Bang paard met slecht verleden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

Bang paard met slecht verleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 08:20

Hey,
Laat ik even mn verhaal van voor af aan beginnen.
Ik heb dus sinds september een nieuw paardje, een half arabiertje van bijna 8.
Voordat ik hem kocht stond hij in een manege, waar ik overigens nooit ben geweest,
ik kocht hem bij een familielid van me.
Al snel werd duidelijk dat hij op die manege toch behoorlijk mishandeld moet geweest zijn.
Maar toch, ik hield al zo veel van het beestje en het was een goeie combinatie dus heb ik besloten hem toch maar te nemen.
Hij kwam bij mij thuis te staan, 24/7 op de wei en hij kon ook dag in dag uit op stal.
Zo zijn we zachtjesaan beginnen rijden in de piste vlak bij m'n huis.
Dit ging echt goed en in de omgang was het ook een schatje.
Ik kon hem zonder problemen vangen op de wei, recreatief wat licht dressuurwerk gaan rijden, gaan wandelen, ...
Kortom, het was echt veel verbeterd en ik had het gevoel dat de pony echt gelukkig geworden was.
Hij schrok nog wel van sommige dingen maar dat kon ik hem best vergeven als je zijn verleden bekijkt.
Maar toen het winter werd kon ik thuis niet meer rijden, te snel donker, te koud, te nat,...
Er was altijd wel iets wat me belemmerde en ik werd het behoorlijk beu.
Wat een geluk dat er toen net dicht bij mij thuis een nieuwe manege gebouwd werd.
Eind december kon ik daar intrekken en dat dee ik dan ook meteen.
Het is een kleine manege met enkele manege paarden en een stuk of 12 eigenaarspaarden.
Hij was echt rustig op stal en ook in de piste, toen ik met hem alleen reed dan toch.
Maar toen ik in de lessen mee ging doen werd hij echt helemaal anders.
Hij schrok van alles, schoot pijlsnel weg in rengalop, blijft opeens stokstijf staan en draait zich dan met een kwartdraai om om zo weg te stormen, ...
Hij heeft een enorme angst van iedereen die lesgeeft in de piste, van de andere paarden en vooral
van het gevreesde bakje waarmee de poep opgeschept wordt.
Daar loopt hij in een boog van wel 6 meter omheen, als ik hem niet tegen zou houden gallopeerde hij er gewoon weer vandoor..
Ik heb gewoon helemaal geen plezier meer in de lessen zo, en volgens mij hij ook niet.
De lessen die ik volg zijn geen echte manegelessen, maar eerder een soort van privéles met verschillende ruiters.
Die leraar probeert me dus ook best te helpen maar dat gaat gewoon niet erg goed
want van zodra hij in de buurt komt schiet mn pony weg, wat ik ook probeer.
Langs de andere kant, in het weekend zijn er manegelessen die door iemand anders gegeven worden.
Deze rijd ik ook soms mee om hem wat beweging te geven.
Hierin voel ik dat hij veel sneller gaat ontspannen en gewoon ook meer op zijn gemak is.
Er rijden dan ook niet van die paarden mee die de andere gaan ophitsen en daarbij voelt hij zich merkelijk beter.
Natuurlijk blijft hij dan ook wel schrikken en wegrennen, maar toch wel een stuk minder.
Nu vraag ik me af wat ik hier aan kan doen..
Ik kan hem natuurlijk best gewoon terug thuis zetten en zo verder gaan doen.
Maar wat als de angst daar terugkeert?
Ik ben de enige thuis die met paarden bezig is, de rest kijkt er zowat niet naar om.
Ze trekken zich ook niet echt aan wat er gebeurt en als ik het hen probeer uit te leggen
zeggen ze gewoon 'nou dat moet je mij niet zeggen, ik weet niks af van paarden'.
Daar heb ik dus ook niet veel aan, ik ben gewoon een beetje ten einde raad.
Ik weet best veel af van paarden, maar voel me op een manege toch meer op mijn gemak
omdat ze me daar ook met vele dingen kunnen helpen en zo leer ik alleen maar bij.
Maar ik zit met een ongelukkige pony waarvan ik weet dat hij veel gelukkiger zou kunnen zijn.
Het rijden is ook niet meer fijn zo.
Het grootste probleem is dat het zo een kleine manege is dat de piste steeds bezet is,
ik kan hem dus helemaal niet vaak rijden en bovendien staan de mensen me er ook niet echt aan.
Niet dat ze niet vriendelijk of behulpzaam zijn ofzo, het zijn gewoon niet allemaal mijn type mensen.
Ik dacht ook met wat grondwerk te beginnen maar dat lukt dus niet aangezien de piste nooit vrij is
bovendien zijn die mensen daar ook niet echt mee bezig dus zal ik weer nagekeken worden.
Dus dacht ik met hem naar een andere manege te trekken tot ik hem weer helemaal onder controle heb.
Ik bedoel maar, ik kan hem evengoed weer thuis zetten en negeren.
Maar in de winter moet hij zowieso weer op manege en dan begint het gewoon weer van voor af aan.
Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Zowel rijtechnisch als het manegefeit?

