Bedankt voor de tips. Hij mist inderdaad wat bespiering in de bovenlijn (3 maanden winterstop, we zijn net weer sinds 4 weken begonnen) Bovendien is zijn bovenlijn al sinds ik hem heb een probleem geweest, spiek maar eens in mn profiel en dan zie je wat een overontwikkeling van de onderlijn hij 2 jaar geleden had. Bij de schoudervoor en de travers loopt hij er toch lekker ontspannen bij (voor mijn gevoel, op de foto's zie je het niet goed); mooi fijn en licht in de hand met z'n neusje voor de loodlijn. In de appuyement en de pirouettes verwacht ik niet dat hij die de eerste keer onder het zadel in volledige ontspanning kan lopen.
Ik vind het zitten en het geven van de hulpen in het appuyement zelf nog moeilijk, maar dat komt omdat mijn paard nog niet recht in balans is en probeert om de oefening makkelijker te maken door z'n lijf niet op de goede manier te gebruiken. Daardoor trekt hij ook aan mijn houding, waardoor ik geneigd ben het binnenbeen te ontlasten, hier ben ik continue tegen aan het corrigeren. dat zie je niet op de foto's omdat dat moment-opnames zijn: ik ga 1 pas goed, 1 pas scheef, correctie, weer goed en dan weer scheef. Het komt vanzelf wel. Zo zie je bv. in de stappirouette dat ik wel mooi recht zit en ook op de eerste foto van het appuyement naar links zit ik keurig in het midden. De laatste keer dat ik een appuyement reed is ook 3 jaar terug. Ik moet zelf ook even wennen 
De oefeningen zijn op het moment nog moeilijk. Veel overgangen rijden doen we al. Hij moet gewoon langzaam steeds sterker worden, maar ik wil hem niet overvragen, dus we doen ook rustig aan. Ik mag sinds deze week beginnen met de drafbuiging aan de hand. Ik doe het op het moment liever even langzaam en goed (ook vanwege de moeilijkheid) dan snel en verkeerd (dohoh
). In de draf schakelen we veel op de rechte lijn, en we zijn ook bezig met de simpele wissels in galop. Sommige dagen doen we meer rechte lijnen werk en overgangen, andere dagen (zoals deze) meer zijgangen in een wat meer verzameld tempo. Overgangen binnen de zijgangen of op de gebogen lijnen is gewoon nog te zwaar voor hem en waarschijnlijk ook voor mij, want ik denk dat ik dan weer snel uit balans ga zitten