Ik zou het vooralsnog dan gewoon niet te lang maken in de training. Het is voor een paard net zo goed zwaar om spieren te gebruiken die zij nog nooit in heeft hoeven zetten, dus een half uurtje rijden is dan ook meer dan zat in het begin. Gewoon stoppen op het moment dat het goed en naar je zin gaat, dan heeft je paard ook een beloning voor haar werk voor jou en kom je niet op het punt dat je moet corrigeren wat door vermoeidheid ontstaat. Die conditie wordt vanzelf beter. Ik zie dat er nog een veulen bijloopt dus ook de dracht zal wel wat van haar gevergd hebben.
Buigingswerk bijvoorbeeld kun je ook prima bij het instappen en uitstappen doen. Maar ook dan moet je pony actief en op jouw tempo aan het stappen zijn, niet zomaar wat slenteren.
Als je geen reactie op je been krijgt, kun je proberen kort en snel te drijven alsof je wilt kietelen. Geeft je paard echt geen/te weinig reactie dan zal er toch iets moeten gebeuren. Wat dat betreft is het ook paardvriendelijker om een keer bij te tikken en daarna gewoon nauwelijks hulpen meer te hoeven geven, dan steeds te moeten drijven om je paard weer op gang te slingeren

Het spreekt voor zich dat je de juiste reactie uitgebreid beloont.
Ik vind je zit niet zo dramatisch slecht dat ik denk dat je zijdelingse beweging blokkeert, het kan wel zijn dat je paard wat stijf is van de dracht of dat er wellicht zelfs wat wervels verschoven zijn. Dat zou je door een fysiotherapeut na kunnen laten kijken. Met langzaamaan steeds ietsje meer buigen wordt ze wel weer soepeler. Ik denk dat het probleem net als bij het voorwaartse er eerder in zit dat je wat te lief bent voor haar, durf te vragen om haar fysiek beter te maken!