Het lijkt me geen goed idee om hem te straffen aangezien zijn verleden.
Ik probeer hem zo goed mogelijk vooruit te houden en niet te kijkerig te laten worden.
Wat kan ik nog meer doen? Toch straffen?
Een zweep hoef ik bij hem ook niet te gebruiken, is hij helemaal bang van, alweer door dat verleden.
Hij loopt ook aan een vlot tempo dus dat is niet het allergrootste probleem.

Alvast bedankt om mn lange verhaal te lezen! :Y)

Dani

Re: Bang paard met slecht verleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:28

Als eerste..als je zijn verleden niet kent, ga er niet zonder meer van uit dat hij mishandeld is geweest. Er zijn genoeg paarden die van nature heel schrikachtig zijn, zonder dat verleden. Het kan natuurlijk wel, tuurlijk. Maar mensen roepen soms erg snel dat hun paardje mishandeld is geweest.

Hoe reageer jij op die enge dingen? Wat doe jij om hem er toch langs te krijgen, of ga je ze zelf ook al ontwijken?

Het is inderdaad vervelend als er weinig kans is om te rijden, of om grondwerk te doen (niets aantrekken van mensen die je nakijken, laat ze maar). Waarom moet hij eigenlijk 's winters terug naar de manege?

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:47

Nouja, die manege waarvan hij komt stond nogal 'bekend' om zijn slechte naam naar het schijnt.
Tenminste, dat is wat ze mij konden vertellen want ik ging er zelf dus nooit. (:
Sja, verder probeer ik hem gewoon eerst even te laten kijken als hij echt weigert, anders hem er gewoon voorbij proberen laten lopen, zorgen dat hij goed vooruitloopt enzo om hem er geen aandacht aan te laten besteden.
Maar toch blijft hij schrikachtig doen, het is niet dat hij je er probeert af te gooien ofzo maar toch is het best vervelend.
Ik kan namelijk niet echt goed beginnen met rijden als hij zo schrikkerig doet want dan verliest hij alle aandacht en dat steekt behoorlijk tegen.
Hij moet naar een manege omdat ik pas laat terug ben van school en tegen die tijd is het vaak al donker, ook het slecht weer enzo..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:18

Ok. :)

Hoeveel aandacht besteedt jij er zelf aan? Zit je zelf al heel erg naar iets engs te kijken, begin je al met 'goed zo, loop maar door' etc, of rijd je er gewoon langs alsof er niets vreemds is?

Wat je zou kunnen proberen, is clickertraining, en dan gaan targetten (iets met de neus aanraken). Bij mijn paard werkt dit erg goed, en meestal als ze iets engs hebben aangeraakt, is het ook wat minder eng. En met het clickeren kun je dan voor elke stap in de goede richting belonen, dan is het voor het paard ook leuk.

Dat kun je ook gewoon aan de hand doen, dus als er anderen in de bak rijden. Een klein beetje rekening kunnen ze wel met je houden, lijkt me.

Het is inderdaad vervelend, maar het kan echt beter worden. Mijn paard was ook enorm schrikachtig, nu reageert ze al véél minder heftig.

