Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annaleiin

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:36

Hallo,
mijn pony is nu 4 jaar,
en doet de HELE tijd zijn tong over het bit.
ik heb hem al heel strak aangesnoerd maar het helpt niet veel!
en dan hou ik druk tot dat hij nageeft.
maaar hij verzet zich stevig.
! achteruit lopen en stijgeren!:O
wat vinden julie van bit met lepel?
wat kan ik doen zodat hij het niet doet?

HELP OH HELP

SETEFURII

Re: TONG OVER HET BIT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:37

Lepelbitje?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:38

Strak aansnoeren lijkt me niet zo'n goed plan.
lepelbitje lijkt me ook een goed idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:40

Met 4 jaar kan je pony nog makkelijk tanden aan het wisselen zijn, heeft hij daar geen last van?
Het bit strak zetten of veel druk houden is sowieso geen goed idee :n Je doet je pony er alleen maar pijn mee en het probleem los je niet op.
Laat je pony eerst eens nakijken door een tandarts en neem goede les, dat scheelt waarschijnlijk al heel veel..

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:41

brigitta1987 schreef:
Met 4 jaar kan je pony nog makkelijk tanden aan het wisselen zijn, heeft hij daar geen last van?
Het bit strak zetten of veel druk houden is sowieso geen goed idee :n Je doet je pony er alleen maar pijn mee en het probleem los je niet op.
Laat je pony eerst eens nakijken door een tandarts en neem goede les, dat scheelt waarschijnlijk al heel veel..

Precies.
Laat hem eens na kijken door een DA tandarts.
Met aansnoeren en strak doen en druk erop zetten zal hij egt niet denken laat ik dat bit op m'n tong leggen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:46

De tong over het bit gooien kan ook liggen aan problemen met de tanden (tussen de drie en vijf jaren wordt er veel gewisseld, al dan niet gepaard gaande met haken en doppen). Door de tong over het bit te gooien probeert hij zijn ongemak te verlichten.
Ook kan er sprake zijn van rugproblemen al dan niet in combinatie met onbalans.
De mond dichtsnoeren en druk aanhouden tot hij nageeft kunnen dan dus heeeel averechts werken. Ik zou je paard door dierenarts en of osteopaat na laten kijken. Dit om erger te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:47

Nog even een kleine aanvulling, als je je topic titel met hoofdletters schrijft is het net alsof je schreeuwt. Niet zo netjes dus ;) Kan je de volgende keer gewoon kleine letters gebruiken?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:40

Tong over het bit is verzet, dit los je vaak niet op door simpelweg de neusriem aan te snoeren of er een speciaal bit in te hangen. Controleer eerst of het paard geen lichamelijke problemen heeft. (bv. tanden, rug oid)

Mijn merrie gooit heel snel haar tong over het bit wanneer ik gespannen raak en/of een te statische hand heb. Imo is het dus zaak dat ik mijzelf verbeter en niet mijn paard afstraf door bv. de neusriem aan te snoeren.

Wanneer het geen medische oorzaak heeft zou je eens goed moeten bekijken in wat voor situaties je paard zijn tong over het bit gooit, er is vaak wel een aanleiding voor. Aangezien je paard echter op diverse manieren verzet toont denk ik toch dat er iets niet helemaal lekker zit in zijn lichaam.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:58

gewoon het bit heel laag doen.
pony waar ik zowat elke week op rij op de manege het is een jonge ruin had er ook last van.
toen hadden we hem heel lang gedaan en nu doet hij het niet meer.
en naar een tandarts gaan, iniedergeval iemand die er verstand van heeft.

midgie

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:36

Al eens bedacht aan het gebit?
Jou handen die aan het bit vast zitten?

