LB@ dressuur [AC] + zitprobleem opgelost

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB@ dressuur [AC] + zitprobleem opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:38

In mijn laatste topic ([RT-HAW] Zit probleem: werken aan de oplossing) waren we al een heel eind gekomen met de oplossing voor mijn probleem in de galop. Deze week heb ik weer even een controle gehad en ik kan nu met vrij veel zekerheid zeggen dat het probleem is opgelost. Daarom heb ik een filmpje gemaakt waarop ons proces in beeld is gebracht:

Buiten dat er gefilmd is, zijn er ook een paar foto's gemaakt die ik even met jullie wil delen.

LB is een 6-jarige ruin (bijna 7). We rijden geen wedstrijden, maar trainen op L-niveau. Ook doen we rechtrichten volgens de klassieke rijkunst (zie onze grondwerktopic: [GVL-ITP] [AC] LB @ Werken aan de hand). We zijn deze week daarbij begonnen met de appuyementen en de pirouettes (in stap). Die moesten we dus even oefenen vandaag (voor de tweede keer ooit, hou daar rekening mee!). Ik heb dus voornamelijk gestapt, even gedraaft (daar zijn niet zoveel foto's van) en even gegalopeerd (voor de film).

Afbeelding
Even buigen

Afbeelding
Losstappen

Afbeelding
Travers links

Afbeelding
Travers rechts

Afbeelding
Schoudervoor rechts (we hebben ook links gedaan, maar daar zijn helaas geen foto's van)

Afbeelding
Appuyement links

Afbeelding
Idem

Afbeelding
Appuyement rechts, deze kant is duidelijk moeilijker

Afbeelding
Stap pirouette rechts

Afbeelding
Idem (we hebben ze ook linksom gedaan, maar daar helaas geen foto's van)

Afbeelding
Draf

Laat je een berichtje achter nu je hier toch bent?

maximee

Re: LB@ dressuur [AC] + zitprobleem opgelost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:36

Wat een leuk paard :) leuke combinatie!

Mag ik vragen met wat voor soort bit je rijdt? Deze lijkt wel heel erg groot op sommige foto;s!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:37

Ik heb destijds je topic gevolgd, en je zit is écht verbeterd :j Nu kantel je je bekken mee waardoor de rest stil kan blijven. Leuk om naar te kijken!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:10

Je zit is echt ontzettend verbeterd zeg!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:43

Ziet er ontspannen uit :j
Aangezien je met die oefeningen bezig bent, zal ik daar ook maar commentaar op geven :) .
In de travers heb je nog te weinig buiging. Ik snap dat het pas je 2e keer is, en mij lukt het ook nog niet altijd hoor :P Maar daar is nog een werkpuntje :) Hij moet namelijk op 4 sporen lopen, en hij loopt nu op 3 sporen ;) .
Bij de sb loopt hij weer op 4 sporen, hier moet hij op 3 sporen lopen :P .
De appuyementen zien er al aardig uit :) let er alleen wel op dat je mee blijft zitten, op de eerste appuyementfoto zit je iets tegen ;) (tis maar klein stukje hoor).

Veel succes en plezier nog met hem :)

(en oja, een pirouette in stap wordt meestal een keertwending om de achterhand genoemd ;) )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 08:11

Thnx voor de tips. Ik weet dat ik af en toe nog tegen zit in de appuyementen en in de travers, daar moet ik goed op letten. Hij wil zo graag het binnenachterbeen niet belasten dat hij me stiekem naar buitenduwt. Ik moet echt blijven corrigeren.

Travers kun je zowel op 3 als op 4 sporen rijden, net als de schouderbinnenwaarts. Travers doen we nu een paar weken en dat gaat steeds beter, maar zolang hij nog aan me trekt, rij ik lekker 3 sporen. Als ik hem op 4 zou zetten zou hij nog harder gaan trekken en dan ga ik weer scheef. Het is nog een tikkie te moeilijk voor hem.
Schouderbinnen gaat dan wél weer goed, dus die doen we wel af en toe op 4 sporen.

