Longeren - voors en tegens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:19

Ik lees nogal wat verschillende dingen over longeren..het is zo goed om je paard te kunnen trainen zonder ruiter erop; het is slecht voor de pezen; het is een leuke afwisseling voor je paard; het is helemaal niet leuk voor een paard..en zo gaat het maar door.

Alleen heb ik voor mezelf niet echt een duidelijk beeld wat nou de positieve argumenten zijn, en wat de negatieve. Zelf heb ik er niet genoeg ervaring mee om dit uit de praktijk te weten, en ik kan geen eigen mening vormen als ik niet eens weet wat er goed of slecht aan kán zijn, dus bij deze. :P

Ik wil graag weten wat iedereen ervan denkt, maar dan wel onderbouwd, zodat ik er zelf ook iets mee kan. Over longeren in z'n algemeenheid, hulpteugels, dubbele lijnen of niet, oefeningen waar het al dan niet goed voor zou zijn..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:21

Longeren is naar mijn mening een goede afwisseling, ik raad altijd aan om minimaal eens per twee weken even te longeren, even voor paard geen ruiter op de rug en toch lopen.

Je ziet dan zelf ook de ontwikkeling en evt tekortkomingen van het paard (getrainde ruiters)

Grr rotpc stuurde bericht al weg voor ik klaar was.

Maar goed, nu de keerzijde, er zijn mensen die niet goed kunnen longeren, die paard te hard laten rennen, of die verkeerd bijzetten. Of die langer dan een half uur longeren. Ik vind 30 minuten longeren de max! en liefst ook meermaals van hand veranderen.
Maar te lang en idd te vaak longeren kan leiden tot scheefheid door eenzijdige belasting.

silfie35

Re: Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:12

Longeren is naar mijn mening een goede afwisseling. Eerder vond ik het altijd heel saai om te doen, maar nu vind ik het echt leuk, en het is ook goed voor de afwisseling van de paarden! En vooral omdat ik aangespannen ga rijden, wil ik dat ze (ook zonder leidsels) goed op stemcommando's reageren, en dus niet alleen weten wanneer ze moeten draven, maar ook dat ze net zo rustig een overgang naar de stap kunnen maken. En inderdaad veel van hand veranderen...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:19

Mijn paard longeer ik als afwisseling ongeveer 1x per week of 2 weken. Ik zet haar ook niet bij, longeer haar alleen aan een halster zodat ze ook met haar neus over de grond kan. Het is niet om haar te trainen maar meer om te controleren hoe ze loopt en om toch wat extra beweging te geven zonder iemand op de rug.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:23

Mijn paard loopt gemiddeld elke week wel één keer aan de lijn, ik zet hem bij, zodat hij fijn zakt vanuit de schoft, en probeer hem actief van achteren te krijgen, daarna is hij altijd lekker los, en loopt vrolijk aan de longe met zijn oren naar voren :D Saai vind hij het niet echt dus denk ik :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:54

Hier even stipje, wil dit topic wel even in de gaten houden :)
Ik heb een bijna driejarige die ik 1 à 2x per week longeer als training voor het inrijden later (niet langer dan 10 min.).

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:59

Ik longeer mijn paard nu meestal 2 keer per week. Meestal met pessoateugel. Ze ontspant hiermee veel sneller en beter als dat er een ruiter opzit. Ik longeerde eerst niet..had ook geen ontspanning onder het zadel. Nu longeer ik wel, waarbij ze ontspannen loopt, krijg ik sneller ontspanning onder het zadel. Ook wordt de achterhand actief getraind met een pessoa, die treedt meer onder. In normale training merk ik dit ook.
Ik longeer meestal 20 a 30 minuten. Paar keer van hand veranderen en veel overgangen op stem. Ik ben dus vóór longeren mits het goed gebeurd :)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:44

Als het goed gebeurt, ben ik helemaal voor longeren. Je kunt het paard nieuwe oefeningen leren zonder de last van een ruiter op de rug en idd de zwakke en sterke punten goed zien.

