Wieke 5 jarige Riverman @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Wieke 5 jarige Riverman @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:56

Van de week scheen het zonnetje zo mooi dat ik maar weer eens besloot foto's te laten maken. We zijn nu sinds kort weer serieus aan het trainen daarom leek het mij wel weer eens fijn om foto's te plaatsen en feedback te krijgen :)

Wieke is een 5 (bijna 6) jarige merrie van Riverman. Ze is met haar 4 zadelmak gemaakt en sinds die tijd ben ik met haar bezig. Helaas hebben we nog geen tijd gehad waarom ik haar echt kon doorrijden door mijn gezondheid. Nu gaat dit allemaal goed en zijn we weer een tijdje aan de slag. We rijden op B niveau en hebben hier 2 wedstrijden in gereden. Puur voor de ervaring omdat ze nog niet vaak op een ander terrein is geweest. Verder rijden we iedere week bij de clubles mee en heb ik 1x in de week prive les. Op dit moment zijn we veel bezig met buiging en stelling. En wat meer druk, vragen en ontspannen. Ik vind het heel moeilijk om mijn armen in de juiste houding te hebben. Wanneer dit lukt merk ik dat ze ook meteen beter loopt. Waar ik tegen aan loop is oa een mooi hoek met de juiste stelling rijden, buiging en reactie op mijn binnenbeen. Verder mag ik veel strenger voor haar zijn. Ik krijg vaak te horen dat ik te lief ben en haar best eens mag aanpakken.

1.
Afbeelding

2. Ik heb al meer een knik in mijn armen, eerst stak ik ze recht vooruit.
Afbeelding

3. Hier zet ze haar kaak vast en kom ik er moeilijk doorheen (wanneer ik mijn teugels korter neem en handen hoger plaats gaat dit makkelijker)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Nogal als een plank de bocht door..
Afbeelding

6. Hier werd ze al wat soepeler
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Gallopje (volgens mij roep ik iets naar de fotograaf :+)
Afbeelding

9. Deze vind ik wel een mooi beeld geven
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Hier heb ik mijn handen al wat hoger
Afbeelding

12. Even stappen tussendoor
Afbeelding

13. Drafje
Afbeelding

14. Deze vind ik wel mooi :P
Afbeelding

15. En de laatste :)
Afbeelding

NanceMiss

Re: Wieke 5 jarige Riverman @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:19

Leuk paardje!
denk aan je hakken en je beugeles mogen ook wel wat langer.
Veel succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:29

Jeetje wat een gespannen plaatjes, vooral die laatsten waar ze in een knik rondloopt.
Ze ziet er echt heel gespannen uit, en stijf.. Jij zit er trouwens ook gespannen op zo wat ik kan zien, er zijn ook een paar verbeterpunten aan je houding, je hebt nu een gigantische stoelzit en dan is het ook niet makkelijk om je evenwicht goed te vinden en je armhouding wordt dan ook lastiger.

Dus voordat je met je paard bezig gaat raad ik je aan om eerst even met je eigen houding bezig te gaan, het is namelijk zeer moeilijk voor je paard om echt te ontspannen en over de rug te lopen(dan pas kan het ook van voren komen).
Ten eerste je beugels een gaatje langer, omdat je nu in stoelzit zit, ik vermoed dat je je benen al wat meer naar achteren gaat leggen dan. En dan kan je ook je hakken op een betere plaats houden.
En je handen mogen toch echt gedragen worden hoor, mag een stuk hoger(dan werk je ook vriendelijker in: namelijk in de mondhoeken ipv. de lagen).

Heb je trouwens les?

Succes! :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:21

x_Marr: Wel goed lezen he.. :)) Er staat dat ze 1 x per week clubles heeft en 1 x per week privéles..!

Ik vind echt dat er al verbetering in zit! En dat ze er super uit ziet! :+: !
Alleen idd, misschien je beugels een gaatje langer?
Goed op je hakken letten! En proberen je bekken wat te kantelen.. Dan kan je ook beter ontspannen en Wieke ook :D

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:30

erg mooi paard, maar vind hem ook wat gespannen ogen zo op het eerste gezicht, net of hij zich verzet tegen de hand.
probeer wat voorwaars neerwaarts oefeningetjes te doen.
in een 8 rijden, liefst met het neusje over de grond zodat hij zijn rug goed ontspant. goed instappen en uitstappen is ook belangrijk, zorg dat hij goed voorwaarts is en niet sukkelt
is hij ook al eens bij de tandarts geweest?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:25

Leuk paard om te zien!
Wel loopt hij tegen de hand. Hij moet meer zaken.
Probeer hem goed van achter naar voren te rijden. Veel tempowisselingen en overgangen.
Veel halsstrekken en lang en laag rijden zodat hij zijn rug gaat gebruiken.
Ik denk ook dat je hem goed bezig moet houden zodat hij bij de les blijft. Het rijden van slangevoltes en veel wendingen zal hem goed doen.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 23:25

Jeetje wat zit dit dier vast. Hij loopt nergens door het lijf en nergens door de kaak. Ook niet op de foto's die jij al een fijn beeld vindt geven. Ik vind het wel een leuk dier maar werk aan onstapnning en lossigheid, desnoods aan de longe. Druk staat er al genoeg op, alle spieren zijn gespannen, werk aan ontspanning. Ik raad je aan veel van halshouding te wisselen. Teugels uit de hand laten kauwen, aanvullen/onderhouden met been en weer opnemen en weer laten zakken. . Grote voltes, met je buitenhand wat van de hals om iets buiging te vragen en verder veel rechte lijnen om het paard wat rechter te krijgen. Niet te veel, anders werkt het averechts...kleine stukjes. Ik ben heel benieuwd wat voor een werk je met je instructrische doet...

