Stappen als moeilijkste gang...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Stappen als moeilijkste gang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:44

Hey,
Zo hier even mijn eerste topic. Vorige week had mijn paard ineens een dikke knie aan haar achterbeen. De veearts is erbij gekomen en die heeft mij gezegt dat ik 2 weken moet stappen. Ik mag er gelukkig wel op, dus dat was wel heel positief :D Om dus toch een beetje aan het werk te blijven, zijn we flink aan onze stap gaan werken. Ook volgende week moet ik nog stappen en daarbij kan ik dus wel wat tips gebruiken.
Zoals de titel al zegt; ik vind de stap echt een van de moeilijkste gangen. Vind het heel erg lastig om mijn paard goed voorwaarts te houden en om haar verzameld te stappen. Hebben jullie misschien wat tips om je paard actiever te maken en wat losser in de stap??

bfsunshine

Re: Stappen als moeilijkste gang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:45

Met je zit hem naar voren rijden, niet teveel anders willen ze wel eens gaan draven, daarnaast veel voltes en van halt naar stap/stap naar halt. En naar beide kanten stelling vragen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:46

Moet je echt een actieve stap aannemen?
Of kan je ook gewoon een boswandeling maken en lekker genieten van het uitzicht , zolang het paard maar stapt ?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:45

Mallodie schreef:
Moet je echt een actieve stap aannemen?
Of kan je ook gewoon een boswandeling maken en lekker genieten van het uitzicht , zolang het paard maar stapt ?

Helaas is een boswandeling maken niet mogelijk. we staan te ver weg van het bos af. Maar ik mag gewoon een actieve stap aannemen van de veearts.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:54

Eerst en vooral zorgen dat jouw houding bijna perfect is , handen dragen , diep zitten , hakken uitduwen. Als je dit allemaal goed doet , dan oefen je zowieso al een bepaalde druk uit op je paard waardoor hij zal verzamelen.
Je paard bij elkaar houden begint bij de houing van de ruiter (en in de meeste gevallen eindigt het zelfs daar).
Ook kan je wat figuren rijden , stelling vragen waardoor hij ook verzameld moet blijven , let wel op dat deze stelling niet te groot is.. dat is niet goed voor de knie.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:07

Mallodie schreef:
Eerst en vooral zorgen dat jouw houding bijna perfect is , handen dragen , diep zitten , hakken uitduwen. Als je dit allemaal goed doet , dan oefen je zowieso al een bepaalde druk uit op je paard waardoor hij zal verzamelen.
Je paard bij elkaar houden begint bij de houing van de ruiter (en in de meeste gevallen eindigt het zelfs daar).
Ook kan je wat figuren rijden , stelling vragen waardoor hij ook verzameld moet blijven , let wel op dat deze stelling niet te groot is.. dat is niet goed voor de knie.

Bedankt voor je tips!! Dat van niet te veel stelling nemen, dat had ik idd ook al bedacht. Mag dat ene achterbeen natuurlijk niet al te veel belasten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:44

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Stelling vragen is niet slecht voor de knie, want stelling is om het hoofd te plaatsen, dat doet verder niets met de achterhand, de buiging misschien niet overdrijven omdat de heup misschien wat te ver naar voren kan komen en de knie daardoor meer belast word.
Wat je ook kan doen, is van uit zijn eigen stap tempo vertragen en vandaar uit weer verruimen, zodat hij leert reageren op jou zit, zijn zoveel dingen die je kunt doen in stap, want als het in stap niet lukt allemaal hoe gaat het dan in de draf? Dus misschien een mooie oefening de komende tijd je te gaan verdiepen wat er in stap allemaal mogelijk is.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:42

midgie schreef:
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl

Stelling vragen is niet slecht voor de knie, want stelling is om het hoofd te plaatsen, dat doet verder niets met de achterhand, de buiging misschien niet overdrijven omdat de heup misschien wat te ver naar voren kan komen en de knie daardoor meer belast word.
Wat je ook kan doen, is van uit zijn eigen stap tempo vertragen en vandaar uit weer verruimen, zodat hij leert reageren op jou zit, zijn zoveel dingen die je kunt doen in stap, want als het in stap niet lukt allemaal hoe gaat het dan in de draf? Dus misschien een mooie oefening de komende tijd je te gaan verdiepen wat er in stap allemaal mogelijk is.

Deze dingen die jij opnoemd ben ik inderdaad ook al aan het toepassen. En wat het draven betreft, daar is niks op aan te merken. Dat gaat super. Bij ons is de stap gewoon ons knelpunt aangezien, we soms last hebben van impulsverlies.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:43

Nou, ik vind zelf de stap ook lastig, dus ik snap het helemaal.
Na vijf minuten actief bezig zijn in stap ben ik al helemaal moe, maar dat is ook deels omdat mijn pony eigenlijk nog beginnende is in de dressuur.
Wat bij mij heel erg helpt voor een goede, ruime en actieve stap is het volgende. Paard nageeflijk vragen in een arbeidsstap, en daarna richting een uitgestrekte stap rijden. Die energie dan gebruiken om het paard echt naar je hand te rijden (dus los en nageeflijk op je hand houden, wel zelf ook loslaten). Op die manier laten ze de rug heel mooi los en wordt de stap ook ruimer. Als je paard alleen de combinatie actief stappen en nageeflijkheid lastig vindt zal je waarschijnlijk wel heel veel met je benen moeten doen (meer dan normaal, want nageeflijkheid hoort altijd vanuit de achterhand te komen). Als het paard daar al verder in is zal het minder energie kosten, en zal hij/zij wat fijner aan je hulpen staan.

Het klinkt gek natuurlijk, maar door met die "uitgestrekte" stap te beginnen komt die rug mooi los, buigt het paard makkelijker en wordt de impuls én de verzameling makkelijker. Verder ga ik mee in stelling rijden, en ook tempowisselingen. Dat zijn ook hele goede oefeningen.
Nou, heel veel succes ermee! :)