wijken appuyeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

wijken appuyeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:07

Hee.
ik weet niet of het hier goed staat...
maar ik vraag me eigenlijk al best lang af, wat is nou het verschil tussen wijken en appuyeren? ik weet wel dat appuyeren ik galop ook kan, maar verder weet ik niet egt wat er nou precies anders aan is :+
groetjes:)

aeolusnr1

Re: wijken appuyeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:30

Appuyeren is een hogere vorm van het wijken voor het been.
Om dit te kunnen realiseren moet er eerst een volledige ontspanning kunnen zijn, het loslaten moet perfect zijn anders kun je dit gewoon nog niet doen.
Het is in beide gevallen wijken voor het been, maar bij het eenvoudige wijken is het hoofd tegen de rijrichting in gebogen, bij het appuyeren is de buiging naar de rijrichting toe, zowel voor het paard als voor de ruiter is dit een beetje een tegen de hands zijnde houding, net daarom is het dus ook veel moeilijker om uit te voeren.
Begin zeker nooit met het oefenen van een appuyement voor het wijken voor het been echt perfect is, dan pas meer gaan rechtstellen, en dan pas meer buiging naar de rijrichting toe.
Maar beide oefeningen kan je in alle gangen uitvoeren natuurlijk.
Eerst in stap goed leren wijken dan in draf, en er bijzonder aandacht aan hebben dat het paard het bit steeds loslaat, en heel de tijd nageeflijk blijft, zowel verticaal als lateraal, zolang dit er niet is, is het gewoon onmogelijk over te stappen naar het appuyeren. Het is ook niet voor niks een "Z.oefening hé"

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:37

Dat is het beste het eerste in stap kunt gaan wijken omdat dat makkelijk is ben ik het niet met je eens. In stap mis je het zweefmoment waardoor het opzij gaan naar mijn mening juist moeilijker is dan in draf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:51

Dit is gedeeltelijk wel waar, maar toch , je moet er eigenlijk niet zo op gericht zijn een beetje opzij te kunnen stappen, het moet technisch ook correct zijn , de meeste paarden lopen te veel schuin weg hun schouder valt dan weg, dus eerst technish volledig controle krijgen als jij druk geeft moet het paard wijken, en dit dus eerst oefenen door je been iets van ligging te verplaatsen moet je de voorhand kunnen verplaatsen ( wijken ) , of je moet de ribben wegdrukken ( het wijken voor het been ) , of je moet de achterhand kunnen wegdrukken ( een goeie oef hierop is dan de travers, als zoiets nog niet lukt is het echt nog veel te vroeg om over te stappen naar het appuyement )

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:48

http://www.bokt.nl/wiki/Wijken#Wijken

In de bokt wiki staat een goede beschrijving.
Eerst kom je het wijken tegen, inclusief foto en als je verder naar beneden scrollt, kom je ook het apuyeren tegen met foto's.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:09

okee, bedankt allemaal:)