nieuwe poging 4 jarige gribaldi@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xptries

nieuwe poging 4 jarige gribaldi@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:40

omdat het vorige topic op slot gezet was om de halthoudfoto niet toegelicht was als halthouden waardoor het dus niet aan de openingspost voldeed (omdat het een showplaatje zou zijn en dat in ITP thuishoort) hier poging 2

Hallo,
ik durf het aan ik heb sinds 2 maanden een nieuw bijrijdpaard avalon
ze is van avalonnancy hier op bokt.
Dit is een bijna 4 jarige merrie van gribaldi x Samber.
Ik ben nu lekker met der aan het trainen om 8 mei te gaan starten op het scholenconcours we zijn dus b niveau
Ze is nu 8 maanden onder het zadel en pakt alles erg goed op.
Waar we nu mee bezig zijn is dat ze netjes op dr eigen benen loopt en mooi rechtgericht blijft.
er is een poosje geweest dat ze overal van schrok, wegsprong niet wou ontspannen en bokte.
dit is er nu uit en ze loopt nu heel fijn.
de foto's zijn gemaakt in de buitenbak waar ze dit seizoen voor het eerst weer in was dus het was nog wel een beetje spannend .
dat ze haar mond op de foto's open heeft komt door het bit, ze liep altijd op een dubbelgebroken bit maar de eigenaresse wou een wat dikker enkelgebroken bitje proberen en daar doet ze haar mond dus op open.
inmiddels loopt ze weer op het oude bitje en houdt ze haar mond ook weer dicht
ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
ik weet dat ik nog wat werk heb aan mijn houding, ik wil nog wel eens wat voorover duiken
opbouwende kritiek is welkom maar houdt het netjes
en ik moet haar ook nog een beetje aan leren voelen want ik rij haar pas 2 maanden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding.

Afbeelding

Afbeelding
om aan de regels te voldoen.
ze moet niet naar de camara kijken maar ze wil nog wel eens vasthouden op rechts dus vandaar dat ze iets stelling heeft naar rechts door mijn hand wat van de hals af te zetten, als ze nageeft/loslaat dan stel ik haar weer recht.

en nog twee links
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IO34T8RS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-87HVPN43.jpg

met dank aan maria voor het maken van de foto's

oOoKellyoOo

Re: nieuwe poging 4 jarige gribaldi@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:43

Mooi paardje.
Maar ooo ik vind jou streng met de handen (kan gezichtbedrog zijn dan sorry)
Blijf recht zitten, je valt na voren, ontspan meer, en laat de teugels ietsje losser. En waarom nu al sporen? Laat die er af, en zorg dat het paardje ook zonder sporen mooi reageerd

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:45

ik heb een beetje het idee dat je haar persé in de krul wil hebben... probeer meer aan de ontspanning te werken.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:47

Ook ik zag direct dat je precies aan het vechten bent met dit jonge paard ... Niet doen , rijd hem gewoon lichtjes tegen de teugel aan( contact-teugel en vanachteren zitten) Hij komt vanzelf wel wat naar beneden.
je ziet dat hij gespannen loopt en zich verzet tegen jouw handen..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:48

Ik vind je ook erg streng in je handen, denk erom dat je ze hoger houd.
Nu kukel je met je bovenlichaam voorover---> kijkt naar beneden, zet handen vast en kromme rug.
Voor zo'n jong paardje die nog moet leren om op zijn benen te lopen is balans van de ruiter erg belangrijk.
Ga lekker achter over zitten, heb niet veel druk op je teugels en hij blijft zelf wel wat hoger lopen en lekker nagevelijk.

Straks heb je een paardje wat uit eindelijk gaat hangen en dat is echt niet wat je wilt :P
ook stelling vragen stilstaand is moeilijk voor een jong ding vraag die extra stelling bijv lekker op een volte in stap of draf dat is veel makkelijker, en dan zal je gaan voelen dat ze dan ook ontspant, nu buigt ze waarschijnlijk in maar zodra jij ontspant zul je zien dat ze gewoon weer in de rechte positie staat, en logisch!!!

