recht omhoog op wedstrijd, toch een winstpunt!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekevGool

recht omhoog op wedstrijd, toch een winstpunt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:01

Sinds kort rij ik wedstrijden met Zarasja. Een 5 jarige merrie (vader burggraaf) met heel veel pit ;)
We hebben nu 6 wedstrijden gereden, en heb in totaal al 4 winstpunten gereden!
Het was onze eerste buitenwedstrijd, en was al heel benieuwd hoe het zou gaan want ze was behoorlijk hengstig (en 2 dagen ervoor ook geinsemineerd) dus ze reageerde al best heftig op andere paarden.

Het trainen gaat thuis heel goed, we zijn bezig om haar iets meer gesloten te rijden en om haar wat hoger in te krijgen. Zo wordt er ook meer spanning opgereden, en ze weet nog niet heel goed hoe ze dat af moet vloeien, dus soms eindigd dat in een grote bok of even wat verzet. Verder weet ik dat mijn zit af en toe niet zo goed is, maar daar zijn we tijdens het trainen hard mee bezig om te verbeteren!

Zoals ik al vreesde, reageerde ze best fel op de andere paarden. Vanuit het niets begon ze in 1x te bokken en raakte ik mijn beide beugels kwijt. Toen ik haar vooruit wou rijden om te voorkomen dat ze meer zou bokken kwam ze omhoog.. Op de foto is goed te zien dat ik helemaal geen steun meer heb en heel erg aan de teugels hang. Ik weet dat ik misschien beter haar nek vast had kunnen pakken, maar deze dingen gebeuren in zo een korte tijd dat dat allemaal wat moeilijk reageren is. Ik had besloten om me te laten vallen, omdat we anders waarschijnlijk met zijn 2e achterover zouden klappen.. Toen ik eventjes goed gemopperd had, ben ik weer opgestapt en na nog een tijdje losrijden het proefje in gegaan..
De uitslag viel alles mee!! Ik was 9e van de 21 starters en had nog 181 punten!
Nou, na een heel verhaal hier eindelijk mijn foto's!

Commentaar is welkom, maar hou het vriendelijk aub :D Ik was nml al heel blij dat ik mijn proefje uit heb kunnen rijden!

Afbeelding
Degene die me hier voorbij rijd is een vriendin van me. Het lijkt of ze me uitlacht, maar dat was zeker niet het geval!! Ze was de eerste die bij me stond toen ik op de grond lag!

Afbeelding
Hier loopt ze lekker opgericht!

Afbeelding
Klein beetje ver weg, maar nog wel goed zichtbaar denk ik!

Afbeelding
Hier loopt ze iets dieper, maar toch wel een fijn drafje!

Afbeelding
Halsstrekken ging niet zo goed door de spanning die erop zat

Afbeelding
Helaas iets meer op de voorhand..

Afbeelding
In de wending

Afbeelding
Van hand veranderen met aanzet tot middendraf

Afbeelding
En weer klaar!!

Het zijn allemaal draffoto's, maar dat komt omdat de andere of te ver weg zijn, of te donker! Dus heb de beste er een beetje uitgepikt. Hoop dat jullie een beetje een beeld krijgen van mn knapperd!!!

LadyMadonna

Re: recht omhoog op wedstrijd, toch een winstpunt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:05

ter eerste gefeliciteerd met je winstpunt!

Wat ik op de steigerfoto zie is dat je aan de teugels hangt. Wellicht begrijpelijk, maar misschien kan je een volgende keer (mocht dit nog eens gebeuren) beter de hals grijpen en toch proberen m vooruit te schoppen.
Op deze manier trek je haar uit balans, wat de kans op omslaan alleen vergroot.

gewoon een tip, ik snap dat je in zo'n situatie niet altijd reageert zoals je wilt reageren

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:07

staat ook in mijn openingsschrift, ik had geen beugels meer en was mijn balans volledig kwijt.. Daar staat beschreven dat ik me beter aan de hals had kunnen vastpakken, maar omdat het in zo een korte tijd gebeurde lukte het niet.. Ik heb me toen ook laten vallen omdat ik haar anders zelf uit evenwicht zou trekken..
Toch nog bedankt voor de tip! ;)

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:10

Gefeliciteerd met je winstpunt!

Ik vind dat je haar verder goed aan het lopen hebt na het bok/steiger incident. Natuurlijk geeft het geen prettig beeld maar ik ben opgelucht dat jij je er als het waren van af hebt laten vallen (weet niet of je hier pijn of iets aan over hebt gehouden?) Voor het zelfde geld waren jullie alle 2 achterover geklapt en ik denk dat je dan een stuk verder van huis bent

Het komt vast allemaal goed!
Heel veel plezier van dit mooie paardje!

