Hoofdschudden van mijn Haflinger, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Hoofdschudden van mijn Haflinger, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:11

Hee!

Ik heb in juni een Haflinger gekocht en toen ik haar kreeg schudde ze heel erg met haar hoofd. Het werd minder en in oktober hebben we een nieuw zadel gekocht, en schudde ze helemaal niet meer met haar hoofd, de boom van het zadel bleek gebroken te zijn, en dat ligt natuurlijk helemaal niet lekker!
Maar sinds gisteren schud ze weer heel erg met haar hoofd, van het een op het andere moment, de dagen daarvoor helemaal geen last van gehad. Sanne (m'n pony) zoekt al zelf aardig je hand op, maar vaak loopt ze dan nog net voor de loodlijn, en vraag ik iets door, geen probleem en dan loopt ze heerlijk!
Maar gisteren schudde ze heel erg met haar hoofd als je ook maar iets stelling vroeg, heel maf! In stap niet, alleen in draf...

Hebben jullie enig idee waar het aan kan liggen? We dachten zelf aan haar tanden...

Doeii!

Maartje_M

Re: Hoofdschudden van mijn Haflinger, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:13

Laat gewoon eens een tandarts komen, want het kunnen idd goed de tanden zijn.
Als ze het verder alleen in draf doet, zou ik toch denken aan een rijtechnisch probleem (van uit gaande dat het nieuwe zadel wel perfect ligt). Misschien ben je zelf wat onrustiger in je handen als je draaft?

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:14

Heb het ook wel eens gehad op de manege, maar waarschijnlijk was het spierpijn, Dus dat kan het ook zijn.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:17

oormijt ?
had een haf die ik ken ook ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:19

Maartje_M schreef:
Laat gewoon eens een tandarts komen, want het kunnen idd goed de tanden zijn.
Als ze het verder alleen in draf doet, zou ik toch denken aan een rijtechnisch probleem (van uit gaande dat het nieuwe zadel wel perfect ligt). Misschien ben je zelf wat onrustiger in je handen als je draaft?

Het zadel is helemaal aangemeten, en een maand geleden nog gecontroleerd, dus dat lijkt me niet. Tandarts komt dinsdag, maar die zei via de telefoon dat het dat niet allemaal kon zijn...
Stel dat het aan mij ligt, (Zou maar zo kunnen) ik had les van iemand, die me al een half jaartje lesgeeft, die zei dat ik er niet anders opzat dan normaal... Ze is er zelf ook nog even opgeklommen, en bij haar precies hetzelfde...

Ik hoorde laatst iemand van hooikoorts bij paarden? Zou dat het niet kunnen zijn?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:20

Ja, dat kan (er is hier ergens een headshaking syndrome topic, moet je daar even kijken). Doet hij het ook in de weide dan?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:21

Soms als ze wegrent... Maar verder niet, ze speelt gewoon in het land met 'r vriendjes&vriendinnetjes zonder dat ze met haar hoofd schud, maar ik ga even zoeken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:22

Paard van een vriendin van me heeft het ook en die staat in deze tijd ook in de wei goed te schudden. Vandaar mijn vraag.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:25

Nou net heel bericht getypt; weg. Nou dan even opnieuw:

Als je haar tanden wil laten controleren; laat het een Veearts doen en geen tandarts. Bij mijn haflingertje heeft een tandarts een keer een tand getrokken zonder verdoving. Mijn pony ging tegen het plafond van de pijn.
Een tandarts mag namelijk niet verdoven want die heeft meestal geen diergeneeskunde gestudeert!

Mijn haflinger zwaait met haar hoofd, uit een soort ongeduldigheid. Ze doet dit ook in de wei en dan valt ze wel eens met haar neus in het zand.

Het schijnt dat Haflingertjes vaker schudden met hun hoofd dan andere paarden omdat het gewoon nogal drammerige beesten zijn. Dus daar zou ik even op letten als ik jou was ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:43

Oke, Dankjewel!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:02

Verplaatst van OPG naar RT-P.

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:17

Heb je al een ander bit geprobeerd? Mijn vorige paard deed het ook en toen heb ik een wat dikker en een
maatje breder bit gekocht en dat hielp super!
Als ze erg zweten en ook verharen kunnen ze ook tijdelijk veel schudden.
Het paard wat ik nu heb doet het soms maar wel heel erg maar ben er nog niet uit waar het bij deze aan ligt.
Volgens oude eigenaar zou oormijt goed kunnen want dat had ze vaker gehad...
ben benieuwd wat voor reacties er nog meer komen, misschien kan ik er ook wat mee.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:26

Zweet ze niet bovenmatig b.v bij het kopstuk? Dat kan ook gaan kriebelen zodat ze gaat schudden.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:05

Bij het kopstuk valt het opzich wel mee, ik heb twee bitten, een watertrens en een bustrensje, allebei even dik, had nu de watertrens, maar het kan bijna niet aan het bit liggen omdat ze het ook doet met het andere bit wat ik heb...
Dat zweten kan het ook goed zijn! Ze zit nu natuurlijk nog dik in d'r wintervachtje en dan zo warm, dankjewel!

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:25

Oormijt zou een optie kunnen zijn. Vliegen en een te klein kopstuk ook. Tanden nakijken is ook altijd goed.

Aan de andere kant.... mijn haffies schudden inderdaad ook met het koppie als ze ongeduldig zijn!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:44

Het schijnt inderdaad wel meer voor te komen bij Haflingers, kan je dat zien? Die oormijt (Ik weet het, domme vraag, maar nog helemaal geen ervaring mee :o )

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:48

Hoi, mijn verzorgpony heeft een pollenallergie en begint nu ook aardig met haar hoofd te schudden. Als oplossing doen we een netje om haar neus die maak je vast aan de neusriem en het schudden wordt een stuk minder. Misschien is dat een optie?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:51

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:58

@Beaniej&Linda_arnold, Dankjewel! Ga het eens ff lezen! Dit netjes zijn gewoon op het internet te koop toch?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:59

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:53

Het zouden best pollen kunnen zijn. Mijn paard heeft er sinds 1 a 2 weken ook weer last van. Vorig jaar heb ik het netje via paardendrogist aangeschaft en het werkt super! Paard heeft geen last meer van kleine vliegjes en pollen!

Zag laatst het pollen netjes in de winkel hangen voor 13,95 maar de kwaliteit van de paardendrogist is voor je paard wel 10 keer fijner!

edit: Zie dat je netjes goedkoper zijn geworden bij de paardendrogist! Vorig jaar heb ik er 50 euro voor betaald en je had alleen de kleur zwart.