Witte Appaloosa blikvanger @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaureentje

Witte Appaloosa blikvanger @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 12:08

Hee bokkers!

Laat ik eerst mijn paard even voorstellen:
King is een 16 jarige Appaloosa ruin, zijn vader is Alex v/d Kamperweg.
Ik verzorg King vandaag precies 2 maanden, dus nog niet zo lang.

King is met rijden af en toe best moeilijk en kan best vervelend zijn,
maar hij is heel eerlijk en werkwillig. Meestal is het gewoon een schatje, haha.
Met z’n eigenaresse is hij M1 geweest, wij trainen nu gewoon op B/L niveau, en soms pakken we er wat moeilijkere oefeningen bij.
King heeft een blessure aan z’n pees, waardoor hij een tijd niet kan springen,
maar het gaat al veel beter en z’n pees is nu ook niet meer warm en dik na het rijden.

Ik wil graag tips, maar houd het wel netjes, want ik rijd nog niet zo lang op King. ;)
(Foto’s zijn niet allemaal van dezelfde dag, veel waren er wazig, dus heb ik er maar een paar andere bij gepakt. ;) )
Foto’s staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met wijken neemt hij z’n achterhand nog niet zo goed mee.

Afbeelding
Hier al wel beter. 

Afbeelding
Even stappen tussendoor.

De rest van de foto’s was zo bagger, dus hier een paar van de week ervoor:

Afbeelding
Instappen

Afbeelding
Drafje

Afbeelding

Afbeelding
Stukje verruimen.

Afbeelding

Doei, bedankt voor de reacties!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:11

Leuk paardje!
Probeer je teugels wat korter te houden en je handen voor je te dragen, ook lijk je vrij scherp met je binnen teugel.
Verder ziet het er goed uit :)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:12

Hee Maureen!
Wat leuk dat je een topic hebt! :)

Nou, je weet al wat voor tips ik je altijd geef:
- Handen wat meer dragen en naar voren
- En je mag wel iets trotser zitten op zo'n mooi paard. :D

Jullie komen er wel! :)

horsesz

Re: Witte Appaloosa blikvanger @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:50

Hoi! Wat een mooi paardje! Soms mag je iets rechter in het zadel zitten maar verder ziet het er super uit!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:52

Ik vind het er nog niet zo geweldig uit zien, beugels een paar gaatjes langer en probeer hem wat meer ruimte te geven.

Verder is hij wel een leuke pony!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:12

Hij heeft een blessure aan zijn pees, moet ie dan niet gewoon op rust staan?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:17

Ik vind het er ook (nog) niet goed uitzien. Je rijdt hem met gogue zie ik? Ik vind het allemaal nogal opgekropt, gespannen uitzien eigenlijk. Vooral die eerste foto is een schoolvoorbeeld van onderhals erop zetten.
Je zit met wijken erg scheef.
Ik denk dat als je goed les neemt en het paard leert wat meer 'lucht' te geven, jullie wel een hele leuke combi kunnen gaan vormen.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:38

Wat een leuk paardje! mag je trots op zijn dat je hem mag rijden!

Oke weet dat jullie wel moeten wennen aan elkaar, en dat heeft nog wel de tijd nodig! Probeer de teugels wel wat korter te pakken, wand als je ziet op de foto's zie je al snel wanneer je ze wat langer hebt dat de balans weg is. En probeer daar in je hand te ontspannen, wand soms heb je hem nog al scherp vast. Daarnaast probeer wel wat rechter te blijven zitten. En misschien je beugels 3 gaattjes korter, je hebt ze een beetje op springmaat! Probeer eerst een beetje de basis op te pakken, de rest komt vanzelf wel!
Verder vind ik het er netjes uit zien hoor!
Ga zo door! dan worden jullie een leuke combi :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:27

Hij heeft een peesblessure en jij rijdt hem door? Dat is het domste dat je kan doen!

Rijtechnisch, ik zou je hulpteugel in de kast hangen en lekker beginnen met lang laag, hij oogt een stijf en kropperig. Lekker voorwaarts rijden en je handen niet vastzetten in je schoot!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:20

Rijden met een peesblessure....... :?
Niet bepaald de slimste zet die je kunt nemen.

Het is een leuk paardje, maar oei oei, jouw houding heeft echt nog heel wat werk nodig.
Op sommige foto´s zit je enorm ingezakt op je paard.
Daarbij draag je je handen veel te weinig en zet je ze veel te laag.
Hierdoor kun je jouw houding erg moeilijk verbeteren aangezien dat voor vastzetten zorgt.
Probeer er goed aan te werken, dat zou alles erg ten goede komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:32

Probeer je beugels eens wat langer te doen dan kun je ook beter zitten. Verder je bovenlichaam mooi rechtop houden, proberen om niet scheef te zitten. Als je houding nog niet goed is zou ik ook nog geen spoortjes erbij pakken, daar moet je toch wel een onafhankelijke zit voor hebben. Probeer in galop mooi contact te houden met de teugels, nu drukt het paard zijn hoofd heel erg omhoog.

