Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:15

Hallo allemaal,

Ik vraag mij af of vroeg inrijden nu ECHT zo schadelijk is of niet.
Ik ken iemand en die rijdt nu ongeveer 2-3 keer in de week met een pony van 3,5 (is beleerd met 3 jaar), ook springt ze er regelmatig mee...

Ik heb al meerdere keren gezecht dat het te vroeg is maar ze wil niet luisteren...
Nu vraag ik mij af of ik niet overdrijf met dit standpunt.

Groetjes Raänne (horselove154)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:17

Volgens mij is vroeg inrijden helemaal niet schadelijk als je maar het eerste jaar (of zolang paard het aangeeft nodig te hebben) inderdaad maar 2 of 3 keer per week een half uurtje rijdt. Ook dr. Van Breda heeft daar eens een artikel over geschreven. Vroeg beginnen en dan een langere periode heel rustig aan doen, is best oke voor een paard. ;)

oOoKellyoOo

Re: Vroeg inrijden ECHT zo schadelijk of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:18

daar gaan we weer, in de laatste weken zijn hier al verschillende topics over geweest,

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:19

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:22

Ik vrees dat het niet bij een half uurtje rustig rijden blijft maar langer en dan ook actief! Veel draf en zo..
Die topics heb ik inderdaad gezien en gelezen maar mijn bedoeling met dit topic is eigenlijk vragen wat anderen zouden als ze dit meisje kennen, wel/niet meer zeggen en zo..

Sorry dat ik het niet in de begin post gezet heb!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:51

inrijden voor 3 NOTDONE ookal duurt t nog maar een maandje of 2. Je hebt die jaren moeten wachten dan kunnen die laaste maandjes ook nog wel. ik vind je dan ego ( ik heb mn merrie met 3 ingereden maar achteraf had ik liever gewacht tot ze 4 was ).
Mijn merrie is 6 en ik rijd haar nog steeds niet elke dag! Ongeveer zo'n 4 keer per week ( soms zelfs 3 ). De rugschijven en de groeischijven in de benen zijn nog niet volgroeit! ( dat is pas rond de 8ste levensjaar zo ).
Toen ze een jaar of 3 was reed ik 2 a 3 keer per week en nu ietsje meer. Maar ik ben sowieso niet van plan mijn paard elke dag te gaan rijden ook niet als ze ouder is! Ik heb haar voor de recreatie dus vind ik t niet nodig ook!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:13

mijn pony wodt 24 mei 3 en ik heb hem vanavond weggebracht om in te rijden, Waarom zo vroeg ?omdat hij zeer dominant is en er naar mijn idee echt aan toe.
Nou scheelt het wel : ik ben iemand die geen lange ritten maakt ,meestal rij ik maar een half uur,en dat ben ik met hem ook van plan. tevens rij ik op zn hoogst om de dag,dus er blijft voldoende rust (en spelen met zn vriendje) over!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:16

luckyboy5 schreef:
mijn pony wodt 24 mei 3 en ik heb hem vanavond weggebracht om in te rijden, Waarom zo vroeg ?omdat hij zeer dominant is en er naar mijn idee echt aan toe.
Nou scheelt het wel : ik ben iemand die geen lange ritten maakt ,meestal rij ik maar een half uur,en dat ben ik met hem ook van plan. tevens rij ik op zn hoogst om de dag,dus er blijft voldoende rust (en spelen met zn vriendje) over!!

dit vind ik echt te vroeg! Als ik paarden zou inrijden voor anderen zou ik er niet eens aan beginnen voor ie 3 was,

( heb er eens opgezeten op mn merrie voor ze 3 was, achteraf ook niet goed, maar totaal veel minder belastend dan rijden ).
Een paard lijkt er misschien aan toe te zijn maar dat zijn ze niet! Het is een feit dat die rugschijven nog zwakker zijn! Het aller aller beste is zelfs pas te beginnen met een jaar of 8 dan zijn ze zicht!
Doe je t dan toch eerder doe t met mate,
Zo heb ik iemand op bokt voorbij zien komen ( noem geen namen ) die een paard voor de 3e is gaan beleren en het beestje is nog steeds geen 3 geloof ik en rijd er al 4 a 5 keer per week op ofzo en ookal anderen! Waar ben je dan mee bezig?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:09

Mijn pony is 4 en die is nu een klein half jaar onder het zadel. Ik vind 3 geen probleem, mist het inderdaad niet vaker dan 3x per week is en maa kleine stukjes waarin je je alleen bezig houdt met de basis. Springen vind ik een echte not done bij paarden van 3 die net onder het zadel zijn.

