3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:22

Hoi bokkers :wave:

Maandag is Melanie ( rohotje ) langs geweest om foto's te maken van mij en me pony's :j.

Wiz-Kid is een 3 jarige ruin, hij is nu ongeveer 2 maanden ruin en 1,5 maand bij mij.
Hij is nu ongeveer 2,5 maand onder het zadel maar daarvan 2 weken niet bereden i.v.m. casteratie herstel. :j
We trainen nog niet op niveau, we trainen langzamerhand naar de B toe. We doen vooral veel basis, veel figuren rijden en veel overgangen.
We zijn nu ongeveer 3,5 weekjes met het elastiek bezig, eerst rustig ermee longeren en laten wennen en van het een kwam het ander, 2,5 week geleden heb ik hem voor het eerst met een elastiek gereden, dit alles op verzoek en met begeleiding van mijn instructrice. Wiz reageert hier zo goed op dat we nu alleen nog de 1e 10 minuutjes met stiek rijden en hij er daarna afgaat. Zo gaan we het rustig afbouwen.
Het stiek hebben we erbij gepakt omdat hij dan zijn rug beter gebruikt en hij de nageeflijkheid al gelijk gaat snappen. Zo voorkom je veel spanning en hij leert het nu voor de rest van z'n leven.

Problemen waar we tegen aalopen hebben we niet, soms dat hij nog wat slecht voor je been is maar dat is puur omdat hij het nog niet snapt. We lossen dit op met een tikje van de zweep en we boeken zeer veel vooruitgang.

Leuk om te weten misschien, Wiz-Kid is een zoon van Sweet forest wizard en is een New forest.
hij komt bij http://www.forestpony.com vandaan :D

We starten in oktober met wedstrijden en we hebben er veel zin in!

Nog even aan de longe.

1.
Afbeelding

Met elastiek.

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Galop is nog moeilijk.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

En zonder iets !

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hier ben ik nog iets wat streng..
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Hier zakt ie iets te veel en komt te weinig bij van achteren.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Opbouwend commentaar is welkom :j.

Bedankt ! :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:26

Knappe pony heb je! Al ben ik toch tegen het gebruik van het elastiek..je zegt namelijk zelf al dat ie nog moeite heeft met de galop (logisch!) maar als jij hem dan ook nog eens van voor 'vast' zet zal die zijn rug juist gaan wegdrukken omdat ie zijn evenwicht nog niet goed kan vinden..persoonlijk zou ik hem dus rijden zonder elastiek :j en alleen af en toe met bijzet longeren! Maar het ziet er zeker niet verkeerd uit!

xLies

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:29

Haha Britt moet zeggen dat je gezichten wel geweldig zijn! _O-
Ziet er al goed uit voor de korte tijd dat je hem hebt :).
Enkel wel op je benen letten dat je ze niet te ver naar achter legt (niet dat ik dat kan ofzo :D).
't Is een geweldig beestje, zekerweten dat jullie ver komen!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:39

Je gaat hier waarschijnlijk veel commentaar op krijgen :=

Hij is 3, net onder het zadel en je hangt er al een elastiek aan? Waarom moet alles allemaal snel snel gebeuren?

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:41

Het elastiek is m.i. niet echt nodig hoor, het hangt ook mooi los. Hij heeft er geen last van, hij werkt niet in dus laat maar lekker af, ook die 10min maakt het verschil niet.

Hij loopt prima en moet al rijdende wat beter de rug gaan gebruiken. Je zit netjes mee, dat mag ook bij een jong dier, let er wel op dat je benen niet naar achteren gaan. Dat zorgt alleen voor onduidelijkheid.