Ik zou als ik jou was mooi aan de basis blijven werken, dingen als wijken hoef je nog zeker niet te proberen als de basis nog niet goed lukt. Gewoon lekker les nemen (kan ook misschien van de eigenaresse als zij er M mee heeft gereden en hem ook nog eens goed kent?) en dan komt het vast wel goed :)

PS) Ik mag aannemen dat er over het rijden is overlegd met een DA?!?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:39

Ik zou ook zeker les met hem nemen, ze zit soms erg voorover opgekropt zeg maar, je binnenhand is volgens mij behoorlijk streng. En met het wijken ligt je been zowat op zijn kont, dat zou ik persoonlijk nog even laten tot je hem beter kent en de basis er beter bij jullie als combo in zit. Verder, waarom sporen EN zweep?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:47

Mwah sporen EN zweep vind ik als combinatie an sich wel prima, rijd zelf ook weleens met beide ;)
Maar dan moet je wel een betere houding hebben vind ik.

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:12

er bestaan geen witte Appaloosa's :) dat heet Few Spot ;) verder idd rechtenop zitten. voor de rest niet zo veel :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:15

Roos_Spike schreef:
er bestaan geen witte Appaloosa's :) dat heet Few Spot ;) verder idd rechtenop zitten. voor de rest niet zo veel :)

Niet waar, ik heb ook een "witte" appaloosa, maar geen fewspot. Mijne is vos shabrankbont geboren, maar door het grey-gen is hij wit geworden. Geen fewspot, maar gewoon een vos shabrakbont, zoals hij geregistreerd staat. Niet alle witte appaloosa's zijn fewspots, dat ligt geheel aan de aftekening.

Nu maar weer ontopic :)

Melanyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:23

Leuke pony zeg!;)

Probeer wat trotser te zitten op je pony en je beugels een gaatje (of twee) langer. Tijdens het wijken wat meer je been op z'n plaats houden.

Succes ermee!

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:27

Leuk paardje, ik heb alleen 1 advies. Bandages zijn niet zo goed voor zijn pezen. De temperatuur onder de bandages loopt heel snel op tot boven de 40 graden. Bij 45 graden is de kans op een peesbeschadiging veel hoger dan normaal. Misschien beter met peeskappen rijden. Aangezien hij al bekend is met een peesblessure.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:31

Over die peesblessure weet ik niets, maar wat me opviel bij die wijkfoto...
Je paard kan zijn achterhand niet meenemen als jij hem daarin zo hindert met je houding. Je valt naar links, waardoor hij veel meer gezicht op links krijgt, dan kan hij niet zo vlug zijn met zijn been.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:08

Ik vind King erg mooi.
Jij kan letten op je handen. Je houdt ze erg laag en ver naar achter. Ze liggen als het ware op je zadel/bovenbenen (beetje overdreven natuurlijk) Handen moeten een vuisthoogte boven de schoft zitten ongeveer, en niet te ver uit elkaar. Ik vind dat ook altijd heel moeilijk, maar met veel oefenen lukt het.
En ik had nog een vraagje.. Waarom rij je met bandages? Dat is eigenlijk vaak helemaal niet goed voor de benen van je paard. Tempratuur wordt erg hoog zoals eerder gezegd. Is er een rede voor? Als het alleen voor de sier is: Af doen!

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:43

ff voor al het commentaar over de peesblessure en doorrijden :
ik heb dit in overleg gedaan met eigenaresse ect dus dat is verder geen probleem. bedankt voor de rest van het commentaar over mijn houding enzoo ;) ik ga er aan werken.. voor meer vragen ofzo PB!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:25

Wat een leuke pony!

Ik heb met mijn vorige paard op een pensionstal gestaan waar Alex ook een tijdje heeft gestaan, dat was ook zo'n gave pony!
En hij was inderdaad ook een witte appaloosa...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:30

Probeer op je houding te letten .. Op sommige foto's kom je best ver naa voren. Schouders naar achteren dus. ;)

Succes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:31

Ga mee met Liezel wat betreft het wijken, jij legt je zwaartepunt veel teveel naar links door scheef te gaan zitten, daardoor kan je paard nooit zijn achterhand goed meenemen. Als je mooi rechtop blijft zitten en alleen de beenhulp geeft en iets begrenst met je buitenhand moet dat voldoende zijn om hem opzij te zetten.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:36

Volgens mij zit je zelf erg 'verkrampt' kan er even geen ander woord voor vinden. :o Probeer wat meer rechtop te zitten, soms minder streng te zijn met je hand, en beugels mogen wel een aantal gaten langer denk ik :)

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:37

leuke fotos fijn paardje ook!

probeer op je handen te letten, het lijkt nu net of je ze laat rusten op je zadel, maak je teugels wat korter en houd je handen wat hoger.. probeer ook echt op je kont te gaan zitten want zie je op sommige fotos wat voorover buigen

veel suc6 komt vast goed!