Hulpteugels bij racen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thirsS

Hulpteugels bij racen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:16

Hallo bokkers!
Als ik met mijn vzpaardje op het strand rij,
is hij altijd zooooo druk!
echt niet normaal
En hij stopt ook niet als ie moe is.
hij blijft maar door racen.
nou dacht ik dat als ik eens een martingaal ofzo zou gebruiken
dat ie dan misschien rustiger liep op het strand..
hebben jullie tips wat voor bijzet teugel/martingaal of driehoeksteugel
of wat dan ook ik het best daarvoor kan gebruiken ?????

:D
Groetjes!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:28

Heel simpel, het paard denkt/weet dat het rijden op het strand rennen betekent. Hij zal het strand dus associeren met rengalop. Daar kan hij niets aan doen, maar wel diegenen, die altijd op het strand geraced hebben.
Dus geen hulpteugels dan wordt hij nog banger, want hij rent uit angst.
Ga werken aan het vertrouwen en ga hem dressuurmatig werken.
Succes ermee, en alsjeblieft geen scherpe bitten of andere ellende! !

thirsS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:31

Oke,
Nouja ik krijg hem wel rustig. maar met moeite.
De eigenaar is zelf heel voorzichtig en heeft hem al der hele leven vanaf veulen;).
maar hij heeft echt al zooooveeel verzorgsters gehad..
En ook de laatste 2 jaar iemand die altijd maar racede.
Ga denk proberen om ee naantal keer met halster te lopen over 't strand
met zo'n hoe noem je dat ook alweer??:P
zo'n halstertouw met een ketting onder z'n kin zegmaar. dat je meer houvast hebt.
Hoop dat ie iets rustiger wordt denk ;t niet hij is al oud (A)
haha iig bedankt!

xxxmaritxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:20

Als eenm paard gaat racen, hoeft niet persee te beteken dat een paard echt bang is. Dat kan natuurlijk wel.. Maar hoeft niet. mijn paard kan ook niet normaal stappen op het strand en is ook zo ong niet stop-baar maar is zeker niet bang, gewoon heel druk.. DIe moet ik ook echt tegen zichzelf in bescherming nemen, want die rent door tot hij erbij neervalt, gewoon omdat hij zo graag wil.
Een martingaal is trouwens best een goede oplossing, Dat is een heel vriendelijke hulpteugel die geen kwaad kan.
Ook kan ik je aanraden om gewoon voltes te maken op het strand... des noods ga je gewoon van onder tot boven zo het hele strand over slalommen, dat hielp bij mij altijd heel erg

midgie

Re: Hulpteugels bij racen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:24

Geen hulpteugels er bij halen, maar zorgen dat je zelf het paard onder controle kan houden, dus ik zou de komende tijd gewoon eens in stap over het strand gaan, racen kan altijd nog, maar dan wel met volledige controle.
Ga idd eens andere dingen op het strand doen, zoals grondwerk en wandelen aan de hand en gewoon erop in stap.

Moon

Re: Hulpteugels bij racen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:27

Vooral ervoor zorgen dat als je naar het strand toe rijd, je zelf niet gespannen gaat zitten.

Als jij je spieren al aanspant zodra je op het strand komt (omdat je denkt dat hij gek gaat doen) zal je paard dit aanvoelen en zelf ook angstig worden.

Zorg er vooral voor dat je rustig blijft.

Voor de rest, voltes rijden, slalommen, grondwerk en een heleboel geduld :)

thirsS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:31

Ik zit zelf niet gespannen, want ik ben niet bang zegmaar dat ie ervandoor gaat..
ik reed vandaag als ie weer wilde galopperen voltes, dan als ik de volte (rondje) had gemaakt (op het strand)dan zette ik hem even stil en ging daarna weer rustig stappen..
het ging best goed..
beter dan normaal iig.
en na de galop kreeg ik hem oo kweer terug..
Bedankt voor jullie tips ! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:51

Doe dan zo verder.
Los dit op door meer dressuurmatig te oefenen, dus ook werken in de bak (binnenpiste), ook buiten maar dan eerst in stap, als dat goed gaat een beetje draf erbij, veel overgangen , stap - draf - stap, en dan pas een galopje erbij.
Veel grondwerk, vertrouwen in beide richtingen,
Het halster met ketting is niet verkeerd maar gebruik het alleen waneer het nodig is, tracht alle oefeningen met een doorhangend touw te kunnen uitvoeren, dit moet zeker het eindresultaat zijn, wees niet eerder tevreden.

thirsS schreef:
Ik zit zelf niet gespannen, want ik ben niet bang zegmaar dat ie ervandoor gaat..
ik reed vandaag als ie weer wilde galopperen voltes, dan als ik de volte (rondje) had gemaakt (op het strand)dan zette ik hem even stil en ging daarna weer rustig stappen..
het ging best goed..
beter dan normaal iig.
en na de galop kreeg ik hem oo kweer terug..
Bedankt voor jullie tips ! :)