@ Booo: Wat vind jij naar aanleiding van de foto's dan zo snel gaan. Verklaar je nader, ik ben het wel met je opmerking eens, maar er gebeurd weinig onder invloed van t elastiek op de fotos

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:48

Ik Heb niks tegen het gebruik van het elastiek. Ik ben zelfs van mening dat mits je hem goed gebruikt je er veel baat mee kan hebben.
De manier waarop jij hem gebruik vindt ik heel wijs.
Je gebruikt hem met longeren en in het begin van het rijden. Zodra je pony wat losser is haal je hem er af. Complimenten dus van mijn kant!
Je hebt hem fijn aan het lopen. En ik vindt dat je hem al netjes rijdt.
Persoonlijk zou ik hem wel wat langer en lager in gesteld zien.
Wel vindt ik dat je je benen erg ver naar achter hebt liggen! Let er op dat je je benen lang houdt en niet naar voren kantelt!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:56

Er valt nog een beetje aan je zit te sleutelen, bijv. meer zitten op je kont in de galop en ook je handhouding, soms zet je je hand vast op de schoft.

Maar nu moet je me toch iets vertellen, je rijdt een 3-jarig paard wat net om de hoek komt kijken de eerste 10 minuten met een elastiek en gelaoppeert zelfs al binnen die eerste 10 minuten?

Ik kan het helemaal mis hebben, maar naar mijn idee (heel grof weer gegeven) is het voor een (vooral jong) paard veel fijner eerst goed warm te stappen, dan in een drafje iets dieper instellen en naar ontsnapping toe te werken en dan worden de teugels opgepakt en echt gewerkt. En dat laatste, dat bouw je steeds verder uit.

Nu ben je bezig ontspanning te dwingen, dat heeft imo niets met rijtechnische vaardigheden te maken. Het willen verkrijgen van ontspanning met een elastiek en galop binnen de eerste 10 minuten van het rijden vind ik al helemaal raar, vooral voor een jong dier.

Warmgaloperen doe ik alleen met paarden die al een heel stuk verder zijn in de ontwikkeling, en dan ook lekker laag en ontspannen, niet zo.

Nee, persoonlijk zou ik het niet zo doen zoals jij het doet, ik vind het te veel voor een jong paard

(ik heb er een beetje een warrig verhaal uitgemaakt, maar hoop dat je het snapt)
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-04-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:59

aphrodietje: Paardje is van 3, net 2 maanden onder het zadel.. Wat mij betreft zou ze het veel rustiger aan moeten doen.. Laat dat beestje eerst lekker laag en rond lopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:09

Adil ze galopeerd in de eerste 10 minuten omdat ze natuurlijk daarvoor ook al aan de longe had gelopen! Ik snap daardoor je 'probleem' niet helemaal!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:11

ponyparadijs schreef:
Adil ze galopeerd in de eerste 10 minuten omdat ze natuurlijk daarvoor ook al aan de longe had gelopen! Ik snap daardoor je 'probleem' niet helemaal!

Het feit dat dit dier meteen met een elastiek losgewerkt moet worden en ze er nog geen 10 minuten opzit en moet gaan galoperen met een elastiek, dat is mijn "probleem". Waar is dat goed voor?

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:16

Als het dier net gelongeerd is kun je toch best galoperen als je er daarna op stapt.
Snap niet wat ze niet rustig aan het doen is. Het elastiek heeft geen enkele functie. Laag en rond rijden doe je juist met een hoger opgeleid paard.
Een jong dier laat je lekker opwaarts met de neus voor of net op de ll lopen, op eigen benen heet dat. Afwisselend met een rondje lang. Ze rijdt keurig, ze werkt nauwelijks terug met haar handen en zit mee naar voren. Ze laat em niet op de kop lopen zoals bijna elke ruiter doet die een dier "laag en rond" wil rijden. Laag en rond is juist niet rustig aan doen maar de boel oprekken en het moeilijk maken voor een paard balans te vinden.

Je doet het keurig ts, fijn eens geen gefrustreerde ruiter bezig te zien. Wat ik je wel mee wil geven is juist weinig figuren te rijden en veel rechtrichten. Dat is erg moeilijk maar pak dat spelenderwijs mee, zodat hij balans gaat vinden. Neus lekker voor de loodlijn en niet teveel met je benen eraan komen. Je zal merken dat wanneer je veel rechtuit rijdt op 2 teugels de galop straks heel makkelijk wordt. Figuren pak je er later bij wanneer je wat meer aan buiging wil gaan werken...first things first

@ adil, wat maakt het uit, het elastiek werkt niet in denk niet dat de pony er last van heeft er door wordt rondgetrokken o.i.d.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:39

Ik begrijp de instelling wel; hij leert met een elastiek dat hij zijn hoofd omlaag moet doen. Maar ik vraag me af of dit aansluit bij het africhten van een paard?
Is 'in de krul' lopen niet een gevolg van rijden i.p.v. een kunstje wat een paard moet leren?

