Lusitanohengst Felipe @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MercuryDream

Lusitanohengst Felipe @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:35

Hier dan voor de tweede keer een HAW topic van mijn Lusitano hengst Felipe. Hij is van 2004 en nu ongeveer een half jaar onder het zadel. We hebben nog geen wedstrijden gereden dus we hebben niet echt een niveau.
Felipe is een barokke paard en heeft dus een vrij korte rug en een korte dikke nek. Hij kropt zich makkelijk op en kruipt achter de teugel. Als hij gespannen is krijgt hij steeds meer knieactie en dat ziet er erg spectaculair uit, maar het gaat ten koste van de ruimte in zijn gangen.

Natuurlijk ligt dat niet aan hem maar aan mij. In de wei loopt hij namelijk superruim dus hij kan het wel!! Dus aan mij de uitdaging om te proberen rust en ontspanning in het rijden te krijgen. En da's soms best lastig met een jonge hengst...

Wat ik nu doe is is een laag tempo rijden zodat hij z'n passen mooi af kan maken. Verder, ondanks dat hij vrij druk en temperamentvol kan zijn, toch mijn been er aan blijven houden om van achter naar voren te kunnen blijven rijden. En zelf durven loslaten van voren om de spanning af te laten vloeien.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, in vergelijking met mijn vorige topic.

Op de foto's zie ik nog zooooooo veel dingen waar ik aan wil werken. Vooral ook wat mijn houding betreft. Ik heb trouwens iedere week les, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom en rijtechnisch commentaar ook!! Maar wel opbouwend zodat ik er iets aan heb. Ik ben echt heel serieus bezig met dit paard en er wordt heel hard aan gewerkt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SETEFURII

Re: Lusitanohengst Felipe @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:40

Hier en daar zie ik een gespanne foto, maar ik zie ook ontspanne foto's! let ook op je tippen, die moeten naar binnen zoals je wel weet :D
'k Vind het zeker een knap dier! nog veel succes en plezier ermee!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:21

leuk beestje en je rijdt hem ook netjes
alleen irriteren je armen me;) ik weet niet precies waarom, ik kan het niet zo goed uit leggen, maar het lijkt net of je je bovenarmen heel wijd naar buiten draait en je onderarmen dan weer heel erg naar binnen, maar het kan zijn dat ik het mis heb hoor;)
veel succes met dit leuke paard!

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:34

Stoer beestje 8-)
Ik vind het geen verkeerde plaatjes, alleen wel wat gespannen. Je geeft zelf aan dat je niet erg over je houding te spreken bent,
probeer vanuit je schouders en ellebogen meer te ontspannnen. Ook zou je je been wat meer naar achteren kunnen leggen, zodat je wat langer zit (evt. beugels gaatje langer).
Succes ;)

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:47

bedankt voor jullie reacties!
Ik draai idd mijn ellebogen naar buiten, da's wat jullie ook zien denk ik...ga echt proberen er op te letten!
Wat betreft spanning, eerlijk gezegd vond ik deze plaatjes al best wel ontspannen, vooral ook in vergelijking met een paar maanden terug. Ben dus wel benieuwd waar jullie dan precies die spanning zien? Dan kan ik er wat gerichter aan werken...

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:52

leuk beestje ! :Y)
let op dat je geen pianohandjes krijgt.. en et lijkt alsof je naar benede kijkt maar maybe komt dat door de cap ofzo..

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:40

ik zie geen spanning,
ik zie een mooi paard, mooi de nek als hoogste punt, ook het neusje net voor de loodlijn zie ik graag.
je zit er ook netjes op, ik heb verder geen commentaar.
succes met rijden en ga zo door.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:47

Jeetje, wat heb jij een lange benen zeg. :oo
Maar het is wel een knapperd zeg! :D
Inderdaad hier en daar wat spanning, maar dat komt vanzelf goed. Probeer hem een paar keer lang te rijden. Voorwaarts neerwaarts en dan na ee halfuurtje oppakken en dan steeds ietsje inkorten. Deze tip geef ik je mee omdat het lijkt alsof je hem heel erg vasthoud. Hopelijk heb je hier wat aan!
Foto 2 is erg mooi, hier zie je ook dat hij van achteren zit en lekker ontspannen in de aanleuning is!

Succes verder! :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:50

heeeeei.......... wat doet die rechterhand (buitenhand) nou??? :D :D :D

en de linkerhand, daar ga ik het niet eens over hebben....... wat je rechts teveel hebt, heb je links te weinig :) ........... LOSlaten die handen :D :D

verder vind ik het een heel gezellig, leuk, fijn plaatje :) en denk ik zeker dat jullie een heel leuk stel zijn :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:54

liss schreef:
ik zie geen spanning,
ik zie een mooi paard, mooi de nek als hoogste punt, ook het neusje net voor de loodlijn zie ik graag.
je zit er ook netjes op, ik heb verder geen commentaar.
succes met rijden en ga zo door.

