Rover (v. Gribaldi)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Rover (v. Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:35

Na mijn uit de hand gelopen pony-tijd wilde ik toch graag verder leren en misschien ook wat wedstrijdjes rijden, dus met pijn in mijn hart heb ik de pony die ik zelf heb ingereden verkocht en ben ik op zoek gegaan naar een opvolger. Nou had ik 7 jaar op een ontzettend lieve, maar tevens niet-enthousiast-te-krijgen-voor-de-dressuursport-pony rondgehobbeld, dus de overgang naar een sportpaard was voor mij nogal wennen... :o

En toen vond ik Rover: 10 jaar, Gribaldi x Balzflug, ruin, ontzettende knuffel, maar ook een behoorlijke gebruiksaanwijzing: hij is erg gevoelig, niet alleen tijdens het rijden, maar ook in de omgang, maar daar redden we ons al steeds beter mee. De verhuizing greep hem erg aan en daarbovenop kregen we nog te maken met mok en schimmel, waarschijnlijk door een verminderde weerstand door de stress van het verhuizen. Dat is nu redelijk over, dus nu kunnen we ons eindelijk op het rijden storten :)

Ons niveau: hij is getraind op M-niveau, nooit uitgebracht, maar ik wil hem graag volgend jaar gaan starten in de B, als we wat meer op elkaar zijn ingespeeld. Ik heb onderling tussen de paarden L2 gereden met mijn pony, maar zoals ik al zei heb ik nogal moeite met de overgang pony-paard: niet alleen de gangen (Rover gooit behoorlijk op en heeft mega-ruime gangen), maar ook zijn karakter en het wennen aan een nieuw paard.

Het rijden is in februari begonnen met frissige bokjes, hoe klein ook, maar die brachten me toch enigszins van m'n stuk...nu voel ik me weer lekker op hem, maar mijn evenwicht en het meegaan met zijn enorme gangen lukt me nog niet altijd even goed, hoewel het wel went. Soms zit ik hem ook gewoon in de weg, wat resulteert in nogal wat taktfouten, vooral in de draf. Als ik op mezelf let, gaat hij vanzelf beter lopen, wat dat betreft is het een prima leerpaard en leer ik komende tijd meer van hem dan hij van mij, denk ik :D Hieronder dan maar de foto's, ben benieuwd naar jullie meningen! Dit is waarschijnlijk de tiende keer dat ik er écht op rij ivm de mok, slecht weer, slechte bak etc etc etc....Dingen die mij opvallen aan de foto's: galop zit ik erg onstabiel, het gaat ook zo onbeheerst nog; handen zijn toch nog niet rechtop genoeg; ook rij ik met te open handen, vind ik zelf. Verder de standaarddingen zoals tenen, handen, rechtop etc. Helaas zijn dit allemaal werkpunten....

Afbeelding
instappen

Afbeelding
drafje

Afbeelding
pfff, zulke grote sprongen dus....errug wennen na mijn ponietje van 1.46..... ;)

Afbeelding
wel goed achterbeen, zijn galop is van zichzelf al erg bergopwaarts, nu moet het nog wat beheerster...

Afbeelding
even stappen, hier zie je mijn open handen, zo heb ik ze altijd viel me op. Op zich misschien heel vriendelijk, maar toch heb ik het idee dat ik mijn handen meer moet sluiten, als vuisten zeg maar. Met die open handen krijg ik naar mijn idee geen mooie constante nageeflijkheid.

Afbeelding

Afbeelding
middendraf

Afbeelding
ook middendrafje. Doe ik hier teveel of zit ik niet goed mee, dan krijg je taktfouten....

Afbeelding
iets lager en langer, mooie foto, want hij krult zichzelf soms nog graag op.

Afbeelding
pfff, dit is echt zo moeilijk uit te zitten, maar dat went vast :j Als ik al leer mee te gaan met mijn handen, wordt ie misschien ook wat ronder en "kleiner" in de galop

Afbeelding
Hier zie je weer zo'n stuk onbeheerste galop, ik weet me duidelijk ook geen raad met mijn houding met zulke sprongen :o

Afbeelding
uitdraven

EN EN EN EN EN: Ik ben voor het eerst alleen naar buiten geweest met 'em, zie hier:
Afbeelding

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:42

Mijn eerste gedachte bij jullie als combinatie is: Wat een een vriendelijke ruiter op een ontspannen paard :).

Probeer inderdaad aan je houding te werken... Mooi rechtop zitten (je duikt naar voren in de galop), aan benen, handen, voeten werken (heeft daar zelf ook problemen mee :') ).

Daarnaast heb ik op sommige foto's het gevoel dat je paard op je hand hangt... Probeer dus actiever te rijden.

Succes :).

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:44

Ik vind jullie een leuke combi, leuk setje heb je d'r op liggen zeg :j.
Verder vind ik inderdaad dat je je handen wat meer tot vuisten moet maken, teugels korter, trots rechtop gaan zitten, voeten op je plaats houden, hakken, tenen.