Naar mijn idee gaat een paard, en ook een jong paard, vanzelf de ruiterhand opzoeken indien hij op de juiste wijze gereden wordt. Even kort gezegd; van achteren naar voren, met impuls, met lossigheid, met een vriendelijke en betrouwbare ruiterhand. Daarom snap ik niet helemaal het idee om een jong paard met een stiek in de houding te dwingen, omdat hij moet leren dat hij daar moet lopen. Een ruiter zou toch juist goed moeten leren rijden, waardoor een paard 'in de houding' gaat lopen?

Laag, diep en rond heb ik nog niemand over gehoord Aphrodietje. Als ik de reactie bovenstaand lees denk ik dat ze beter de bewoording; 'voorwaarts, neerwaarts' konden gebruiken. Waarbij het paard de hals langer kan laten, door activiteit in de achterhand de hand van voren opzoekt en daar tegenaan duwt. Uiteindelijk ziet zijn houding er dan laag en rond uit, hij bolt namelijk zijn hals (rond) en schuift zijn neus uit naar beneden (laag).

Dan wil ik nog wel graag zeggen dat ik het een onwijs leuke pony vind en dat ik het heel verstandig vind om alles onder begeleiding van je instructeur te doen. Ook erg goed van je om hem eerst te longeren met een hulpteugel, alvorens erop te stappen. (dat even naast het feit dat ik nog niet overtuigd ben van het voordeel van het elastiek)

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:42

Leuke foto's! maar waarom een bodyprotector?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:56

Sjonniej schreef:
Ik begrijp de instelling wel; hij leert met een elastiek dat hij zijn hoofd omlaag moet doen. Maar ik vraag me af of dit aansluit bij het africhten van een paard?
Is 'in de krul' lopen niet een gevolg van rijden i.p.v. een kunstje wat een paard moet leren?

Naar mijn idee gaat een paard, en ook een jong paard, vanzelf de ruiterhand opzoeken indien hij op de juiste wijze gereden wordt. Even kort gezegd; van achteren naar voren, met impuls, met lossigheid, met een vriendelijke en betrouwbare ruiterhand. Daarom snap ik niet helemaal het idee om een jong paard met een stiek in de houding te dwingen, omdat hij moet leren dat hij daar moet lopen. Een ruiter zou toch juist goed moeten leren rijden, waardoor een paard 'in de houding' gaat lopen?

Laag, diep en rond heb ik nog niemand over gehoord Aphrodietje. Als ik de reactie bovenstaand lees denk ik dat ze beter de bewoording; 'voorwaarts, neerwaarts' konden gebruiken. Waarbij het paard de hals langer kan laten, door activiteit in de achterhand de hand van voren opzoekt en daar tegenaan duwt. Uiteindelijk ziet zijn houding er dan laag en rond uit, hij bolt namelijk zijn hals (rond) en schuift zijn neus uit naar beneden (laag).

Dan wil ik nog wel graag zeggen dat ik het een onwijs leuke pony vind en dat ik het heel verstandig vind om alles onder begeleiding van je instructeur te doen. Ook erg goed van je om hem eerst te longeren met een hulpteugel, alvorens erop te stappen. (dat even naast het feit dat ik nog niet overtuigd ben van het voordeel van het elastiek)

Kijk, jij kan het veeeeeeel mooier verwoorden, maar ben het helemaal met je eens!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:08

Adil18 schreef:
Sjonniej schreef:

Kijk, jij kan het veeeeeeel mooier verwoorden, maar ben het helemaal met je eens!

Ben het er ook mee eens. Vind een paard los longeren met elastiek zoiezo al helemaal niet nodig. Laat hem op eigen benen leren lopen in rechte lijnen, niet op de bankrand hangen en tussen jouw benen leren lopen. Verder veel voorwaarts en veel overgangen. Zelf goed op je bips zitten om geen verwarring te veroorzaken en je handen goed dragen en meegeven en dus niet tegenwerken zoals je zelf ook al zei. Je paardje wil wel maar er wordt teveel gevraagd en deel tegengewerkt.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:19

ponymens schreef:
Leuke foto's! maar waarom een bodyprotector?

veiligheid ;) ?