Succes

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:51

00kellyoo: als je de openingspost goed doorleest dan kun je lezen dat het bit niet helemaal fijn was voor haar en dat er wat spanning was in de buitenbak ;) .
de sporen zijn een xtra hulpmiddel omdat ze stopt op de zweep en dan gaat ze heel hard achteruit lopen :o dus dan liever een spoortje met een knopje overigens.
dat ik voorover zit zijn we mee aan het werk dat moet ik idd verbeteren.

ontspanning zijn we mee bezig maar als het spannend is rij ik haar iets korter totdat ze nageeft en van daaruit proberen we uit te schuiven ;)
maar als ik dat gelijk doe dan gaan we vliegen :o

maar bedankt voor de reacties

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:54

heb je geen foto's van het uitschuiven ??
Ik neem aan dat er niet de hele rit spanning was ??
Het is jammer namelijk, mensen geven nu alleen een oordeel over wat er nu te zien valt en dat is alleen maar spanning :o

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:57

heey een nieuwe poging.

ik zal de volgende keer als ik erbij ben proberen in de binnenbak foto's te maken ;) .

ik weet dat ze heel fijn lang en laag bij je kan lopen *D

en dat ze op het oude bit veel fijner loopt 8-) my mistake :o

tis niet makkelijk om dr in de buitenbak bij je te houden dus vindt dat je het knap doet :P

en idd om aan het rijtechnisch commentaar te voldoen.
lekker in je paard zitten en schouders naar achter.
maarja je weet hoe ik zit :+
so dont take it personal :P

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:01

op foto 2 en 1 is het begin van uitschuiven ;) maar dat zie je alleen in dr hals :P omdat ze haar mond openhoudt vanwege het bit lijkt het of er heel veel druk op zit maar dat is verre van dat ik had een hele fijne zachte verbinding.
met het andere bit is ze ook steeds aan het kauwen maar dan doet ze haar mond niet zover open :o

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:01

avalonnancy schreef:
heey een nieuwe poging.

ik zal de volgende keer als ik erbij ben proberen in de binnenbak foto's te maken ;) .

Waarom de makkelijke weg kiezen ??
Gewoon iedere dag (mits normaal weer natuurlijk) die buitenbak in gaan... oefenen oefenen en oefenen!!
Dan krijg je vanzelf de ontspanning terug die er in de binnenbak ook is.

Ik zie een foto in jou profiel met meer ontspanning.. dat is toch ook de buitenbak?
Ik denk dat het teveel licht aan de strenge hand en de manier van haar balans...
Spanning van het paard + spanning van de ruiter= kan natuurlijk niet voor ontspanning zorgen ;)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:04

doom:
ja dat klopt maar het is mijn eigen paard en ik rij er al op vanaf dat ze zadelmak is. en xptries nog maar 2 maanden.
en die foto's zijn van vorig jaar en toen had ze nog niet zoveel kinderstreekjes als nu.
ze is een heel stuk feller geworden sinds die tijdt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:04

xptries schreef:
op foto 2 en 1 is het begin van uitschuiven ;) maar dat zie je alleen in dr hals :P omdat ze haar mond openhoudt vanwege het bit lijkt het of er heel veel druk op zit maar dat is verre van dat ik had een hele fijne zachte verbinding.
met het andere bit is ze ook steeds aan het kauwen maar dan doet ze haar mond niet zover open :o

:D sorry dat ik jullie zo stalk!!! haha

Je heb idd op foto 1 en 2 een minder strenge hand... maar de fout die je maakt is dat je je handen af gaat steken, naarvoren richting het schouderblad.
Je kan dan beter je teugels wat langer laten als dat je zelf mee gaat, nu leg je teveel druk op je paard zijn voorbenen, het balans is nog moeilijk voor een jong paard en zo maak je het nog ff een tikkie moeilijk...
Je kan dan beter met een wat langere teugel rijden ( lees al is het maar een blokje verder) en dat je dan gewoon netjes zelf in het zadel kan blijven zitten.. als dat je met hem mee gaat en naar voren valt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:07

Het bit mag dan wel niet goed passen, maar jij zet je handen heel erg vast en laag, en ik vind dat ze daar meer op reageert. En niet op het bit.. Wat overigens ook wat te groot lijkt.
Ze kantelt haar hoofd ook op de fotos met de mond open, lijkt me dat dat niet door het bit komt..

