Rennen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corineee

Rennen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:37

Hoihoi!

Ik heb een paardje van 5 jaar oud, en ik heb haar nu een half jaar. Het gaat heel goed, maar de laatste tijd heb ik wat problemen met rijden.

Ze reageert heel fel op m'n been en ze gaat snel rennen. Ik moet haar de hele tijd inhouden met rijden. Ik probeer wel telkens om haar los te laten, en dat lukt ook wel, maar dan gaat ze toch stiekem steeds weer wat harder. Zo komt het dat ik ook eigenlijk de hele tijd met m'n benen eraf blijf rijden, want zodra ze m'n been voelt of zelfs een beetje de druk van m'n kuit dan schiet ze al weg.

Als ik bijvoorbeeld aan het stappen ben en ik wil haar laten draven, en ik leg m'n been aan dan schiet ze echt in draf. Als ik van draf naar galop wil, is het hetzelfde verhaal. Ik probeer haar van achter naar voren te rijden, zodat ik haar aan de voorkant weer op kan vangen, maar dat lukt bijna niet omdat ik er met m'n been niet aan kan komen.

Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd om m'n benen er toch aan te houden, en haar dan maar te laten rennen, en dan vanuit dat rennen proberen om haar terug te rijden. Maar dat werkte niet. Ik heb geprobeerd om haar een kwartier of langer te laten galloperen, maar zelfs dan blijft ze rennen. Ik heb geprobeerd om heel veel figuren te rijden, en overgangen, en oefeningen in stap. Daarna aandraven, maar ze blijft rennen. Ik heb ook al geprobeerd om als ze niet luisterd naar mijn ophoudingen, een keer een stevig rukje aan de teugels te geven, maar daar wordt ze alleen maar heter van, en ik wil juist dat ze ontspant.

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan proberen... Iemand nog tips??

FriesWytske

Re: Rennen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:40

Heel veel overgangen rijden.

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:44

Heej, dat heb ik al geprobeerd, maar daar wordt ze alleen maar drukker van...

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:50

misschien van te voren even longeren totdat ze ontspannen is, zodat de meeste energie eruit is. en dat afbouwen..en met rijden véél figuren rijden zodat ze ontspannen blijft...misschien heb je hier wat aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:54

Het klinkt raar, maar probeer het tegenovergestelde te doen, vanaf het moment dat je erop zit, met been rijden. Gewoon rustig been eraan houden en verder rustig opvangen met de hand. In het begin zal ze heel zwaar zijn en misschien harder willen gaan, maar probeer dat heel rustig op te vangen en geef het de tijd.
Rij ook wat voltes met stelling, dan wordt je paard los en rij lekker veel figuren, maar alles met been!

Zo went je paard aan het been.

Ik heb namelijk ook zon merrie gehad. Eerst alleen maar snel willen gaan enzow, en tegenhouden maar juist dan worden ze zwaar en sterk. Als je met been rijdt dan komt er eerder ontspanning in.

Succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:56

Overnieuw beginnen?

eerst longeren met alleen hoofdstel, dan met zadel erop, dan heel voorzichtig erop, en meteen benen eraan houden :j Maar eerst 3 a 4maanden alleen longeren, band opbouwen en zorgen dat ze naar je stem luistert.

als je er dan opgaat, Iemand haar vast laten houden en zo steeds meer uitbreiden. Ze moet vertrouwen krijgen in jou, en ik het rijden, want als ik het zo lees heeft ze en teveel energie, en vind ze het gewoon dood eng.

Past het zadel ook wel goed? misschien rent ze wel voor de pijn weg, maar doet ze dat pas als ze daar het 'commando' voor krijgt ;)

Dit is trouwens wat ik zie in dit verhaal, kan er grandioos naast zitten hoor :Y)

succes!

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:41

hallo mijn paard deed dat vroeger ook vaak...
hij was echt niet te houden!!
maar dat hat te maken met zijn tanden!!
na dat zijn tanden gevijld waren ging het probleem geleidelijk verminderen,maar nu rent hij soms ook nog al hij een nieuw paard ziet, maar dat is omdat hij zich wil bewijzen tegenover dat ander paard...
veel succes!!
groetjes!!