We rijden geen moderne dressuur, maar klassiek en dan zijn de voorgeschreven oefeningen net iets anders af en toe. In je proef is het inderdaad SB 3 sporen, travers 4, maar ik mag lekker zelf kiezen :)

Het bit wat ik rij is een myler cradle C3. Die komt maar in 2 standaard maten en de 5 inch was echt te klein. Eigenlijk zou hij een 5 1/4 inch moeten hebben, maar die moet je speciaal laten maken in Amerika en daar heb ik het geld niet voor. Verder is het een heel fijn bitje en hij loopt er goed op. Ik moet alleen wel echt zorgen voor gelijke druk op de teugels, want het ligt wat minder stabiel door de maat dan zou moeten.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:36

Je zit is inderdaad duidelijk verbeterd, een leuk paard ook.
Maar toch zie ik op bijna alle foto's dat hij niet echt nageeft, de bovenlijn blijft te strak naar mijn idee, dit zie je ook weer terug in de bespiering van de hals. Ik weet dat je de oefeningen nog niet lang rijd, maar op bijna alle foto's zit je het paard tegen. Ga eerst dus zelf goed zitten voordat je het paard wat vraagt.

Veel succes ermee :)

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:11

Ik denk dat ieder paard blij mag zijn met zo'n ruiter die de fouten bij zichzelf zoekt en niet bij het paard! Ik vind het er heel fijn en ontspannen uitzien. Misschien soms te ontspannen, en kun je door middel van veel tempo overgangen, overgangen draf- halthouden, halthouden-galop hem nog iets meer trickeren om meer op de achterhand te komen? De laatste foto vind ik dat je juist niet tegen zit naar mijn mening, ziet er netjes uit!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:28

Bedankt voor de tips. Hij mist inderdaad wat bespiering in de bovenlijn (3 maanden winterstop, we zijn net weer sinds 4 weken begonnen) Bovendien is zijn bovenlijn al sinds ik hem heb een probleem geweest, spiek maar eens in mn profiel en dan zie je wat een overontwikkeling van de onderlijn hij 2 jaar geleden had. Bij de schoudervoor en de travers loopt hij er toch lekker ontspannen bij (voor mijn gevoel, op de foto's zie je het niet goed); mooi fijn en licht in de hand met z'n neusje voor de loodlijn. In de appuyement en de pirouettes verwacht ik niet dat hij die de eerste keer onder het zadel in volledige ontspanning kan lopen.

Ik vind het zitten en het geven van de hulpen in het appuyement zelf nog moeilijk, maar dat komt omdat mijn paard nog niet recht in balans is en probeert om de oefening makkelijker te maken door z'n lijf niet op de goede manier te gebruiken. Daardoor trekt hij ook aan mijn houding, waardoor ik geneigd ben het binnenbeen te ontlasten, hier ben ik continue tegen aan het corrigeren. dat zie je niet op de foto's omdat dat moment-opnames zijn: ik ga 1 pas goed, 1 pas scheef, correctie, weer goed en dan weer scheef. Het komt vanzelf wel. Zo zie je bv. in de stappirouette dat ik wel mooi recht zit en ook op de eerste foto van het appuyement naar links zit ik keurig in het midden. De laatste keer dat ik een appuyement reed is ook 3 jaar terug. Ik moet zelf ook even wennen :)

De oefeningen zijn op het moment nog moeilijk. Veel overgangen rijden doen we al. Hij moet gewoon langzaam steeds sterker worden, maar ik wil hem niet overvragen, dus we doen ook rustig aan. Ik mag sinds deze week beginnen met de drafbuiging aan de hand. Ik doe het op het moment liever even langzaam en goed (ook vanwege de moeilijkheid) dan snel en verkeerd (dohoh :P ). In de draf schakelen we veel op de rechte lijn, en we zijn ook bezig met de simpele wissels in galop. Sommige dagen doen we meer rechte lijnen werk en overgangen, andere dagen (zoals deze) meer zijgangen in een wat meer verzameld tempo. Overgangen binnen de zijgangen of op de gebogen lijnen is gewoon nog te zwaar voor hem en waarschijnlijk ook voor mij, want ik denk dat ik dan weer snel uit balans ga zitten ;)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:39

Je hebt het zelf ook al toegegeven, maar probeer echt wat minder tegen te zitten tijdens je oefeningen (hoogstwaarcshijnlijk wil je je paar mee helpen, maar werk je juist tegen, heeeel herkenbaar :+ ) Ik ben van mening dat er in je oefeningen meer buiging mag. Succes!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:14

Oke! Het is inderdaad een heel apart bitje, had die nog nooit gezien :)! Ondanks de grootte loopt je paardje er goed op inderdaad :) Veel plezier samen!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:35

Wat me in je galopfilmpje erg opvalt (en stoort), is dat je met je handen niet genoeg meegaat in de beweging van je paard. Doordat je niet meegeeft, zie je dat je teugels telkens verslappen en dan plots weer strak worden - dat je paard tegen het bit aanloopt. Je moet in die beweging nu ook niet overdrijven, maar probeer toch mee te gaan in de beweging van je paard in galop, is ook voor hem aangenamer.

