Oefeningen gezocht voor pony die links vast zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Oefeningen gezocht voor pony die links vast zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:04

Hai,

Mijn pony heeft altijd al moeite gehad met de linkerhand, maar aangezien wij de hele winter alleen maar lekker ontspannen buiten hebben gereden (en daardoor niets merkten van het vastzitten en het eigenlijk ook vergaten) is het nu hij echt weer aan het werk moet pijnlijk duidelijk geworden dat hij echt goed vastzit links. Op dit moment staat hij bij een nh-trainingsstal voor 2 week om weer vertrouwd te raken met een halster (traumatische ervaring) en daar is hij ook op de linkerhand echt zo stijf als een plankje. Aan de hand gaat ze dan ook hem meer buigen zeg maar om het al losser te maken.
Maar nu mijn vraag:
Welke oefeningen onder het zadel zijn erg geschikt om die kant weer losser te krijgen?

Alicia2u

Re: Oefeningen gezocht voor pony die links vast zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:27

Dezelfde oefeningen die het paard aan de hand ook heeft geleerd. Waarschijnlijk zijn dat voltes, stelling op de rechte lijn, schouderbinnenwaarts en travers. Dit kun je beter eerst aan de hand oefenen totdat het paard los is en dan in het zadel verder gaan. Je eigen houding heeft namelijk ook invloed op de beweging van het paard en het kan zijn dat je met jou houding je paard tegen zit, zodat het niet kan buigen. Aan de hand heb je dat probleem veel minder. Handwerken kan ook erg leuk zijn, kijk maar eens in mijn topic in grondwerk en longeren foto's ([AC] LB @ werken aan de hand). Ook op de website van www.paarenbegrijpen.nl vind je veel infromatie over rechtrichten aan de hand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 11:55

Super! Dank je wel :)
Die vrouw gaat de komende 1,5 week bezig met hem losser te krijgen aan de hand als extra uitdaging voor hem. Dus dan is het verstandig dat ik, zolang zij daar mee bezig is, het hem niet te moeilijk direct ga maken onder het zadel?
Komende 1,5 week onder het zadel vooral veel voltes rijden dus? :)
Ik ga ook nog een weekend een cursus volgen zodat ik zelf het ook aan de hand kan leren hem te buigen. Is het daarna ook makkelijker onder het zadel?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:08

Rechtrichten aan de hand heeft zeker een positief effect onder het zadel. Zeker als je zelf nog niet volledig onafhankelijk kan zitten. Het is niet moeilijk, maar het kost wel tijd. Anderhalve week is waarschijnlijk niet lang genoeg. Rechtrichten is een continue proces, voordat je aan de basis voldoet, ben je zeker een paar maanden bezig, zoniet langer (afhankelijk van de soepelheid en training van je paard). Zorg dus voor goede begeleiding, zodat je je paard niet te snel overvraagd of op de verkeerde manier te werk gaat, dan doe je namelijk meer kwaad dan goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:09

veel slangevoltes rijden worden ze ook soepel van

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:10

Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem, mijn lesgeefster zegt dat ik gewoon zijn slechte kant moet blijven aftikken, & als hij nageeft loslaten, dat hij zo wil blijven lopen omdat ik dan niet meer bezig ben in zijn mond..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:10

Even kleine correctie: als je pony moeilijk linksom buigt, zit hij Rechts vast. Niet links.

Dat vind ik toch wel een belangrijke opmerking omdat het goed is dat je je realiseert waar het probleem zit. Je pony moet linksom nl. de rechterkant lang maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:32

En ook enigzins de linkerkant verkorten, het probleem kan dus ook links zitten (teveel of te weinig spierspanning, waardoor de spieren niet meer samen kunnen trekken). Net kan ook een combinatie zijn van beide kanten.

Wil je je paard recht maken zul je sommige spieren moeten rekken en andere spieren sterker moeten maken, maar welke dat zijn is geheel afhankelijk van het individuele paard.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:58

Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn verzorgpaard buigt op de linkerhand ook heel moeilijk in, ze loopt veel met rechterstelling. Maar ze houdt links helemaal vast, daar geeft ze heel moeilijk op na. Rechts moet ik zorgen dat de teugel op contact blijft en niet in een boogje gaat hangen, want ze loopt heel makkelijk elke keer met rechterstelling. Maar zit ze dan vast op links of op rechts? Ik, en mijn instructrice, vinden op links. Om dat ze daarop vasthoudt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:17

De dame van de training zei dat hij op de linkerhand moeite had, hij valt dan echt naar binnen (maakt niet gebruik van de hele bak zeg maar). En loopt wat stijf.
Waar zit hij dan vast?

Hij liep vandaag al een stuk beter dan voor de training! Hij is nu 1 week in training en zijn conditie is enorm vooruit gegaan, net als zijn bespiering. Vandaag was hij best prettig op de linkerhand te rijden. Hij boodt eigenlijk geen weerstand, alleen door af en toe te diep te lopen om onder het werk uit te komen ;)

De linkergalop is ook erg lastig: hij springt snel verkeerd aan en is in de galop uit balans waardoor hij meer rennerig is zeg maar. Enige wat helpt is door stelling naar buiten te vragen zodat hij in de goede galop springt.

Slangenvoltes is ook een goede! dank! had ik helemaal niet meer aan gedacht!

Alicia2u: hij wordt nu 2 week dus heel intensief getrained en na de cursus van 3 dagen neem ik dat dus over :) Ik merk nu al wel degelijk verschil! :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:44

Mooi dat je verschil voelt. Ik kan uit je omschrijving niet direct opmaken waar je paard vast zit, dat zou iemand even moeten voelen, of misschien kun je het zelf wel proberen door links en rechts de spieren in de rug af te lopen en te voelen waar er verschil zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:55

Nu ben ik in de war hahahah :P
Hij zit wel links vast, omdat hij op de rechterhand moeilijk loopt.
Op de linkerhand is hij erg soepel en is zijn stelling ook goed. Maar op de rechthand heeft hij ook moeite met recht lopen en ook nog nagevelijk lopen (dan kruipt hij of achter de teugel of hij wil rennen). Op voltes valt hij dan ook snel naar binnen.

Maar wij konden nu voor het eerst een rechte lijn lopen van a naar c! Zonder dat hij wat ging zwalken zeg maar :)
Dus rechtrichten gaat al een stuk beter!

Als hij rechtsvastzit, is dan schouderbinnenwaarts (poging tot iig ;) ) geschikt? of moet dan schouderbuitenwaarts?
Voltes openen en sluiten doe ik wel, maar het is best lastig om ervoor te zorgen dat hij dan niet naar binnen valt.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:20

Dat probleem had/heb ik ook maar dan aan de rechter kant. ;)
Wanneer ik ging rijden op de rechter kant en ik vroeg binnenstelling of maakte een volte, begon ze gelijk te bokken en schoot ze ervandoor. Dus als ze naar binnen keek deed het zeer... Ik was begonnen met een grote volte (waar ze al aardig moeite mee had, ze wou er iedere keer vandoor schieten) en totdat ze die nagaf maakte ik die volte een stukje kleiner, dan weer een stukje rechtuit, en dan weer de volte in. zo heb ik haar een beetje in laten buigen :') Ik weet niet of het goed is maar het werkte iig wel. :)
Misschien heb je er wat aan? geen idee. maar het is te proberen? ;) eigenlijk is dit wel de simpelste oefening. :) denk ik...