Ik weet van mezelf dat ik echt te kort kom met longeren, waardoor ik het ook amper doe. Ik wil het nog wel graag goed leren omdat het echt een meerwaarde kan hebben.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:49

ik ben pas begonnen met het longeren. paardje heb ik nog niet zo lang. gewoon voor de afwisseling. heb de laatste keer met dubbele lijn gelongeerd en dan ging veel beter dan aan een enkele lijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:59

longeren kan een goede afwisseling zijn, mits regelmatig van hand veranderen, correct bijzetten, consequente stemcommando's,...
ik was vroeger ook geen voorstander van longeren, maar met het herscholen van mijn paard heeft het goed geholpen. kwartiertje ontspannen lopen zonder ruitergewicht om de juiste rug en nekspieren, nodig bij het mooi over de rug werken/lopen, te trainen, tempowissels en volte verkleinen/verruimen om het binnenachterbeen te activeren.
Ik ben ook geen held in het longeren en heb nog veel te leren. Een zweep heb ik bijvoorbeeld zelden bij omdat ik anders gemakkelijk in m'n longe verstrikt geraak en omdat ik mijn paard soms ook rechtdoor zet (meelopen thv de schouder zodat ze niet indraait), meestal doet ze dan spontaan een deftige middendraf terwijl ze dit onder het zadel nog niet echt kan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:09

aan de dubbele lijn liep mevrouw netjes nageeflijk en ontspannen, terwijl ze met een enkele lijn met de neus vooruit alleen maar in draf wilde (en ik haar met moeite terug kreeg)
Ik moet er zelf ook nog handigheid in krijgen, met die dubbele longe. Ze vond de lijn achter haar kont langs maar eng, dus doe ik de lijn over haar rug (met een singeltje natuurlijk) en dan is het goed. Ben van plan om dit zeker een keer in de week te gaan doen, hooguit 20 minuutjes, dat is lang zat vind ik. Ik gebruik trouwens dezelfde commando's als dat ik erop zit. Ze heeft er alleen een handje van om stil te gaan staan en meteen naar me toe komen, erg lief natuurlijk, maar dan zit ik weer te hannessen met die lijnen..........ben gewoon nog een beetje onhandig hierin :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:17

als ik longeer gebruik ik een pessoa of de dubbele lijnen. uris loopt over het algemeen aan de pessoa het fijnst, dus die gebruik ik meestal.
verander om de 5 minuten van hand en zodra ze fijn loslaat en door haar lijf loopt is ze ook klaar. dat is meestal met een minuut of 20.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:09

Longeren is een goede aanvulling op je training, mits je het goed doet. Daarnaast is het ook een stukje afwisseling.

Ik longeer mijn paard min. 1x per week. Met dubbele longe, touwtje of gogue, dat wissel ik af.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:41

Ik doe het voor de afwisseling, om te zien hoe ze loopt en om de stemhulpen te herbevestigen.

Soms doe ik het in een afgezet deel van de bak, zonder lijn en aan het halster. Dat is puur voor de stemhulpen en kijken hoe ze loopt, soms gebruik ik hoofdstel en longeersingel met touwtjes. Dan is het vooral training.

Ik doe steeds ongeveer 5 minuten elke kant op steeds, en max. 20 minuten in totaal met bijzet, de linkerkant steeds iets langer dan de rechterkant omdat ze linksom erg vast zit. Bij het los lopen kan het ook wel eens een half uurtje worden, omdat de belasting dan een heel stuk minder is. Maar het blijft hoe dan ook steeds eenzijdige belasting en het hoeft dus niet lang te gebeuren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 23:06

Maar bijzetteugels kun je eigenlijk alleen aan een hoofdstel met bit bevestigen, toch?

Dat is voor mij geen optie.

In hoeverre kun je het dan nog als trainingsvorm gebruiken (met halster dus)? Of verval je dan automatisch in het longeren met als enige doel beweging, want dat kan ook wel zonder longeerlijn.

