In de les springt ze alles, in een pacour weigert ze.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

In de les springt ze alles, in een pacour weigert ze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:02

Heej bokkers :wave:

Ik rij Thirra nu bijna 1 jaar en we houden allebei super veel van springen, we
doen ook mee met springwedstrijdjes op de manege. En hebben springles.
Bij springles springt ze alles super goed enzo(heb daar geen zweepje nodig). Maar als ik dan wedstrijd heb
en ik kom in een pacour springt ze 1 hindernis wel en dan weigerd ze vervolgens de tweede
en zo gaat het door.
Daarvoor heb ik ook voor die wedstrijdjes een zweep nodig.
Ik vind het ook zo gek want met inspringen doet ze alles en in een pacour weigerd ze steeds,
en dan rijd ik dat pacour nog een keertje en dan zie je dan springt ze al veel meer hindernissen.

Zouden jullie misschien weten wat dit zou kunnen zijn of hebben jullie tips wat ik er aan zou kunnen doen,
ik had zelf al gedacht aan pacourtjes verkennen dus ergens anders een keer les nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:09

Als ze het met inspringen nog wel doet, en in de les, en ná de wedstrijd spring ze ook het hele parcours, dan zou ik denken dat het probleem bij jou en niet bij haar ligt.

Parcours verkennen kan misschien al helpen, dat kun je sowieso proberen. Maar probeer je heel bewust te worden van jezelf. Zit je gespannen? Haal je sneller adem? Zet je je handen vast, of je bekken? Dat zijn allemaal dingetjes die jij misschien niet merkt, maar je paard wel, en daar kan ze dan op reageren. Misschien ook eens aan je instructeur vragen, of hij hier tips voor heeft - tenslotte ziet hij jullie ook rijden, wij niet.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:11

DaniBanani schreef:
Als ze het met inspringen nog wel doet, en in de les, en ná de wedstrijd spring ze ook het hele parcours, dan zou ik denken dat het probleem bij jou en niet bij haar ligt.

Parcours verkennen kan misschien al helpen, dat kun je sowieso proberen. Maar probeer je heel bewust te worden van jezelf. Zit je gespannen? Haal je sneller adem? Zet je je handen vast, of je bekken? Dat zijn allemaal dingetjes die jij misschien niet merkt, maar je paard wel, en daar kan ze dan op reageren. Misschien ook eens aan je instructeur vragen, of hij hier tips voor heeft - tenslotte ziet hij jullie ook rijden, wij niet.

Ja ik denk dat je wel gelijk hebt hoor dat het meer aan mij ligt. Met zo'n wedstrij ben ik ook gespannen
en dan zit ik ook wel anders misschien.
Want in de les heb nergens spanning voor en voor het inspringen ook niet. Ik ga er volgende keer
zeker op letten bedankt voor je tip alvast :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:11

En spring je in je les wel eens een heel parcours achter elkaar?
Een parcourtje rijden is anders dan een losse hindernis.

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:12

Misschien komt het er door dat je in het parcour (onbewust) toch meer spanning opbouwt.
Je paard merkt dat natuurlijk en reageert daar op.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:13

Ik denk dat meerdere oefenparcoursjes rijden slim is. Geen druk, en lekker oefenen. Dan krijgen jullie alletwee vanzelf meer ervaring en word het ook wat meer een 'gewoonte'.
Succes ermee!

xannemijn

Re: In de les springt ze alles, in een pacour weigert ze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:15

Bedankt voor de tips.

Ja in het pacour ben ik echt heel erg gespannen en me paard
voelt dat ook. Waardoor ik me pacour verpest.
Ik ga zeker oefenpacourtjes rijden.

Rebecca, Nee helaas ik spring in de les niet echt een pacourtje
echt heel af en toe maar dat zijn 4 hindernissen ofzo
meestal zijn het gewoon lijntjes.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:20

Dan is het natuurlijk voor haar ook lastig om ineens een heel parcours voor zich te krijgen, ik zou ook wat vaker oefenparcoursjes rijden :j dan went ze er ook wat meer aan dat je dus ook een heel parcours kunt vragen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:22

x_Rebecca schreef:
Dan is het natuurlijk voor haar ook lastig om ineens een heel parcours voor zich te krijgen, ik zou ook wat vaker oefenparcoursjes rijden :j dan went ze er ook wat meer aan dat je dus ook een heel parcours kunt vragen.

Ja, ga ik doen over een paar weekjes ga ik in bunschoten springen hopen dat het
goed gaat :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:23

Ik hoop het ook, veel oefenen :j en niet vergeten er plezier in te hebben :).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:28

Idd veel oefenparcoursen springen, en als je de mogelijkheid hebt zou ik ook een paar keer een lichte crossles nemen, veel paarden en ruiters krijgen een wat groter hart hierdoor ;)

OOk als je binnen komt in het parcours, eerst eens slalom door het parcours rijden, zodat je pony de hindernissen vast gezien heeft, en jezelf niet fixeren op sprong een, maar richting sprong 1 al denken aan sprong twee, zodat je pony niet voelt dat jij op die ene hindernis gefixeert zit te kijken.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:31

Bedankt voor de tip.
Ik ga ook in de zomer beginnen met een crosslesje te nemen