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:09

Ga mee met aphrodietje en AnnemiekvM..

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:34

af entoe zie ik dat je haar echt naar beneden probeer te trekken.
dan loopt ze wel laag,maar niet nageeflijk.

ik zou lekker veel tempo wisselingene en veel spelen met het bit .
zo gaat ze zakken,daarna kan je wat meer het aan te teugel gaan vragen

ik zie wel aan deze pony dat je er ontzettend ver mee kan komen,jullie zijn een goede combinatie!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:36

aphrodietje schreef:
Ik raad je aan veel van halshouding te wisselen. Teugels uit de hand laten kauwen, aanvullen/onderhouden met been en weer opnemen en weer laten zakken. . Grote voltes, met je buitenhand wat van de hals om iets buiging te vragen en verder veel rechte lijnen om het paard wat rechter te krijgen. Niet te veel, anders werkt het averechts...kleine stukjes. Ik ben heel benieuwd wat voor een werk je met je instructrische doet...

Dit allemaal ;) verder veel overgangen, tempowisselingen en kleine voltes.

Klopt er zit idd spanning op, dat komt onder andere doordat we op het grasveld rijden en ze hier nog maar 1x geweest is. Ze is daar drukker dan in de bak. Verder komt het ook doordat ik nu de teugels korter heb en contact heb. Voorheen kwam ik helemaal niet aan haar mond en had ik dan ook weinig controlle (voornamelijk in de stelling en als ze ergens niet langs wilde) Nu ben ik haar meer aan het oppakken en dat pikt ze nog niet echt..

Even een voorbeeldje van hoe ik haar ook vaak laat lopen tussendoor
Afbeelding

En een voorbeeldje van hoe ik mijn teugels eerst had..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZINUMXK.jpg

Beugels hoeven denk ik niet langer (instructrice zei dinsdag juist dat ik ze korter moest doen.. maar dat vind ik ook niet) Ik moet alleen mijn hakken goed uitdrukken dat lukte die dag wat minder omdat ik meer met mijn been moest doen (dan trek ik deze wat op omdat ik dan denk dat ik haar beter kan aansporen :roll: )

Oja las ook nog dat ik haar naar beneden probeer te trekken, dat vind ik jammer want dat is absoluut niet zo.

Bedankt voor de reacties!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:45

Maar ik vind het een redelijk drastisch verschil van hoeveel contact je nu hebt(iig teveel) dan op de foto die je net laat zien.

Nu an ze niet eens normaal gaan nageven want je teugels zijn te kort, dan komt ze achter de loodlijn en is het dus niet correcte nageving ;)

Op de eerste foto van de 2 foto's die je net laat zien kan je wel goed zien dat ze zich kan ontspannen, alhoewel ze dar nog actiever mag want daar kukeld ze op de voorhand.

Ik zou juist je beugels toch een keer langer doen, ik denk dat dat je beenligging ten goede komt, want die is nu niet goed.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:51

Klopt is ook een heel groot verschil, ik ben opzoek naar een balans tussen beiden. Ik vind het heel moeilijk om mijn teugels op de juiste maat te hebben (en vooral houden) en mijn armen en handen juist te plaatsen. Hier ben ik nog heel erg zoekende naar. Persoonlijk ben ik meer van een losse teugel maar dan heb ik geen contact.

Ik ga mijn beugels morgen eens op een andere maat proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:07

Ik ga met de anderen mee, maar ik heb niet het idee dat je hem naar beneden trekt.
Je onderbenen mogen inderdaad wel een stukje naar achteren en je zo te lezen ben je al druk op je handen aan het letten :) . Verder vind ik dat je mooi op je paard zit, je kijkt mooi voor je uit en zit netjes rechtop, wat dat betreft ziet het er goed uit.
Als je het moeilijk vindt om te bepalen hoe strak je je teugels moet houden, vraag dan je instructeur/-trice op welke lengte je ze moet houden plak er dan een stukje tape op, dan moet het lukken. :j

Veel plezier en succes met deze leukerd, ben benieuwd hoe het over een paar weken of maanden met jullie gaat. Succes! :)

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:53

Dank je wel :)

Goeie tip! Dat zal ik eens gaan doen! Bedankt!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:01

Leuk paard, apart kleurtje!
De laatste foto (die je later hebt toegevoegd) vind ik het fijnste beeld geven, misschien toch daar wat meer naar toe gaan werken?