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:13

@ simo0ne: Ik heb een beetje een blauwe kont eraan over gehoude ;) Maar dat is al weer aardig weggetrokken ondertussen!
Bedankt voor het compiment :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:15

Goed dat je toch gewoon je proef in bent gegaan na het vallen!
Op zulke momenten doet iedereen wel eens iets en dan bedenk je later dat je het beter anders had kunnen doen. Als je paard elke dag 10x zo omhoog zou gaan had je waarschijnlijk wel 'zoals het hoort' gereageerd.
Gefeliciteerd met je winstpunt

miekevGool schreef:
Afbeelding
Hier loopt ze lekker opgericht!

Ze loopt misschien niet zo te diep zoals op de andere foto's, maar wel alsnog achter de loodlijn. Probeer de neus er uit te rijden.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:22

Ik had nog even rondgesnuffeld op je hyves en ik kwam daar een hele mooie foto tegen! Namelijke deze:
Afbeelding 153.jpg
Ik vind haar hier een hele mooie houding hebben met haar hoofd en hals. Natuurlijk is er bij deze wedstrijd veel spanning geweest en daardoor zal jij ook wel erg gespannen zijn geweest en dat ze daardoor soms te diep loopt.
Er er viel me nog wat op; je trekt soms je hakken op?
Ik doe het zelf ook hoor ;)

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:25

Klopt helemaal ;) Ik rij sinds kort met mn beugels een gaatje langer, om mijn beenligging te verbeteren. Alleen nu trek ik mijn hakken af en toe nog heel erg op.. (was ook al een trekje wat ik had bij sommige andere paarden die ik reed) Maar het is gelukkig al heel wat verbeterd :D

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:34

Nou knap dat je toch een winstpunt hebt gereden, ben je toch goed bezig :)

Ze loopt idd nog wel diep. Maar zolang je haar naar voren kan rijden en met steeds ietsiepietsie meer druk en dat ze (en jij) die goed kan af laten vloeien kan je langzamerhand steeds meer die neus eruit rijden.

Let alleen op de hand en been idd. Langmaken, rechtop. Maar wel moeilijker met je beugels een gaatje langer! En je handen ietsje lager, is wel mooier voor het plaatje.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:43

hey miek!
hier de gemeen lachende concurrente ;) :P
(2 tellen voor zarasja zo tekeer ging zei ik nog tegen miek dat ik wel voor haar aan de kant zou gaan, in tegenstelling tot tig anderen waardoor miek al een paar keer ineens opzij/op de rem had moeten gaan, niet fijn met een gespannen paardje!)

vind het echt knap dat je daarna gewoon verder was gereden!

En dat aan de teugels hangen, ja je moet iets als je je beugels al kwijt bent door die 2 gemene bokken van haar!
Goed dat je losliet en jezelf liet vallen anders had je er wrsch wel onder gelegen, nu ging het nét goed gelukkig!

Ze moet nog wat meer op je been gaan reageren zodat je altijd alles voorwaarts kan oplossen, ipv wat ze nu soms doet been=afremmen maar dat komt wel ze is nog jong!
Als je dat goed vor elkaar hebt zal ze ook beter over de rug gaan lopen zodat de spanning die er nu inzit er meer afgaat, en dan nog wat meer het neusje eruit.
Als ze beter aan je been is zal je ook minder vaak bij hoeven tikken(wat nu dus idd wel nodig is want ze moet gewoon naar voren willen!) en daar reageerd ze nu ook nog wel wat heftig op, en dan zal het ook een stukje meer ontspannen gaan allemaal.
Maargoed op wedstrijd met al die extra spanning valt het nog niet mee, weet dat jullie er thuis hard aan werken dus dat komt helemaal goed!! :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:50

http://94.100.116.11/544450001-54450000 ... _tAmz.jpeg

wat een kunst zeg om zo'n moment op de foto te krijgen! ziet er erg heftig uit! maar idd goed van je hoe je er mee omgegaan bent.
ik neem aan dat je b dressuur rijd, meestal als het proefje redelijk netjes gaat rij je wel een winstpunt. paard loopt wat te diep, maar voor de b is dat geen probleem

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:55

@criollolover, dat was echt een puur toevalsmoment!
Een vriendin van me was mee, en haar vriend maakte foto's van mij(ik zit op de fries) en omdat Mieke vlak na mij moest starten waren we tegelijk aan het losrijden en komt mieke een aantal keer voorbij op de achtergrond van mijn foto's.

Thuis bij het foto's terugkijken op de pc zagen we ineens deze foto er tussen staan!! :oo
Echt een toevalstreffer!

