Rechtuit lopen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

galop1997

Rechtuit lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:43

Hoii

Ik rij nu al erg vaak op hetzelfde paard, en ik vindt hem echt super!!!
Ik kan er goed en netjes op rijden, maar wil er wedstrijd op gaan rijden. Het probleem is alleen..;
Als ik in een rechte lijn van A naar C moet rijden, zwiebert die alle kanten op!! Ik rij nu pas F4, maar ook als hij gallopeert gaat hij erg hard, want hij is gewoon erg snel. Zullen ze daarop letten, en wat kan ik doen met die rechte lijn dat hij zo zwiebert>???
XXX Samantha

Dani

Re: Rechtuit lopen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:12

Dat is een balansprobleemje. Zelfde met de galop, hij gaat hard omdat hij z'n balans zou verliezen als hij langzaam gaat.

Ga veel op de binnenhoefslag rijden, dat helpt vaak al een boel. Dan gewoon figuren en tempowisselingen.

Maar dit is niet iets wat je in 2 weekjes oplost. Ik neem aan dat het om een manegepaard gaat, trouwens? Overleg dan ook eventjes met je instructeur, hij ziet het paard natuurlijk en wij niet, dus hij kan ook weer specifieke tips geven. :)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:14

Wat DaniBanani ookal zegt, heeft het vaak met balans te maken. Merk ik bij mijn Haf ook. Hij begint nu aardig zijn balans terug te vinden, en hij loopt rechte lijnen nu ook gewoon recht.

Buiten lange stukken recht uit rijden helpt vaak heel erg! Maar is op een manege misschien wat moeilijk. Veel (schijn)overgangen, en lange stukken rechtuit helpt vaak. Paarden helpen door te sturen met je benen.

Succes!

galop1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:29

Ik moet dinsdag weer rijden, dus ik zal het proberen, alvast bedankt, ik zeg wel hoe het is gegaan, want ik neem aan dat ik weer op `m mag

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

DaniBanani schreef:
Dat is een balansprobleemje. Zelfde met de galop, hij gaat hard omdat hij z'n balans zou verliezen als hij langzaam gaat.

Ga veel op de binnenhoefslag rijden, dat helpt vaak al een boel. Dan gewoon figuren en tempowisselingen.

Maar dit is niet iets wat je in 2 weekjes oplost. Ik neem aan dat het om een manegepaard gaat, trouwens? Overleg dan ook eventjes met je instructeur, hij ziet het paard natuurlijk en wij niet, dus hij kan ook weer specifieke tips geven. :)

precies! ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:48

Inderdaat heel dikwijls een balansprobleem, maar ook dit kan dan nog door verschillende oorzaken komen, jong onervaren paard, één of ander mankement, verkeerde scheve houding van de ruiter, ongelijke teugelspanning, .......
Maar een heel ervaren en sterk paard kan dit soms zelf compenseren, dus een goede instructeur blijft soms noodzakelijk om al kijkende naar verbeteringen te zoeken.