet mee eens. Zoals iemand anders net al postte kan het gewoon erg lang duren voor een paard nageeflijk loopt, omdat het geen banketstaaf kunstje is. Een les zonder nageeflijkheid kan tien keer meer waarde hebben dan een les met valse nageeflijkheid. Als je verder constructief bezig bent met het gymnastiseren van je paard kan de afwezigheid van nageeflijkheid geen kwaad. Die komt vanzelf als je goed bezig bent en je vooral niet teveel richt op de voorkant. Als je het van achter voor elkaar hebt komt vanzelf dat hoofd in de juiste houding.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:09

Ambrasoft schreef:
Nou je ziet duidelijk dat het bit alle kanten op gaat. Haar paard loopt dan ook al meteen "aan de teugel", volgens haar, maar volgens mij is dat dus niet zo. :))

Een paard kan in de krul lopen, zonder nageeflijk te zijn
en nageeflijk zijn zonder in de krul te lopen.
Bewegen doet een paard met z'n hele lijf, nageven ook.
Ontspannen, op eigen benen en dragend lopen, that's the trick. ;)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:22

Zoals ik het lees in het verhaal van ts, lijkt het erop dat het paard van die vriendin niet nageeflijk loopt, maar alleen in de houding getrokken wordt. Mijn paard loopt meestal ook pas na een tijdje echt nageeflijk, omdat ze dan lekker los is en in de ontspanning komt. Ze loopt dan heerlijk over de rug, met een achtief achterbeen, lekker constant in de aanleuning en volgt mijn hand als ik dat toesta. Dát is mijn idee van nageeflijkheid. Ik ben erg benieuwd wat de instructrice onder nageeflijk verstaat!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:36

ontspanning is de eerste vereiste om te kunnen verder werken aan de nageefelijkheid. Jou instelling of uitgangspunt is goed, maar misschien mag je bij een paard dat wat hoger opgeleid is wel iets sneller vragen zodat je toch na een half uur nageefelijkheid bekomt en niet na een uur.
Als ik mijn paard rijdt, mag deze steevast een kwartiertje aan half lange teugel lopen, om los te komen, veel grote voltes/slangenvoltes 3 bogen en enkele overgangen. (Tenzij ze echt denkt dat het DE moment is om er vandoor te gaan, dan neem ik haar natuurlijk wel kort) Daarna neem ik mijn teugels "op maat" en begin iets meer door te vragen qua stelling en buiging en meestal komt de nageefelijkheid binnen de 5à10 minuten. Als bv mijn bijrijdster gereden heeft, dan vraag wel onmiddellijk meer en durf haar ook wel eens "in-de-krul te trekken", maar laat ook onmiddellijk weer los, omdat ik na x aantal keer weet dat ze gewoon een spelletje speelt "ik-ben-een-giraf-en-wat-ga-jij-daar-aan-doen". Daarna heb ik na enkele kleinere voltes of overgangen nageefelijkheid en een fijn contact.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 16:18

Oke, hartelijk bedankt allemaal. :) Er mag een slotje op hoor. ;)