Mieke start inderdaad B, dit was in totaal haar 6e wedstrijd met Zarasja volgens mij, ze zijn nog niet zo lang samen bezig en Zarasja is nog vrij groen :)

De rest van t commentaar laat ik weer aan Mieke over ;)

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 09:56

ja ik rij idd nog B. Het is al meerdere keren wel echt goed gegaan ;) Ik ben nu 2x NET buiten de prijzen gevallen, dus hoop in de toekomst toch wel een keer een prijs binnen te kunnen halen! Dat het stijgermoment net op de foto staat is puur toeval ;) Maar opzich wel apart om terug te zien, als je erop zit gaat het allemaal ZO snel ;)

@renske: Thanks, jij weet ondertussen een beetje hoe ze kan zijn ;) En helaas maar t is niet anders, op wedstrijd gaat het altijd net minder goed als thuis! ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:01

als het mij zou overkomen en ik hoor later dat er toevallig een foto van is zou ik toch zoiets hebben van wauw he, dat ik dat op foto heb staan, zou er dan toch wel 'blij' mee zijn.
en idd thuis gaat het altijd beter dan op de wedstrijd.
maar ik vind jullie een mooie combi, paard is nog jong, komt wel goed!

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:06

bedankt :D
Als ik vaker iemand mee kan krijgen die foto's maakt zullen jullie ons wel wat vaker op bokt zien ;) Hopelijk ook als het weer iets beter gaat!
Het telt inderdaad ook heel erg mee dat ze nog jong is, ze is zo onvoorspelbaar, de ene dag loopt ze super goed en kan ik al zo veel meer oefeningen doen, maar als ze de andere dag gewoon geen zin heeft dan kan ik doen wat ik wil, maar dan is er niet zo veel meer van te maken.. Ze is ook alleen maar goed ingereden toen ze 3 was, voor de ibop en de keuring.. Daarna heeft ze eigenlijk niemand meer op haar rug gehad tot dat ik haar eind vorig jaar ben gaan rijden.. Dus jong en onervaren!
Hoe dan ook we blijven gewoon hard ons best doen, en het komt vanzelf een keer goed ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:22

gefeliciteerd met je wp!

allereerst steigerd ze vaker zo of was dit een schrik reactie of dergelijke?

Vind de foto's er niet top uit zien, het paard loopt achter de loodlijn en vind der nog wat mager gespierd maar dit komt in de loop van de training wel.
ze mag ook wat korter in de hals, iets meer opgerichter lopen van mij. de achterhand mag er ook meer onder. probeer veel schijnovergangen te rijden, dit natuurlijk niet de gehele training maar zo afentoe eens meepakken zodat de achterhand actief blijft.
heb het idee dat je aan de teugels hangt (Als ik zo naar je houding kijk) probeer dit dus niet te doen. lekker los laten van voor, wel contact uiteraard maar ga er niet in hangen dan verhoog je de kans dat ze in verzet komt en gaat stijgeren meer.

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:16

neej het is me 1x meer overkomen, maar dit is niet een veel voorkomend probleem.. Dat is ook het gevaarlijke eraan, ze weet zich zelf ook nog niet in evenwicht te houden als ze zoiets doet..

Iedereen bedankt voor de reacties :D

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:41

Hey meid..
Ziet er toch goed uit voor een eerste keer buiten op concour...
Dat komt wel dat ze zich beter gaat gedragen!!

Rijtechnisch indd wat meer neusje eruit rijden, je hakken goed uit te drukken en ik volgens mij mag je af en toe je hand wat meer recht op houden.. maar zoals ik al zei voor de eerste keer buiten, super gereden!!

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

Proficiat met je winstpunt!
wel een mooi beestje hoor *D

in principe kan ze nog meer opgerichter lopen, ze loopt nog al achter de loodlijn, probeer dan met je been aan te vullen en misschien een klein stukje je hand naar boven.

Succes met de komende wedstrijden!

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:52

dank je:)
wat ook wel meetelt is dat ik er al vrij lang opzat.. Eigenlijk wou ik het wat rustig aan doen, maar toen ze eenmaal zo vervelend was heb ik dr hard aan het werk gezet, met als gevolg dat ze een klein beetje moe was toen het er eenmaal op aan kwam ;) als ze moe is duikt ze ook weer meer als normaal..
maar bedankt voor de tips iig!! :D

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:12

Gatsie wat doet ze daar eng! Knap dat je nog een winst hebt gereden. :) Het neusje mag er wel wat meer uit. Als je de teugels iets korter doet en goed met je benen rijd gaat ze ook wel wat hoger lopen en d'r neusje er meer uit. :j