Wat je ook ziet in de galop is dat je teugels veel te lang zijn, ik zou eerst je teugels pakken, goed meegaan met je hand en diep ontspannen gaan zitten in je zadel.

Verder, een vriendelijke ruiter met een ontspannen paard! Lekker doorrijden!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:46

Probeer je teugels eens een heel stuk korter te nemen en je handen rechtop te houden.
Wel een leuke combinatie om te zien zo!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:47

dankjulliewel! idd, ik heb behoorlijk lange teugels, dat is (in een paar keer rijden) zo gegroeid omdat hij in galop nogal op wil krullen en dan achter de teugel komt en totaal onbestuurbaar wordt. Maar dan nog moeten die teugels korter, eens!

@ Gipsylover: ik had eigenlijk m'n lichtblauwe dek erop willen doen, dan was het leuker geweest....tja, ik ben gezwicht voor de setjes....*zucht* :P

@Lindake: hij mag idd een stuk actiever, ik ga hem binnenkort vervelen met schijnovergangen, daar wordt ie wel heet van, maar dan loopt ie in ieder geval ;) Je hebt gelijk dat ie soms hangt op mijn hand, dat merkte ik zelf ook al.....
Laatst bijgewerkt door Rije op 13-04-09 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:49

Ik vind dit echt al lekker hoor, na al die jaren op fleurepony is dit ook erg wennen. Je valt inderdaad erg naar voren in de galop, ook zit je af en toe wat in elkaar gedoken. Lekker trots zitten! Ik ken je langer dan vandaag en zie de onzekerheid er nog wel vanaf stralen. Dat is een punt wat vanzelf wel goed komt als jullie aan elkaar gewend zijn.

Het ziet er echt al lekker ontspannen uit maar kan inderdaad nog wat actiever en je hand inderdaad meer sluiten. Maar je zit nog maar in het beginstadium, ik zie dit vele malen liever dan te strak houden. Zo krijgt hij tenminste de ruimte om jouw onbalans op te vangen. Wel komisch, ik heb hetzelfde probleem, ik hou mijn handen ook erg open.

Wat betreft de galop, ik denk dat je hem hierbij vooral van voren toch iets meer moet opvangen, niet bang zijn (niet zo gek na alle bokacties van fleuremeis...) hiervoor. Hij loopt daar wel erg uit elkaar en krijgt daar ook alle ruimte voor. Maar balans is nr 1 om aan te werken! De rest komt daarna wel.
Je teugels zijn inderdaad te lang maar zoals ik al zei, dat zie ik liever omdat je balans nog niet goed is.

Ik vind dit al superleuk om te zien iig :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:53

Ik vind je een vriendelijke ruiter, die wat strenger mag zijn ;)
Hij loopt op bijna elke foto erg uit elkaar, en daarom word is zo lang en hangerig, waardoor jij denkt dat hij heel groot loopt en moeite hebt omdat uit te zitten.

Je teugels een heel stuk korter, lekker op je kont zitten. En je zegt dat hij makkelijk opkrult? Dat is op geen een foto te zien. Dus van mij mag hij nog wat meer opkrullen hoor haha..

Als je hem wat meer bij elkaar rijd, kom je er wel achter dat zijn gangen niet zo gigantisch ruim zijn hoor, maar dat komt omdat hij met zijn hoofd rechtvooruit loopt. en dat zit alles behalve ontspannen.
Lekker actief van achter rijden en wat compacter, en dan zijn jullie een hele leuke combi om naar te kijken!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:55

Lache3n, echt... alsof ik mijn eigen paard door de baan zie gaan, zal mijn dochter even waarschuwen.... vind ze vast heel leuk om te zien :+ }>

Qua rijden, heerlijk ontspannen de rest komt w,s, ook allemaal goed!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:56

@ Zwerte: idd ik ben nog niet helemaal 100 % op m'n gemak, niet omdat ik hem niet vertrouw (hij is echt supermak hihi) maar omdat ik bang ben om iets verkeerd te doen. Hij is nu zó lekker reactief (is dat een woord?!) en hij reageert op de kleinste veranderingen in mijn doen en laten, dat ik vaak denk dat ik al gauw teveel van hem vraag, terwijl hij het allemaal best aankan ;) Ach, als we even verder zijn is het al een heel ander gezicht denk ik.

De galop is nu (op algemene balans na) idd mijn grootste werkpunt: rechtop, actiever en meer verbinding van voren.

moonprayer

Re: Rover (v. Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:29

hihi ja.. hij lijkt er ontzettend op.
er moeten wat bilspieren aan komen, maar dat komt goed ;)

mijn gribus heeft lichtere manen. maar het blesje is zelfs hetzelfde volgens mij ^^

heel veel succes!
als hij echt net als de mijne is vlieg je zo door tot de M.
dan hoef je pas aan het werk ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:35

Jij rijd prima ontspannen, te ontspannen wellicht. Je rijd wat passief heb ik het idee, je mag paard wat meer bij elkaar gaan rijden.

