Eerste onderlinge wedstrijd Nikita B-klasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A_manda

Eerste onderlinge wedstrijd Nikita B-klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:46

Hallo allemaal,

vandaag heb ik met Nikita voor het eerst een wedstrijd gehad, het was een onderlinge wedstrijd georganiseerd door de manege.
Nikita is een 6 jarige Fries en is altijd recreatief bereden. Sinds december 2008 rij ik haar en probeer ik haar 'wedstrijd' klaar te maken. Dit was dus een goede oefening voor ons en natuurlijk voor de ervaring.

We hadden 188 punten dus dat was absoluut niet verkeerd! Ik ben ook erg trots op haar :D
Als aandachtspunt op ons briefje stond dat ze bijna de gehele proef stelling naar buiten gaf, dit klopt ook maar ik ben hier mee bezig. Dit doe ik onder andere door haar te longeren met dubbele lijnen. (Heb dit zelf nog maar 1x gedaan maar ga dit vaker doen)

Soms lijkt het alsof ik te ver naar voren zit maar mijn instructrice zegt dat ik zo 'in balans' met mijn paard ben. Als ik te ver achterover zit dan rij ik achter mijn paard aan namelijk.

Dan hier de foto's. De foto's van het proefje zijn soms wat donker maar je kunt ons nog wel zien :)

1. Inrijden
Afbeelding

2. inrijden, waarom ik hier zo raar doe met mijn pols weet ik ook niet maar daar ga ik voortaan opletten!
Afbeelding

3. proefje
Afbeelding

4. Dit vind ik zelf een erg mooie foto, ondanks dat ie donker is
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. helaas bewogen maar toch nog wel duidelijk
Afbeelding

7. Ik was erg tevreden (Y)
Afbeelding

Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden maar hou het wel netjes. :)

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:49

jullie zijn leuk samen;)
enige wat ik wil zeggen is: denk aan je houding: netjes rechtop blijven zitten en niet zo naar voren duiken;) daar gaat je paard alleen maar langzamer van lopen en ga je alsnog achter de beweging aan;)
have funn 8-)

wake_up

Re: Eerste onderlinge wedstrijd Nikita B-klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:48

Jeetje, hij oogt wel mooi zeg :j
Qua voorover zitten: Als je wat voorover zit, komt er meer gewicht op de voorhand, waardoor het voor je paard moeilijker wordt om de achterhand eronder te zetten. Daarom kan je beter je gewicht iets terugleggen, wat meer achterover gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:03

Ik moet zeggen dat het een erg mooie Fries is!
Maar jou houding erbij vind ik dan weer niet zo netjes.
Je zit erg veel naar voren en daardoor gaat je paard ook alleen maar vlotter lopen. Verder heb je bij de eerste inrijdfoto wel je hand op een verkeerde plek ;) Maar ik neem aan dat je teugels nog wat langer waren en dan is het wat lastiger om te sturen :)

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 16:07

ja het klopt dat ik naar voren zit met mijn bovenlichaam.. maar er is mij geleerd dat ik zo in balans met mijn paard ben.. als ik achterover ga zitten push ik haar alleen maar en hoe zwaarder ik ga zitten hoe harder zij gaat lopen.. als ik iets naar boven zit, zit ik meer in evenwicht.. maar misschien moet ik iets meer naar achteren.. want op foto's is het idd niet heel mooi.. maar het is dus lastig ..

@ Emmaa_ op de eerste foto doe ik idd raar met mijn hand maar ik was nog niet klaar voor de foto haha ;)

Dette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:28

Je mag idd meer rechtop gaan zitten, zoals de anderen al zeiden. Ook heb je een beetje pianohanden. Probeer ze rechtop te houden. Verder ziet het er erg netjes uit. Een erg mooie Fries. Veel succes nog samen!