je rijd een prachtig paard, dus ga niet al met sporen, bitten en weet ik het allemaal liggen kloo*ien..
Zonde van dit mooie dier, jullie zijn een mooie combi, nog een beetje aan je houding werken en dan komt het helemaal goed.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:23

je hebt een bloedmooi dier.
maar je aanleuning..
mond staat open,bit tegroot of te strenge inwerking?
en spanning in de kaaklijn.
probeer hem laag en lekker los door het lijf te rijden !
je komt er zeker wel met dit pracht paard!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:41

dat bit is mijn schuld (ik ben de eigenaresse van dit paard) ze is nogal onrustig in de aanleuning. we reden met een dubbelgebroken bitje ( nu weer trouwens) en ik wou het een paar dagen aankijken of ze met een enkelgebroken ( wel wat dikker zodat het niet te scherp zou zijn) kijken of ze dan wat stiller op het bit werd. maar dit had een averechts effect. ze deed haar mond open en ging kantelen met haar hoofd.
we hebben nu weer het dubbelgebroken bitje erin! daar "speelt" ze dan wel wat meer mee maar dan houdt ze haar mond wel dicht.
dat kantelen doet ze trouwens nog wel , bij mij ook omdat ze toch nog wat moeite heeft met buigen.

dus dit is niet helemaal te verwijten aan de TS dat staat ook in haar openingspost

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:12

Ik ga mee met de eerdere reacties dat je juist dit paard veel lager moet rijden dan foto 1 en 2, een paard kantelt zijn hoofd omdat het uit balans is. Probeer zelf ook wat meer te ontspannen, je schouders en met name in de laatste foto zie je het erg duidelijk.

Werk aan de ontspanning en de lossgelassigkeit. (dat het paard wil en durft te gaan zakken)

Verder een erg mooi paard! Echt een plaatje! :)

Amiro1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:12

Om te beginnen: echt een heel gaaf paardje! :D

Verbeterpunten: zijn al eerder genoemd, maar belangrijkste vind ik ook de ontspanning erin, lager! En rechterop zitten.
Suc6 ermee! Echt een leuk beestje!

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:50

Ik zou hem niet veel lager laten lopen dan op foto 1 en 2. Juist omdat het paardje overbouwd is en van nature dus al meer op de voorhand loopt. Als je hem dan te laag gaat rijden en je vergeet het achterbeen er goed bij te houden gaat die nog meer op de voorhand lopen, wat juist niet de bedoeling is.

Het lijkt op de foto's dat jij te graag haar hoofd naar beneden wilt hebben. Het zou mooier zijn als je, je handen wat meer naar voren houd en ze op die plek laat, het paard zoekt dan vanzelf je hand op als je hem daar naar toe drijft. Ik denk dat dit een veel fijner beeld zal geven ;)

Het is wel een chique dametje zeg :9

Edit: ik bedoel dus niet te zeggen dat die helemaal opgericht moet lopen, het is natuurlijk belangrijk dat die wel over de rug loopt en dat die ontspannen kan lopen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:50

Ik zie in draf van voren meer activiteit dan achteren waar de motor zit bij dit jonge paard en dat is niet de bedoeling, want dan komen de benen er niet meer onder en zal het zich nooit meer gaan dragen als dat consequent onderbonden wordt door toch proberen iets opgericht te laten lopen. Mijn 5 cnt.

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:29

Tjonge jonge wat een commentaar allemaal. Ik zie een fijn jong paard met een amazone die iets voor de loodlijn zit wat te maken heeft met de verhouding romp/benen, dat is helemaal niet erg, zeker niet bij het lichtrijden. Kijk ff hoe Anky lichtrijdt, net zo :-) Balans is een persoonlijke zaak. zo'n jong paard zakt vaak helemaal op de voorhand als je lager instelt, je voelt vanzelf wel wanneer het wel kan en tot hoever.
Wij rijden hier veel jonge paarden aan en als ze allemaal zo gereden worden als jij bezig bent komt het helemaal goed, ga lekker zo door en volg je eigen hoofd hoor. succes!

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:12

Dankje Saskia!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:49

Zo streng met je handen vind ik je niet(zolang je maar wel drijft van achter). Je hebt je armen in een hoek en je zit er in mijn ogen niet aan te trekken.
Ze loopt er nog neit helemaal door heen, maar he het is nog een jong paard.
Verder gaf je zelf al aan dat je meer rechtop moet gaan zitten wat misschien een goede tip is, naar de lucht kijken en voelen wat je paard doet.

Veel succes!

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:46

mooi paard,
ik vind het er alleen heel erg gespannen uitzien,
en je duikt als het waren nogal naar voren

xx

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:26

Je moet je handen hoger houden,
Je elleboog, je hand en het bit van het paard moet in 1 rechte lijn aan elkaar verbonden zijn. hierdoor ga je zelf een beter houding aannemen en gaat het paard ook meer ontspannen door de weerstand biedende hand

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:21

leuk paardje
als tip zou ik geven..
rechtop zitten
verder vind ik het er wel wat gespannen uitzien maarja je rijdt haar nog nie zo lang en ze is jong