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:35

@ Joolien
Bedankt voor je reactie. Ik ga het zo eens proberen. Ik probeer altijd wel om m'n been eraan te houden, maar dan gaat ze steeds harder en harder, tot ik op een gegeven moment plat door de bocht ga! Ik weet het ook wel, maar het is lastig om het op dat moment uit te voeren...

@ FireScorpion
Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat dit niet helpt bij haar. Ze is niet bang ofzo, en ze luistert heel goed naar m'n stem. Het is gewoon zo dat ze de druk van m'n been niet accepteert..
Ik probeer wel om die druk steeds te houden en verder op te bouwen, maar het kost wel heeel veel geduld! :P

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:03

Corineee schreef:
@ Joolien
Bedankt voor je reactie. Ik ga het zo eens proberen. Ik probeer altijd wel om m'n been eraan te houden, maar dan gaat ze steeds harder en harder, tot ik op een gegeven moment plat door de bocht ga! Ik weet het ook wel, maar het is lastig om het op dat moment uit te voeren...

@ FireScorpion
Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat dit niet helpt bij haar. Ze is niet bang ofzo, en ze luistert heel goed naar m'n stem. Het is gewoon zo dat ze de druk van m'n been niet accepteert..
Ik probeer wel om die druk steeds te houden en verder op te bouwen, maar het kost wel heeel veel geduld! :P

Jups geduld moet je veel hebben :Y)
naja okee ik zei ook alleen maar wat als eerste in mn hoofd opkwam :Y)

inderdaad gewoon druk aanhouden, en blíjven inhouden, en ja dit kost heelveel
moeite en geduld, maar de aanhouder wint ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:08

Waar sta je met je paard? Krijg je ook les?

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:10

M'n paard staat bij mij thuis, en ik krijg wel les. M'n instructrice zegt ook dat ik toch druk moet blijven aanhouden, en geduld moet hebben.. Maar ik was gewoon benieuwd of iemand hier nog een goede oplossing ervoor wist :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:12

Ja, druk houden is toch de beste oplossing, het kost alleen heel veel tijd maar het is de beste manier om op de juiste manier ontspanning te creeen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:17

MIsschien meer op je zit rijden en minder met je benen,
Werk aan de techniek en gebruik juist minder druk, doe eens wat aan los en grondwerk en probeer ook eens aan je eigen houding te werken, vaak komt dit probleem toch bij de ruiter vandaan, dus werk aan jezelf.

Corineee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:33

Heej Midgie!
Het probleem is juist dat ik helemaal niet met m'n benen kán rijden.. dus dat kan ik ook niet minder doen..
Maar wat bedoel je verder precies met 'aan je eigen houding werken'? Wat denk je precies dat ik anders moet doen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:45

Je zegt dat als je je been aanlegt dat ze weg schiet, dus werk aan je eigen houding, ga b.v wat lichter zitten als je meer tempo wil.
HOu je been er goe daf en bouw dat op als het paard wat beter op je zithulpen is, je kan dan b.v het achterbeen wat meer onder vragen door maar aan een kant je been aan te leggen en dan b.v extra het andere been er van af, zodat het paard altijd de ruimte voelt om weg te kunnen.
Maar denk dat je zeker in het begin veel op je eigen houding moet letten, niet je benen optrekken in draf , er extra vanaf houden en veel op zit en stem doen, veel op de basis volte werken en aan stelling en buiging en veel adem halen en de nodige dosis geduld.

IK ken jou en je paard verder niet, maar heb zelf ook 2 van dit soort over gevoelige dieren te rijden en ja het is alleen maar heel veel aan stap werken en rechtrichten en vanuit een goeie basis verder werken.
KIjk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Kun je ook heel veel dingen aan de hand doen, is erg leuk om te doen en erg leerzaam, zowel voor jou als je paard een fijne manier om te trainen.