Opvallend trouwens dat ik nog geen negatieve argumenten zie, terwijl ik wel hier en daar in topics negatieve dingen ben tegengekomen. Of waren dat uitzonderingen en is de algemene tendens dus wel positief? :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:12

Als je op een verkeerde manier longeert kan je je paard een heel verkeerde houding aanleren, verkeerde spieren trainen met alle gevolgen later van dien. Longeren is een vak, er worden meerdaagse cursussen aan gewijd! Dat is niet omdat het zo makkelijk is. Zeker als je met bijzet longeert is het echt een apart vak. Kan me dus goed voorstellen dat er een hoop kritiek op te geven valt, echter zolang het goed, kundig en door iemand met ervaring gebeurt kan het je paard ook enorm vooruit helpen.

Het "los" longeren, aan een halster of zo en eventueel zonder lijn, zoals ik wel eens doe, is puur beweging geven. Heeft niets te maken met het trainen voor het correct dragen van de ruiter. Hoeft ook niet altijd. Als je het correct doet (in een longeerkraal of een cirkelvormige afzetting in de rijbak/ paddock) is het een behoorlijk zware training, waarbij het paard hetzij voorbereid wordt op het dragen van een ruiter, hetzij de bespiering extra getraind wordt zodat het rijden makkelijker wordt (bij oudere paarden die allang onder zadel zijn).

Hoe dan ook kan het mits correct gedaan of gewoon los een leuke afwisseling zijn voor zowel jezelf als je paard. Maar feit blijft dat het een zware, eenzijdige belasting is voor je paard, dus dat je het nooit lang moet doen.

Iemand bij mij op stal longeert altijd minstens een uur, met bijzet. En is dan hoogst verbaasd dat haar paard buiten adem is na dat uur en een echte cooling-down nodig heeft in de zin van rustig uitdraven/ stappen. Zij longeert heel correct, maar heeft duidelijk de zwaarte van de training niet begrepen, anders zou ze ook beseffen dat 20 minuten tot hooguit een half uur echt meer dan genoeg is en wat belasting betreft vergelijkbaar met een middelzware training van 1 uur exclusief los- en uitrijden!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:32

Longeren aan de dubbele longe is beter dan aan de enkele. Je paard moet wel accepteren dat er een lijn achterlangs loopt. Pas op met te lang vooral op 1 zijde longeren, dat belast de benen(pezen en banden) dus te veel. Ikzelf kan nu zelf niet meer longeren omdat mijn paard een kniebandblessure heeft. Blijft altijd haar zwakke punt nu en op de korte volte geeft dit extra belasting.
Longeren moet zeer zorgvuldig gebeuren, vooral met de dubbele longe. Neem dus les van bijvoorbeeld Willy Tenhagen of ga naar een clinic.
Een paard zo maar rondslingeren heeft geen nut en vergroot de kans op blessures.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:53

mick75 schreef:
Iemand bij mij op stal longeert altijd minstens een uur, met bijzet. En is dan hoogst verbaasd dat haar paard buiten adem is na dat uur en een echte cooling-down nodig heeft in de zin van rustig uitdraven/ stappen. Zij longeert heel correct, maar heeft duidelijk de zwaarte van de training niet begrepen, anders zou ze ook beseffen dat 20 minuten tot hooguit een half uur echt meer dan genoeg is en wat belasting betreft vergelijkbaar met een middelzware training van 1 uur exclusief los- en uitrijden!

Ik moet een van de paarden van de fysio ook minstens drie keer per week een half uur laten galopperen aan de longe, met bijzet. Incl. loswerken en cooling down ben je dan ook snel een uur bezig met longeren hoor. :)) Dit is overigens om bepaalde spieren te ontwikkelen die het paard alleen bij het galopperen gebruikt. Paard zelf is bij het rijden nog wat onhandig in galop ivm balansgebrek en kan onder de man geen half uur aaneengesloten galopperen.
Overigens is 20 minuten longeren (vochtig op hals en binnenkant billen en fit) hier echt niet vergelijkbaar met een paard een uur gewoon doortrainen onder het zadel (vochtig over hele lijf en moe), maar dat kan aan mijn (longeer)capaciteiten liggen ;)

Voordelen:
- paard stoom af laten blazen zonder ruiter
- training zonder storing van de ruiter
- spieren ontwikkelen voor zadelmak maken
- afwisseling in training
- vrij opwarmen voor je erop stapt
- ...