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:34

Leuke fries!
Let inderdaad op je handen (je mag ze meer dragen en rechterop zetten), en ga iet meer achterover zitten.
Ik zal als ik jou was hier aan gaan werken met je instructrise, want als je goed rechtop zit maakt dat het hele plaatje af. :)
Goed oefenen dus hiermee, en dan gaat het helemaal goed komen! :)

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 17:35

Ik ben vandaag weer op les geweest en ik heb het nu helemaal door! :D

ik moet idd mn handen meer dragen en dichter bij elkaar houden en ik mag wel iets naar voren maar dan moet ik mijn buik ook naar voren doen en dan zit ik weer rechtop! ik ga hier dus aan werken en dan laat ik binnenkort wel weer nieuwe foto's zien :)

thnxx iedereen voor jullie berichten!

JuliaaZM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:32

Wat een prachtige fries zeg :~
Ik vind je houding niet barslecht. je valt inderdaad wat naar voren, je schouders naar achteren houden dus. Ook mogen je handen meer boven het zadel worden gedragen en dichter bij elkaar.

ziet er wel netjes uit! Met oefenen zit er nog heel veel meer in volgens mij !

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:01

leuke fries!
helaas is je houding niet even goed,
Je mag iets rechter gaan zitten, en je handen iets hoger!

xx

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:55

In tegenstelling tot wat velen hier zeggen, vind ik je houding niet zo slecht hoor! Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat je perfect zit; maar als je je houding iets meer naar voren instelt, ontlast je de rug van je paard iets meer, en dat is vooral bij jonge paarden zeker niet slecht! Als je ietwat naar voren zit, 'zit' je namelijk minder sterk en draag je je gewicht zelf meer (als het juist gedaan wordt toch, denk aan de half-verlichte zit die heel wat springruiters aannemen). Je zou dan wel je schouders nog iets meer mogen openen, dan gaat het er al heel wat eleganter uitzien ;)! Nu, voor een echte dressuurproef is je houding dan idd niet helemaal correct, maar in het kader van de scholing van je paard vind ik het zeker niet slecht!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:13

A_manda schreef:
ja het klopt dat ik naar voren zit met mijn bovenlichaam.. maar er is mij geleerd dat ik zo in balans met mijn paard ben.. als ik achterover ga zitten push ik haar alleen maar en hoe zwaarder ik ga zitten hoe harder zij gaat lopen..

Vind dit vreemd dat je dit geleerd hebt.. Ja tuurlijk moet je niet achterover gaan zitten.. Want dat is ook niet goed en zit je idd achter de beweging van je paard.. Maar voor over ook zeker niet.. Je paard gaat op zo'n manier nooit goed z'n achterhand gebruiken.. Omdat jij je gewicht op de voorhand plaatst.. Gaat je paard ook op de voorhand lopen.. Je moet gewoon rechtop zitten.. Dan pas ben je in balans met je paard..

Wel een erg mooi paard overigens..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:15

O ja.. Vind t ook vreemd dat je paardje harder gaat lopen, als jij zwaarder gaat zitten.. Bij alle paarden die ik rij is het precies het omgekeerde.. :+

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:20

Probeer je schouders en rug recht te houden. Voor de stelling naar buiten: Hou je binnenhand íéts van de hals. Hierdoor kanteld je paard niet en krijgt hij een rechte hals en geen kantelend of naar buiten kijkend hoofd. :)

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 10:38

Darkness85 schreef:
O ja.. Vind t ook vreemd dat je paardje harder gaat lopen, als jij zwaarder gaat zitten.. Bij alle paarden die ik rij is het precies het omgekeerde.. :+

Nikita heeft van zichzelf een beetje een holle rug dus als ik daar 'zwaar' op ga zitten gaat zij steeds harder omdat dit voor haar niet prettig is.

Als ik mijn bovenlichaam iets naar voren kantel belast ik haar rug minder. Ik ben nu idd bezig om wel rechtop te zitten, maar wel voorin het zadel.

Het is voor mij ook nog oefenen en proberen omdat ze nog niet super lang onder het zadel is en ik rij haar ook nog niet super lang. Maar ik vind zelf dat we vooruit gang boeken als je vergelijkt met een aantal maanden terug :)

Ik ben nu bezig om te zorgen dat ze recht blijft, voortwaarts is en ben vooral bezig met mijn eigen zit en hulpen.

Bedankt voor jullie opmerkingen.