Wachten tot 8 jaar lijkt mij wat overdreven... Daarbij is het makkelijk zeggen dat je erop tegen bent terwijl je zelf je paard ook op 3 jarige leeftijd heb ingereden.. en nu achteraf zou het fout zijn en moet je wachten tot 8.. dat betekent dan dat je je paard nu nog lekker 2 jaar op de wei kunt zetten.

Verder gok ik dat dit topic op slot gaat omdat er dus al meerdere zijn geopend hierover ;)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:28

Mijn paardje is bijna zeven en wordt over vijf maanden ingereden.

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:19

Ik denk dat dit ook voor iedere paard/pony verschillend is. Sommige paarden zijn met 3 jarige leeftijd al best volgroeid, terwijl andere op hun 4de nog net een baby zijn!
Maar dat neemt niet weg dat sommige mensen egt te vroeg zijn met inrijden!
Ik vind inrijden op 3 jarige leeftijd niet verkeerd, mits het paard hier aan toe is, en rustig aan!
Ik ben nu ook met een 3 jarige begonnen en rij hem ong 3 keer in de week zown 15 minuutjes. Ik doe niks bijzonders met hem als wat stap en drafwerk en af en toe een galopje (dit allemaal met een lange teugel)
Af en toe een rondje buiten en dat is het!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:21

Citaat:
Ik denk dat dit ook voor iedere paard/pony verschillend is. Sommige paarden zijn met 3 jarige leeftijd al best volgroeid, terwijl andere op hun 4de nog net een baby zijn!

Dan heb jij zeker nog nooit het plaatje van de groeischijven gezien.
En kwa botten werk zal het bij elk paard hetzelfde zijn...okay misschien is de een een half jaartje eerder als de ander , dat zou kunnen.
Maar knoop even in je oren dat de rug past met 6 jaar volledig volgroeid is! En daar zitten we op!

Sinds ik dat plaatje heb gezien en weet hoe het bottenstelsel in elkaar steekt wil ik pas beleren na het 4e jaar.

Verder snap ik het punt " hij is er klaar voor' ook niet. Een paard weet niet wat rijden is...dus hoe kan hij dat nou aangeven.
wellicht verveelt hij zich gewoon en begint daarom te stieren. Gooi hem dan nog een jaartje het land op tussen de anderen.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:48

Er lopen duizenden, misschien wel miljoenen paarden rond die op hun derde beleerd zijn. Als het zou kloppen dat ze dat niet aan kunnen, zou er ondertussen allang lering uit getrokken zijn.
Er wordt nu een feit (het sluiten van de groeischijven) misbruikt om een idee (op latere leeftijd inrijden is gezonder) te staven, terwijl niet bewezen is dat paarden daar inderdaad problemen door krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

horseyfries schreef:
Er lopen duizenden, misschien wel miljoenen paarden rond die op hun derde beleerd zijn. Als het zou kloppen dat ze dat niet aan kunnen, zou er ondertussen allang lering uit getrokken zijn.

In het begin van de kritiek op roken werd gezegd 'als roken echt zo slecht zou zijn zouden artsen ook niet roken, mijn huisarts rookt dus zo erg kan het niet zijn' en 'mijn opa is ook 80 geworden en hij rookte'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:40

Het verschil is wel dat er met roken daadwerkelijk cijfers zijn van mensen die longkanker ontwikkelen, hart- en vaatziekten etc. etc. Dat is aangetoond.
Bij paarden as far as I know (nog?) helemaal niets. Het is heel gangbaar om paarden rond 2,5, 3 jaar in te rijden en mij is niets bekend over het uitvallen van paarden wat toe te wijzen is aan het vroege inrijden.
Heeft dus niks met je opa te maken, beetje raar argument.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:44

Urielle schreef:
Het verschil is wel dat er met roken daadwerkelijk cijfers zijn van mensen die longkanker ontwikkelen, hart- en vaatziekten etc. etc. Dat is aangetoond.
Bij paarden as far as I know (nog?) helemaal niets. Het is heel gangbaar om paarden rond 2,5, 3 jaar in te rijden en mij is niets bekend over het uitvallen van paarden wat toe te wijzen is aan het vroege inrijden.
Heeft dus niks met je opa te maken, beetje raar argument.

omdat er nog niet echt onderzoek naar gedaan is.

Nú zijn er overtuigende cijfers van roken, maar een aantal decennia geleden niet. De 'ontdekker' van longproblemen als gevolg van roken is jarenlang verguisd en voor gek verklaard.

Maar wat nú wel bekend is dat de paarden van de spaanse rijschool en andere klassieke opleidingen vaak nog tot hun 30e meelopen in lessen. En die leeftijd haalt een gemiddeld dressuurpaard in NL niet eens. Die gaan al met pensioen/manege Steegemann als ze 20 zijn.