Als je paard sowieso terug moet naar deze manege, zou ik hem laten staan. Verhuizen is erg stressvol, en dan loop je het risico dat het juist daardoor nóg slechter zal gaan.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:46

Nou ik probeer hem eerst goed te laten doorlopen en soms wat te sussen met woorden ja, als hij er goed langs loopt een schouderklopje of belonen met de stem.
Ja, van clickertraining had ik ook al gehoord, ik denk dat dit best zou werken maar het pisteverhaal is nogal ingewikkeld.
Het is dus een nieuwe manege die eigenlijk redelijk klein is, maar doordat er zoveel volk op afgekomen is zit bijna elk uur vol met privéles en dan mag je gewoon de piste niet in. (:
Maar ik denk dat ik binnenkort toch even een kijkje ga nemen in die andere manege, die is groter en er zijn meerdere pistes waar je ook altijd in mag.
Ik dacht ook om hem toch zeker een jaar op dezelfde plaats te laten staan, daarna kan ik nog altijd zien.
Nouja, de manege waar hij nu staat is slechts op een kwartiertje of twintig minuten stappen te paard maar toch zet ik hem dan liever ergens waar hij op zijn gemak is.
Vandaag ging de les trouwens erg goed, hij is maar enkele keren geschrokken en ging zomaar langs mn lerares heen.
Zij doet er best veel moeite voor, maar als ik van een ander les krijg wordt er gewoon geen aandacht meer aan besteed en dat vind ik behoorlijk jammer maarja. (:
Alvast bedankt voor je tips! :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:35

Ik denk dat je best goed bezig bent door dan voor jezelf te kiezen en naar die andere manege te gaan. Het is geen doen als er steeds privélessen zijn en je niks kunt beginnen, lijkt me ook niet leuk.

Als je paard zelf aangeeft iets eng te vinden, is het wel goed als je beloont als hij er dan langs gaat. Probeer alleen niet van tevoren al te gaan sussen, je paard denkt dan 'oh, wacht even, dus er is iets engs hier?!' Jij moet net doen of het volkomen normaal is, uiteindelijk, als er een goede vertrouwensband is (en dat kost veel tijd, en veel (schrik)training) leert je paard dat als jij niet zegt dat het eng is, dan is het ook niet eng.

Fijn dat je les goed ging, hopen dat je dit door kunt zetten!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:41

Zit helemaal op dezelfde lijn als jij DaniBanani..

Mijn pony was in het begin ook heel erg schrikachtig, dat is nu ook al veel minder. Gewoon heel veel met hem doen en alles zelf heel normaal vinden.
Mijn instructrice zei ook, als hij in de bak weer eens iets eng vind ofzo, gewoon negeren. Het is niet meer dan normaal dat hij er langs loopt, want er is niks engs. Natuurlijk mag je hem wel belonen als hij er dan braaf langs loopt. :)

Gewoon even volhouden en zelf lekker rustig blijven en meteen door rijden hoe je steeds rijdt.. Niet te veel aandacht besteden aan het schrikgedrag, want dan denkt je paardje ook van 'zie je wel, het is wel eng!' ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:55

ik wil hier nog aan toevoegen, als je echt denk dat je het zelf niet kunt oplossen en dat het alleen maar erger word geef het probleem dan alsjeblieft uit handen.
Want op een gegeven moment krijg je als ruiter een punt waarop je de lol in het rijden verliest en dan word het heel moeilijk om er weer door heen te komen.

Je weet nu waar hij bang voor is, probeer er achter te komen waarom hij er bang voor is. Dat is heel moeilijk, maar als je de oorzaak weet kun je proberen van iets negatiefs iets positiefs te maken.

Als je meer specifieke tips van me wil mag je me altijd een pb sturen

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:19

doet hij ook zo als je met hem aan de hand loopt?
mischien kun je hem aan de hand dan laten wennen aan al de "enge " dingen .Een beetje schriktraining dus.
en dat gewoon langzaam opbouwen !

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 08:42

Bedankt voor jullie tips allemaal :D

@lisissanne;
Dat is nou het het rare, aan de hand is het een mak lammetje en doet hij alles wat je vraagt zonder iets van schrik. :P
Het is echt specifiek in de piste, tijdens de les met een ruiter op zijn rug.
Als ik die les gewoon met hem aan de hand zou meedoen bij wijze van spreken, zou hij helemaal niet bang zijn volgens mij.
Het voelt alsof hij mijn vertrouwen wel heeft als ik op de grond bij m ben, maar niet onder het zadel.
Ik ga alvast wat info zoeken over schriktraining enzo, ben ik wel even zoet mee :Y)