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:38

+ je houd je hakken goed naar beneden er zijn nog veel meer pluspunten want verder ziet het er goed uit.

- af en toe kijk je naar beneden
- je handen rechtop en meer dragen
- armen aangesloten houden, volgens mij heb je de neiging je ellebogen naar buiten te draaien

'Over het gebruik van het elastiek. Het is wel zo dat je beter niet met elastiek kan rijden, ik weet wel dat je er verstandig mee om gaat. Als wij paarden inrijden, laten we ze eerst aan de longeerlijn wennen aan een singel en zadel. De elastiekjes komen later om de hoek kijken. Als het paard gewend is aan het zadel en hoofdstel, doen we er elastiekjes aan. Dat is alleen dat het paard eraan went dat er iets of iemand aan zijn mond zit. Elastiekjes gaan eraf met wennen aan ruiter. Het rijden gaat zonder, eerst wordt er nog helemaal niet gelet op aan de teugel lopen, maar op het vertrouwen en de rust. De basis is immers het belangrijkeste. Als we een tijdje bezig zijn, gaan de paarden zelf al je hand zoeken, dat kan je bevestigen door iets meer gewicht te vragen. ' :+

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:46

Als je de reacties doorleest staat er wel degelijk wat over laag en rond rijden. Vw nw rijden ben ik ook een voorstander van, maar dat is een gevolg van het rijden zoals ik eerder heb beschreven. Je kan langzaam gaan testen of het dier de teugels uit de handen gaat kauwen (hand volgen). Dit kan pas nadat er terein op het gebied van balans en kracht in de achterhand gewonnen is. Anders krijg je gewoon een duikboot...
Ik heb mijn mening verder wel duidelijk geformuleerd denk ik.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:05

Er zijn hier veel wisselende meningen en iedereen heeft ook zo z'n mening over mijn elkastiek en mijn gebruik daarvan. Wat ik hieruit opmaak is dat mensen het onnodig vinden zo'n jong dier al met stiek te rijden. Maar dat ze mijn gebruik ervan niet storend vinden. Ik ben eerlijk en ik vind het gebruik van een elastiek bij een jong dier niet storend mits het goed gebruikt word. Mijn pony leert zo dat hij als hij zijn hoofd omhoog doet dat er druk komt, doet hij zijn hoofd mooi omlaag ontspant het elastiek en is dat zijn beloning.

Galoperen in de 1e 10 minuten.
Voor dat ik op mijn pony stap longeer ik hem 15 minuten. Ik longeer hem zonder elastiek en laat hem rustig instappen, daarna draven en dan galoperen. Op beide kanten herhaal ik dit. Als ik erop klim stap ik hem ook eerst nog een paar rondjes, dan draaf ik en dan ga ik vrij snel galoperen. Waarom ik dat doe is omdat mijn pony nog geen goede conditie heeft, wanneer ik snel ga galoperen reageert hij goed op mijn hulpen en blijft hij netjes doorgaloperen, ook dan leert hij te galoperen met zijn hoofdje naar beneden, zodat ik daar in de galop zonder elastiek geen last van heb. Dan zou hij in stap en draf netjes ontspannen zijn en in de galop uit elkaar vallen.

Het naar voren zitten
Naast dat ik expres naar voren zit om beter mee te gaan met mijn pony heb ik in de galop idd moeite met op mijn kont zitten. Ik ben zijn galop namelijk totaal niet gewend, ik ga dan iets naar voren leunen om hem niet te hinderen. Mijn benen kiepen idd soms nog mee, dat is een punt waar ik aan moet werken.