Zoals hierboven ookal gezegd is, zou ik hem iets actiever laten lopen. Misschien ligt dat ook aan het feit dat de meeste foto's stapfoto's zijn, maar dan nog zou ik heb iets vlotter laten doorstappen. Let ook op de lengte van je teugels, die dreigen ook vaak te lang te worden.

Verder vind ik je zit heel erg verbeterd! Hoe heb je dat eigenlijk aangepakt? Een andere instructrice genomen, nieuw zadel...? Ik ben nu ook sinds een paar weken begonnen met het corrigeren van m'n zit, maar van zo'n verbetering kan ik op dit moment alleen maar dromen :+

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:54

Gaat al veel beter,he!!
Zou alleen je teugels nog wat korter nemen,zodanig dat je wat beter in kunt spelen, en hij dus wat meer aan de teugel loopt..
Voor de rest is het heel netjes,hoor!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 03:19

Je zit in de galop is inderdaad veel verbeterd!

Alleen voor wat betrefd de "moeilijkere" oefeningen, zou ik me eerst wat meer bezighouden met de basis, en een pasje wijken.
Tijdens de oefeningen ben je teveel aan het sturen met de teugels en zoals al word gezegd,ga je teveel tegenwerken in je zit.
Zorg eerst dat de basis beter op orde is, zodat ie ook beter voorwaarts blijft tijdens de oefeningen.

De kunst van de oefeningen is om ze op het juiste sporenaantal te rijden, dus ik zou persoonlijk niet oefenen op een SB op 4 sporen, omdat ie dan 9 vd 10 keer wss over de buitenschouder wegvalt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 07:12

Ik vertrouw op mn instructrice wat de oefeningen betreft. Zij vind dat we mogen beginnen met ze te rijden, dus dat doe ik ook, inclusief het aantal sporen. Hij liep in de sb niet over de schouder weg, dat weet ik zeker, want dat voel ik wel. De basis is goed: voltes, sb, travers en renvers kan hij allemaal prima, waarom dan niet even een utdaging opzoeken en wat moeilijkers proberen? Ook voor mezelf.

Ik rij de oefeningen expres langzaam; Slow and right beats fast and wrong. Zo maak ik het voor mezelf ook makkelijker om goed te zitten en ook het paard heeft meer tijd om na te denken waar hij z'n benen moet planten. Dat tempo komt vanzelf wel weer, de flow is er namelijk nog steeds.

En het teveel gebruiken van mn teugels: mijn paard heeft deze oefeningen eerst aan de kaptoom geleerd (alleen kan ik daarmee niet fijn rijden). Die teugelhulpen is wat hij kent, dus voor de eerste keer onder het zadel pak je die er extra bij, zodat hij daar steun aan heeft. De teugelhulpen worden vanzelf minder op het moment dat hij de oefening beheerst, wat nu nog niet het geval is.

Spelen met de teugels doe ik niet aan. Wel mogen ze inderdaad soms wat korter, dat blijf ik moeilijk vinden :)

Ohw, en ik heb teugels van touw (dat vind ik fijn rijden) en dat gedraagt zich anders dan leren teugels; het wiebelt soms wat meer omdat het onder invloed van de zwaartekracht en de voorwaartse beweging (zoals in galop en draf) naar beneden getrokken wordt. Eigenlijk heb ik dan een fijn contact (in het laatste filmpje iig wel, de filmpjes van januari en november heb ik ook m'n twijfels over :P ). Ik kan proberen om nog iets meer mee te gaan, maar daar gaan mijn teugels waarschijnlijk alleen nog maar meer van 'wiebelen'.

Hoe ik mijn zit heb verbeterd? Ik heb ontzettend goede hulp gehad en een crash course over bewegingstherapie en het menselijk lichaam. Mijn afstudeer onderzoek waar ik nu mee bezig ben gaat hier ook over. Ik help nu dus niet alleen mezelf, maar ook nog een boel andere mensen met hun zit en het gaat echt heel goed :)