Hoe een goede start zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meliss_

Hoe een goede start zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:33

Ik heb nu 3 keer gereden op mijn nieuwe verzorgpaard.
De eerste les ging super. Lekker draven , geen galop. & hij had na een paar keer uitproberen al
opgegeven. De tweede les wilde ik kijken hoe het galopperen zou gaan (misschien een beetje teveel gevraagd de 2e keer?) & toen was hij wat te enthousiast en zetten zijn benen iets te lomp neer waardoor ik er met een rotgang vanaf viel. Er meteen weer op & stappen. Ging weer goed.
Gisteren ook nog een keer , alleen stappen en veel bezig met figuren.

Maar wat is nou echt iets waarvan jullie zeggen, hier zou je mee kunnen beginnen om aan elkaar te wennen enzo. Want we zijn die 2e keer wat te enthousiast bezig gegaan.
Hij luistert niet echt goed naar je benen, dus daar moet ik mee bezig binnenkort.

Wat is een goed idee om te gaan doen de volgende keer, om er samen in te komen, aan elkaar te wennen etc.

Alvast bedankt!

Dani

Re: Hoe een goede start zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:50

Vertrouw je het paard wel? Zo niet, kun je ook eens beginnen met wat grondwerk, dat helpt misschien wel goed. Kan sowieso erg leuk/goed zijn, trouwens.

Met het rijden zouden veel overgangen en tempowisselingen erg goed zijn, omdat hij dan én leert om goed voor het been te zijn, én dat jij het tempo bepaalt. Je kan ook balkjes neerleggen, overheen stappen en draven. Figuurtjes rijden..

Kijk vooral waar jij je prettig bij voelt. Als jij gewoon rustig wilt stappen en draven zonder gedoe, doe dat ook een keertje. Tenslotte is het belangrijker dat je er plezier in hebt dan dat je zo snel mogelijk alles voor elkaar krijgt. :)

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:53

Ik vertrouw hem wel, in stap en draf. Maar na die val heb ik zoiets van, we moeten de overgangen anders aanpakken. Want hij vind dat echt lastig. Hij gaat dan echt meteen HEEL snel. & datis niet wat ik dan van hem vraag. Het grondwerk, daar ga ik zaterdag maar eens mee bezig.

Bedankt voor de reactie, kan ik zeker wat mee =]
meer?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:39

Lekker veel overgangen rijden zou ik idd ook doen, en flink wat fuguren meepakken en dan echt op niveau, dus de voltes echt rond, de lijnen echt recht en precies terecht komen waar je van te voren had bedacht (en probeer dan veel met je gewicht/balans, kijkrichting en benen te werken ipv met de teugels, probeer zelfs of je de teugelhulp lanzamerhand overbodig kan maken). Voltes kleiner maken en weer groter met fatsoenlijke stelling. Dat soort dingen. Galop zou ik me niet zo druk over maken. Als je eerst van een gevoel van controle krijgt en weet waar zijn 'knopjes' zitten komt dat vanzelf wel (je moet immers ook een beetje op elkaar ingespeeld raken?)! Veel plezier!

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:23

Bedankt troi.
De overgangen vind hij erg moeilijk, hij wil meteen zo snel mogelijk idd.

Ik las dat als hij niet luistert op de beenhulpen dat je 1 tik met de zweep achter je been moet geven, en zo door moet gaan om de beenhulpen goed te krijgen is dit goed?

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:24

Meliss_ schreef:
Bedankt troi.
De overgangen vind hij erg moeilijk, hij wil meteen zo snel mogelijk idd.

Ik las dat als hij niet luistert op de beenhulpen dat je 1 tik met de zweep achter je been moet geven, en zo door moet gaan om de beenhulpen goed te krijgen is dit goed?

Zoals troi al zei, overgangen oefenen en maken.
Om een band met je paard te krijgen is grondwerk en longeren misschien ook een goede oplossing.
Als ik pas een nieuw paard heb doe ik dat toch altijd en het werkt wel. Je paard begint je te kennen en gaat je ook meer vertrouwen, zodat je galop ook beter zal gaan.
Van de beenhulpen, je kan een zweep bij de hand nemen maar je kan ook sporen aandoen. Probeer zo veel mogelijk met je benen (en mss je stem) te werken. Blijven doen, zo geraakt je paard het gewoon. Als je met je stem werkt moet je tegelijk de beenhulpen geven, dus Stap, of Draf of als je wilt stoppen Hoow. Je moet zelf kijken welke woorden jij hiervoor het toepasselijkst vind. Het is erg belangrijk dat je deze 2 technieken samen toepast zodat je paard naargelang je stem weet wat de beenhulpen willen zeggen.

Veel succes ermee!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:20

Is je verzorgpaard net beleerd en kan hij/zij niet zoveel?
Dan moet je helemaal rustig aan beginnen hoor!
Als jullie elkaar niet begrijpen dan kan dat alleen maar escaleren.

Misschien is het een goed idee om eerst een paar keer lekker te longeren, dan kan je wat aan elkaar wennen.

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:27

We zijn vandaag gestart met wat grondwerk, morgen gaan we proberen de beenhulpen en stem tegelijk te doen, en dan maandag lekker longeren!

Bedankt voor de reacties van jullie.
meer zijn altijd welkom :)

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:28

Hij is nu 3 jaar ongeveer bereden. (iets te vroeg bij de vorige eigenaar helaas)