Strak aansnoeren is niet eerlijk, kan het dier heelmaal niet meer ontspannen en zal uiteindelijk de tong uit de mond gaan gooien.
Pronbeer het eens een tijdje bitloos en neem vooral les .
Zoek echt de fout bij jezelf en verzin geen middelen om de dinegn die het paard aangeeft te onderdrukekn, door een ander bit of sperriem of wat dan ook, het is de fout van de ruiter , luister naar het paard,
Ik heb ook een 5 jarige die dit doet, ik rij haar zonder bit en dat gaat super, niet alle paarden zeker jonkies vinden een bit fijn, waarom dan toch dwang toepassen door de mond dicht te snoeren.
Lees het boek metaal in de mond eens door, dan valt er misschien een kwartje bij je.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:43

maaikedewit schreef:
pony waar ik zowat elke week op rij op de manege het is een jonge ruin had er ook last van.

Als je het bit te laag doet zit ie tegen de voortanden aan... Lijkt me ook niet echt prettig.

Ik heb ook een 4 jarige die dit ook deed.
Hij is nog druk met wisselen en daardoor hangt zijn gehemelte wat lager (DA en tandarts zijn er al bij geweest)
Door het lagere gehemelte had hij last van zijn gebroken trensje en toen ben ik met ongebroken trens gaan rijden.
Nu zijn we wat verder en vandaag heb ik voor het eerst zijn gebroken trensje weer in gedaan.
En nu gaat het weer super!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:04

Heb je les? Want dit lijkt me absoluut een rijprobleem, met andere woorden jij moet je manier met omgaan/rijden aanpassen om dit probleem op te lossen en niet meer rotzooi aan je paard hangen. Hoezo flink aan de teugel hangen om je paard nagevelijk te krijgen, dat is echt de meest beroerde manier om het te doen, geen wonder dat je paard zijn tong over het bit gooit, je doet hem namelijk PIJN..

Ik geloof direct dat je dit niet express doet maar neem aub les! (en haal er idd een tandarts bij want tandproblemen zijn vaak een mede factor, naast het goed/zacht rijden van je paard)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:07

Pally schreef:
maaikedewit schreef:

Als je het bit te laag doet zit ie tegen de voortanden aan... Lijkt me ook niet echt prettig.

Hij is nog druk met wisselen en daardoor hangt zijn gehemelte wat lager (DA en tandarts zijn er al bij geweest)
Door het lagere gehemelte had hij last van zijn gebroken trensje en toen ben ik met ongebroken trens gaan rijden.
Nu zijn we wat verder en vandaag heb ik voor het eerst zijn gebroken trensje weer in gedaan.

toen we dat een tijdje hadden gedaan, geen zorgen tip van lesinstructrice was om het bit lager te doen, hij kwam nog niet tegen de voortanden aan.
nu doen hij het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:09

Als je het bit echt te hoog hebt zitten is het een gaatje lager doen wel een idee, maar niet zo laag dat het tegen de tanden klappert.
Persoonlijk zou ik toch écht eerst een tandarts bellen.

annaleiin: ben je al iets aan het doen, ik zie geen reacties meer van je ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:12

wat dacht je van een tonglepel ?
of misschien een ring ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:13

Tonglepel is denk ik niet d oplossing, is het so ie so nooit, maar bij een 14 jarige al helemaal niet.

Maar ja de TS reageert niet meer dus zal al wel een oplossing hebben gevonden.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:47

midgie schreef:
Tonglepel is denk ik niet d oplossing, is het so ie so nooit, maar bij een 14 jarige al helemaal niet.

Maar ja de TS reageert niet meer dus zal al wel een oplossing hebben gevonden.