In de klassieke opleidingen worden paarden veel later ingereden en wordt pas veel later moeilijkere oefeningen gevraagd, wordt geen gebruik gemaakt van slofteugels en andere martelwerktuigen.

brava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:49

Denk idd ook dat dit per paard verschillend is, en je het dus per paard moet bekijken.
Ik zou ook naar punten kijken zoals een weke rug..
En denk dat het ook erg belangrijk is om tijdens en na het inrijden ook steeds te bliven kijken of het paard het wel aankan, en zonodig een stapje terug te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:52

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:54

Géén enkel paard op deze aardbol is volwassen voordat hij zes is, een half jaartje meer of minder misschien.

Aldus Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute.

"pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen"

"Als laatste sluiten de groeischijven in de rug. Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud.

Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. "

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:58

Ik hen een haflinger van 4 die op het begin van zijn 3e door iemand ingereden is( toen was ie nog niet van mij) en tot nu toe heeft ie daarna in de wei gestaan.... Nu gaan we hem beleren voor de kar... Ik ga er niet elke dag mee rijden in het begin, maar zorg wel dat ie (bijna) elke dag beweging krijgt, door wandelen rustig longeren etc.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:00

@ arabesk; mijn pony heeft nauwelijks iets moeten doen tot dr 9e. Een keer om de 2 weken een lichte buitenrit (mijn ouders konden nooit en mocht niet alleen). Daarna kwam ik tot hét inzicht dat je ook in de wei kon rijden :P
Maargoed, heb nu toch een pony (met een goede rug) waarvan de DA zegt dat ze 30 wordt. Maar of dat iets te maken heeft met haar leeftijd van doorrijden ...

Enig wetenschappelijk bewijs is er toch? Dat prentje dat Cowgirl gepost heeft.
Paar straten verder zit een man die ook paarden zadelmak maakt. Op hun derde begint ie dr mee en 1 keer per week gaat hij dr mee wandelen in het bos als de knoppen erop zitten. Zo kan het ook :)
Laatst bijgewerkt door Hananas op 18-04-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:01

Voor het derde jaar zou ik niet beginnen met rijden, en als je echt met drie wilt gaan beleren, zie ik graag ontspannen teugels, geen in-de-krul-loperij. Dat moet rustig opgebouwd worden. En dan heb ik het over een half jaar rustig rijden, nooit langer dan een half uur. Ook afhankelijk van het paard en bijvoorbeeld het gewicht en rijvaardigheid van de ruiter.
En inderdaad, als je al zo lang hebt kunnen wachten, kunnen die paar maanden er ook wel bij.

Roepen dat je paarden beter op hun vijfde of achtste kunt beleren vindt ik wat overdreven, en daarnaast heel erg onpraktisch. Op jongere leeftijd leren ze makkelijker en als je de trainingen niet al te zwaar maakt op het begin, denk ik dat je best met 3, 3,5 jaar kunt gaan beleren (met beleid!)

En daarnaast, paardrijden op zich is gewoon slecht voor paarden, wanneer dan ook, hoe dan ook. ook als ze tien zijn, bij wijze van, is het nog steeds niet erg goed voor een rug om daar op te gaan zitten.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:02

Mijn paard is ook ingereden toen hij nog geen drie jaar was..
Heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad en ook lichamelijk niet. Wat niet is kan nog komen natuurlijk, maar ik zie het niet zo snel gebeuren. Eind deze maand wordt hij 5.
Denk dat het per paard gewoon heel erg verschillend is.
In het begin reden we dan ook echt niet elke dag, of gewoon 10 minuutjes en dan alleen een beetje stappen en een rondje draven.. Meer om hem aan de gang te houden zeg maar.
Later zijn we dat gaan opbouwen en hij is op dit moment echt in topconditie :j!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:06

ik denk dat de trainingsmethode het kritieke punt is om een paard succesvol in te rijden op 3-jarige leeftijd. en om rugklachten te voorkomen.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:19

Mijn paard is ook ingereden toen hij 2,5 was. Hij was toen nog niet van ons, anders hadden we het nooit zo vroeg laten doen. Ik heb nog een 2 jarige maar die laat ik ook nog niet inrijden, als ik zie wat ene kleutertje dat nog is, ik moet er niet aan denken als hij deze zomer al ingereden zou worden. Hij oogt niet klein, maar hij voelt gewoon nog zo fragiel als ik zijn voet optil. het is een tankertje maar ik weet zeker dat hij nog niet klaar is om iemand te tillen.