Voor wat betrefd de galop, heb ik het idee dat ie zich flink vast zet in de rug/lendenpartij.
Misschien een keer een goede fysio naar laten kijken, hij galopeerd met een strakke rug en ook in de kaak houd ie net teveel vast.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:52

Hey wat een gave foto's!
Zaterdag zal ik ook een camera meenemen en dan kunnen we eens zien hoe het dan gaat. Het is zeker een groot verschil met de eerste keer dat ik je erop zag zitten.
Ik heb echt zin om deze kerel beter te leren kennen, maarja, zoals je vast hebt gelezen is het wel even flink wennen en is het gemis van Fleur nog groter dan ik van tevoren had verwacht.
Maargoed, Rover is een waardige opvolger. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:46

@crossmonster: je hebt helemaal gelijk: ik probeer zo weinig mogelijk te doen, maar da's niet altijd even goed natuurlijk. Ik mag nog wat meer durf ontwikkelen om hem écht lekker te laten lopen. Hij mag actiever, maar ik zeker ook....

@Moonprayer: jouw vosje lijkt er idd erg op, die van mij is iets donkerder en blesje is toch ook ietsje anders...maar verder...;)
Tja, voorlopig heb ik nog geen startkaart, geen trailer en geen les (hoewel dat laatste geregeld wordt), dus snel zal het niet gaan, maar ik ben wel benieuwd hoever we samen kunnen komen :j

Fysio is ook een goed idee, dat was ik al van plan maar ga ik nu toch maar eens even achteraan.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:19

Leuke combinatie hoor!
Zag idd je handen al probeer ze wat meer te dragen, rechtop en meer als vuist. En het went wel hoor die grote passen, ik rijd normaal ook op een pony van zo'n 1.46 en 2 weken terug op een grote en dat was ook erg wennen! Komt helemaal goed met jullie! :o

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:45

Mooi paard! Ik vind dat je netjes rijdt ( behalve dan je handen, maar dat zeg jij zelf al). Verder in de galop dat het nog niet helemaal beheerst gaat komt vanzelf! Zowel van jou kant als de van de zijne, jij went aan zijn galop en kan hem dan meer oppakken. Hij ontwikkeld zich waarschijnlijk ook meer zodat het beheerster word. iig veel succes met dit leuke paard :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:47

super leuke combie, alleen pak hem iets meer op, laat hem wat meer verzamelen, verder ziet het er eerlijk uit!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:12

hey wat een leukerd! je laat hem inderdaad lekker ontspannen, dat is een goede basis!
probeer rechtop te zitten zo help je hem ook om in balans te blijven. dan kun je makkelijker gaan schakelen en komt hij vanzelf wat meer op zijn achterbeen.

er is trouwens een topic voor iedereen met een gribaldi [HK] wie heeft er een nakomeling van gribaldi?

groetjes :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:15

Ik zie geen foto's :(

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:17

hihihi in jullie HK heb ik stiekem al eens een kijkje genomen, wie weet kom ik nog eens langszeilen :)

De galop vindt-ie toch erg moeilijk om meer bij elkaar te komen, aan de longe geeft ie ook duidelijk aan dat ie dit niet kan/wil (=huizenhoge bok met vier benen de lucht in), dus die fysio gaat er zeker komen, al is het maar om dingen uit te sluiten en even een algemene check-up te doen....tot die tijd nog maar even langer en dan komt dat bij elkaar rijden later wel.

Idd, als ik al meer rechtop leer te zitten helpt het hem ook al!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:23

die van mij is erg lang en groot en had ook erg veel moeite om van deze ontspannen houding wat meer te gaan dragen ipv stuwen. veeeeeel overgangen en galopperen worden ze vanzelf sterker van.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:29

hij heeft het laatste jaar weinig tot niks gedaan, behalve stapritjes buiten, dus misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Hij heeft ook 0 conditie helaas, dus langer dan een half uur rijden redt ie nog niet.....;) Het is dus echt een kwestie van bijtrekken en bijtrainen, en dat gaan we doen :D

Ik zat net even in de profiel te neuzen: hoe groot ie die van jou? Ik heb een leuk damespaardje, rond de 1.65, groter liever niet voor mij.....

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:40

die van mij is maar 10 cm groter maar toont inderdaad heel groot, daar ben ik juist op gevallen, op die grote stoere bink :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:48

Tip voor de ruime Gribaldi draf (ervaringsdeskundige hierin)

Blijf met lichtrijden even 2 seconden langer staan als je gewent bent, jij leid de draf. Na een aantal rondes zal je merken dat hij zich er prettiger bij voelt en jullie kunnen je aanpassen aan elkaars beweging.
Tipje voor het rechtzitten: doe alsof je hoofd vastzit aan een draadje aan het plafon. Lekker verwaand zitten. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:54

@whinnylando: dat snap ik niet helemaal: sla je dan een pas over...? of twee...? Ik merk al wel dat als hij maar lekker actief droofdraaft, hij ook niet meer zo vreselijk hoog opgooit, wel zo fijn....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:55

waarom zie ik alleen maar kruisjes?