4 jaar ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:57

Ja sorry, was er heilig van overtuigt dat ik 4 had gezet , maar ja voor een 14 jarige is het ook niet de oplossing ;-)
Een 4 jarige die al zo reageert op het bit zou ik zelf zonder verder rijden en later nog eens proberen.
Ik ben toevallig vandaag aan het trainen geweest met mijn 5 jarige en heb sinds maanden weer eens een bitje in gedaan , zomaar er in gehangen en getraint op de kaptoom, nou ze vind het bit nog steeds niet fijn, dus blijft hij er voorlopig nog even uit he. zij zegt wat ze wel en niet fijn vind en ik respecteer dat,

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:26

Pally schreef:
maaikedewit schreef:

toen we dat een tijdje hadden gedaan, geen zorgen tip van lesinstructrice was om het bit lager te doen, hij kwam nog niet tegen de voortanden aan.
nu doen hij het niet meer.[/quote]
we hadden hem een gaatje lager gedaan.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:58

HeejHeej... Een paar jaar geleden had ik ook een pony die steeds zijn tong over het bit deed.. En dan kan je hem niet goed meer sturen. Dus toen heb ik ook een Lepeltje om het bit gedaan, hielp wel. Maar we hadden voor de zekerheid zn gebit laten nakijken, daar was verder niks mee aan de hand.

Nu heb ik 2 pony's van allebij 4jaar. De een gooide ook steeds zijn tong over het bit, dus zijn we naar een klienick geweest, wat bleek, er zat een Wolfskies. Die zitten precies onder of boven het bit en verschillen van grootte. Deze hebben we eruit getrokken, en nu loopt ie weer helemaal goed.

Jou pony heeft ook de leeftijd dat zo'n Wolfskies door gekomen is. Niet elk paard heeft ze hoor! En bijna niemand heeft er ooit van gehoort, maar dat kan het probleem zijn!

Succes !! ;)

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:24

bedankt iedereen!.
hij doet het nu al HAAST niet meer dus ik denk dat het aan zijn tandjes lag (A)
hij doet nu weer normaal hij is veel meer ontspannen en niet meer zo kijkerig

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:03

ik denk dat het komt. omdat
::
ik heb laatst een keerjte met hem les gehad van een z ruiter.
en die heeft mij vertelt dat als ik hem druk houd dat hij dan wel gaan toegeven en dan moet je hem FLINK belonen.
en dat hij aangesnoerd moest worden.
en toen ik weer terug was. (want ik was een weekend we daarheen)
toen heb ik tog het maar losser gedaan omdat ik het zielig vond.
en toen deed hij de tong er al niet meer over.?
en ik heb btw 1 keer in de week priveles.
en die zei dat ik idd wel wat losser kon doen het bit.
alleen dat de spair riem wel STrak moet want hij mag z`n mond niet open doen want DAN kan hij het wel weeer gaan doen.

waarom?

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:14

brigitta1987 schreef:
Nog even een kleine aanvulling, als je je topic titel met hoofdletters schrijft is het net alsof je schreeuwt. Niet zo netjes dus ;) Kan je de volgende keer gewoon kleine letters gebruiken?

nee, ik bedoelde het niet schreeuwerig :P :P

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:22

Klinkt als een rijtechnisch probleem of een probleem met het gebit of misschien ook wel iets in de rug, dat kunnen paarden ook uiten in hun mond met de tong buiten de mond of over het bit doen.

Maar omdat je ook zegt dat hij achteruit loopt en stijgerd als jij druk zet op het bit denk ik dat het rijtechnisch is.
Want met alleen druk op je de mond gaat een paard niet fatsoenlijk nageven en als je een beetje een gevoelig paard hebt zal die inderdaad tegen jou in gaan.
Misschien dat hij zijn tong ook wel over het bit doet door stess, probeer hem eerst eens een tijdje op ontspanning te rijden en bijna niet in zijn mond zitten.
En sperriempje strak doen en tonglepel enz enz enz is geen oplossing, er moet een reden zijn dat hij dit gedrag vertoont en door zulk soort "oplossingen" los je alleen het probleem voor jezelf misschien op maar niet voor het paard dus uiteindelijk zal je een paard hebben die of in paniek raakt bij alles of die niets meer voor je wil doen.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:57

Lepelbitje is een goed idee.