Nadelen:
- belasting van de pezen
- minder complete inwerking (ruiterhulpen zijn imo niet volledig te compenseren, ook niet met dubbele longe)

brava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:06

Heb laats het boek van Lammert Haanstra gelezen, en heb daar wel veel tips uit kunnen halen.
Voor jonge paarden is het erg belangrijk om ze niet te kleine circels te laten lopen, in het boek stond als advies een doorsnede van dacht ik 16 m dat vond ik toch wat klein.
Wie gebruikt nog meer een afgezette circel en wat voor maat, en is dat echt noodzakelijk?
Verder tikken jonge paarden zich vaak aan dus beenbescherming doe ik altijd om.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:14

Het is een goede afwisseling. Ik ben zelf niet voor touwtjes. Men zegt dat het dan geen nut heeft, maar een paard mag toch wel eens actief zijn zonder constant in de krul te moeten lopen? Ik gebruik het als vervanging van rijden, als longeer ik bijna nooit.

Tegen: Het is heel erg slecht voor de pezen, dus doe het niet te vaak!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:16

Vaak zie je paarden met klachten bij bijv. het rijden die voornamelijk komen doordat de ruiter verkeerde hulpen geeft, een verkeerde zit heeft of gewoonweg in het algemeen het paard belemmert.

Ik longeer mijn paard minimaal 1x, maximaal 3x per week.
Waarvan ik zoiezo 1x train met een dubbele longe (dus wel met katrollen, geen 2 longeerlijnen dat voelt bij mij niet fijn aan, veelste stroef) en als ik nog een keer longeer dan is dit meestal los. Dus ook geen touw eraan.

Het trainen met de dubbele longe doe ik bewust omdat ik dan geen invloed heb op mijn paard, slechts beperkt. Zo leert mijn paard naar mijn idee op zijn eigen benen lopen en leert ook hij hoe hij goed moet lopen, niet alleen de combinatie.

Het vrij longeren doe ik om onze band te versterken, ookal is hij al heel sterk. Door mijn paard puur op mijn lichaamstaal en mijn stem te laten lopen, reageerd hij met het rijden ook beter.

conclusie; longeren vind ik even belangrijk als rijden. Zowel mét training als zonder training :)
Laatst bijgewerkt door Assiej op 18-04-09 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:17

_Inzo_ schreef:
Het is een goede afwisseling. Ik ben zelf niet voor touwtjes. Men zegt dat het dan geen nut heeft, maar een paard mag toch wel eens actief zijn zonder constant in de krul te moeten lopen? Ik gebruik het als vervanging van rijden, als longeer ik bijna nooit.

Tegen: Het is heel erg slecht voor de pezen, dus doe het niet te vaak!

kun je dit onderbouwen? Ik zie namelijk geen verschil tussen longeren in een bak of rijden in en bak. Behalve dat je paard met longeren geen belasting van het gewicht van de ruiters op zijn rug heeft zitten, het lijkt mij in principe dus alleen maar beter.

De ondergrond is ook hetzelfde als in de bak, dus dit kan ook niet slecht zijn voor de pezen...
Ik snap m niet helemaal :? :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:47

Langdurige eenzijdige belasting van pezen en banden van met name het binnenbeen door op de volte te laten lopen. Daarom nooit langer dan 15 tot 20 minuten longeren met vaak wisselen van kant.
Dierenartsen laten niets voor niets een paard op een kleine volte lopen om te kijken of hij kreupel is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:57

Wat ik nou een beetje mis in de reacties is het element "paard van je af sturen" al negatieve kant van het longeren. Er is ophef over de join-up, waarom zie ik niemand de vergelijking maken met longeren?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:08

Omdat het doel van een join-up volledig anders is dan het doel van longeren. Ook de lichaamshouding. Met longeren is er voor het paard niets 'dreigends'.