Verder iedereen bedankt voor het opbouwende commentaar, ik hoop dat jullie het ook begrijpen vanaf mijn kant. :)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:09

ik zou er persoonlijk niet nu al een hulpteugel aan doen, hij is net 2,5 maand onder het zadel zeg je. Ik zou m eerst wat op zen beentjes laten lopen :)
Maar leuke foto's :D

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:17

De rug ontlasten bij een jong dier is niks mis mee, in draf ga je ook niet gelijk doorzitten, dus in galop ook wat lichter zitten is logisch. Let wel op dat je je handen niet vast zet. Ik heb het idee dat je dat met name in galop doet, misschien om wat evenwicht te bewaren? Doe dan een riem om zijn hals om je wat vast te houden als je moeite hebt met zijn galop.
Probeer verder niet teveel terug te werken met je binnenhand en hem wat meer lucht te geven, als met je binnenhand toestaat moet hij volgen (misschien doe je dat ook al wel, foto's zijn maar momentopnames)

En tja, elastiek is jouw keuze, maar ik denk dat het verstandig is om dat zo snel mogelijk geheel af te bouwen :)

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:27

Hier zijn de meningen inderdaad over verdeeld! Wat nu het beste is voor ruiter als zowel paard dat is voor iedereen anders denk ik!
Ik ben toevallig vorige week begonnen met een 3jarige ruin waar ze 6x op hadden gezeten, ik ga hem nu verder door rijden maar hij is echt nog zo groen als gras.
Ik doe het als volgt (zeg niet dat dit beter is of iets, wil alleen duidelijk maken hoe ik t doe)

Longeren van te voren doe ik niet! Ik stap er meteen op, ook alleen, ik wil alleen met dit paard kunnen werken en hij moet dus vanaf de 1e keer dat er iemand op zit ook weten dat hij gewoon braaf moet zijn en stil moet staan.
Ik werk de 3 gangen gewoon achter elkaar af, zorg altijd dat het paard lekker voorwaarts is. Liever net een tikje te snel, dan te langzaam.
Lekker veel overgangen en lekker veel figuren (of ja, t moeten figuren voorstellen maar t lijkt nog nergens op :+)
Ik doe alles zonder hulpteugel maar wel met een zweepje!

Ik ben niet tegen hulpteugels maar vind het belangrijker dat het paard op zijn eigen benen leert lopen! Ik zelf gebruikte voorheen ook wel eens een hulpteugel bij een groen paard, maar moet zeggen dat me dat niet altijd positief bevallen is. Vaak gingen de paarden na een tijdje 'er achter' lopen, en had je vrijwel geen stuur en rem meer. Zodra het paard op zn eigen benen loopt en je hand gaat volgen komt die nageefelijkheid vanzelf wel!
Ik vind jou foto's er egt niet slecht uit zien, maar was er idd al bang voor dat je hier veel commentaar op zou krijgen!

Je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt! Ik zelf zou de stiek wel laten, maar als t voor jou goed voelt moet je je van mijn mening niks aantrekken :P
Wel een heeeeele leuke pony heb je!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:17

Bedankt! :D
Ik vind jou manier ook goed, we rijden wiz ook heel erg naar voren en hij is totaal niet sloom haha! we vinden voorwaarts het belangrijkste. Zo doen we het ook, eerst naar voren dan het hoofd. :j

Bedankt!

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:29

hee britt, ziet er al heel mooi uit. idd je steekt je benen een beetje af op sommige foto's maar dat herken ik want ik doe het zelf ook :+
en over het elastiek, ik vind dat het er eigenlijk veel mooier uitziet zonder stiek :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:28

Ik begrijp jouw verhaal nog steeds. Maar waar ik nog steeds mijn vraagtekens bij heb ik dat je zegt, dat de pony met een stiek moet leren om zijn hoofd naar beneden te doen en aan elkaar te lopen. Waarom??
Je zegt wel; eerst naar voren, dan het hoofd. Maar je knoopt er een stiek aan, dus voordat jij erop zit, staat zijn hals al in een krul, maar hij heeft dan nog geen voorwaartse stap gezet?

Longeren van tevoren is op zich wel fijn, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust. Je kunt dan goed zien hoe hij zich gedraagt die dag en daar kun je daarna ohz mooi op inspelen! Plus dat hij dan meteen nog meer leert; commando's, op zijn eigen benen lopen, zonder steun van een persoon lopen, etc.