En juist dat stoord mij, voor een paard dat net een 1/2 jaar onder het zadel is.
Waar zijn de foto's van een paard dat over zijn rug wordt gereden.
Hier zie ik een paard dat aan de voorkant word "getild"
Neusje mag van mij veel meer richting zand zakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:00

Das denk ik qua bouw wat lastig voor deze Aerdenhout :)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:03

Duimen omhoog houden, en ellebogen minder naar buiten houden. Ook zou ik kijken of je hem niet wat meer over de rug kan rijden. Het ziet er af en toe een beetje "engig" uit. Maar dat komt vast wel goed ;) Leuk paardje

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:20

Snap de commentaren niet, het is een Barok type paard, dat een opgaande halslijn heeft en een hoog aangezette hals.
Zie nergens dat het paard naar boven getrokken word.
Voorwaarts neerwaarts, wat jullie waarschijnlijk over de rug noemen, kun je wel herkennen kijk naar foto nr 3.
Het paard gaat steeds vanachteruit, dus daar is niets mis mee.

Kritiek op de handen, ja, de tendens is een neer drukkende hand, vooral de linker, die vaak lager is dan de rechter. De handen zouden mijn inziens meer kunnen dragen, en de ellebogen staan naar buiten.
Dit is het resultaat van iemand die piano handen heeft, wanneer je je pinken dichter bij elkaar houdt dan je duimen is dit probleem opgelost.

Met een goede instructie zou hier veel van te maken zijn.

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:51

Bregje wat issie gaaf geworden!
Jullie zijn echt een leuk stel hoor :D.
Hoe gaat het met de rest van de paarden?

Rijtechnisch (omdat het hoort ;)): je lijkt wat vast te houden in je schouders, armen, handen. Probeer die theekopjes vast te houden , zo heb ik het steeds te horen gekregen..
Anders kom je hier een weekje oefenen ;)!! Dan kunnen ze het je vast stúkken beter uitleggen dan ik haha.

groetjes!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:21

Citaat:
Wat betreft spanning, eerlijk gezegd vond ik deze plaatjes al best wel ontspannen, vooral ook in vergelijking met een paar maanden terug. Ben dus wel benieuwd waar jullie dan precies die spanning zien? Dan kan ik er wat gerichter aan werken...

Probeer eens gewoon je bovenarmen te ontspannen. Lekker laten afhangen ook je schouders. Ik zou liever zien dat je wat als een hobbezak zit maar lekker los, dan dat je zo heel hard je best doend om rechtop te zitten a la Anky en daardoor gigantisch veel spanning creeerend door de baan gaat.

En ook als die dan wat minder aan de teugel loopt niet meteen ingrijpen, maar eerst nagaan of je schouders los zijn en je armen. Dan pas reageren. Kost veel tijd en moeite om zoiets af te leren, maarrrrrrrrrrrrrrrrr.. lijkt me de moeite waard met zo'n beauty!!!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:29

Ik vind het een heel leuk paard dat op de goede weg zit.
hij wordt na mijn inzien op de juiste manier gereden, van achter naar voor.
Hij mag wat meer zakken vanuit de schoft zodat ze rug wat boller wordt, zodat hij over zijn rug gaat lopen. Maar jullie zijn op de goede weg, voor zo'n jong dier, wat al op de foto's goed te zien is.
Meer met je benen, minder met je handen rijden.
Je zit zelf nog erg gespannen, maar ik las dat je druk bezig was met het werken aan je houding :)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:30

Vind je openingspost erg fijn om te lezen, heb het gevoel dat je echt weet waar je mee bezig bent. Het commentaar van degenen boven mij snap ik, maar vaak wordt vergeten dat barokke paarden er een compleet andere denkwijze op nahouden en dus ook hun bewegingen heel anders in elkaar steken. Ik heb nu hetzelfde probleem met mijn Friese ruin en we pakken het op dezelfde manier aan als jij beschrijft in je openingspost. Ik denk dus ook dat, zolang je goed weet waar je mee bezig bent en die punten (onder begeleiding!) nastreeft, je een heel leuk beestje uit dit paard kunt krijgen. Succes!

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:31

mooi beest!
zie wat gespanne fotos maar ook wat relaxte pics zoals al eerder is gezegt ;)

probeer vooral je rechter pols wat recht te houden.. nu lijkt het net of er zon knik in zit..

verder vind ik het best netjes probeer echt te relaxen gaat vast goedkomen met jullie!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:58

Je armhouding is niet prettig waardoor je ook niet lekker met je hand mee kan geven, je knikt in de elleboog naar buiten en dat compenseer je weer met je onderarm door die naar binnen tebuigen en in de pols knik je nog eens extra naar binnen.
Hierdoor kan je strenger inwerken dan wellicht je bedoeling is..
Verder een mooi dier wat zich lekker aan het ontwikkelen is, rust en ontspanning komt wel als je wat langer bezig bent. Idd goed op je tempo letten zodat hij zijn passen goed kan afmaken.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:34

Alle paarden zijn lang en laag te rijden, heeft niets bouw te maken. Het ziet er misschien anders uit.
Barokke paarden hebben wel meer dan andere paarden de neiging om hun nek erop te zetten of hoe je dat moet noemen. Dat is makkelijker, voelt veilig, zijn ze goed in. Maar lengte en voorwaarts neerwaarts rijden, over de rug is voor een barokke jongelig net zo belangrijk als voor andere paarden.

Ik vind niet dat Felipe constant bovenin loopt, ik zie ook plaatjes waar hij wel wat wil zakken, maar misschien moet jij dat meer toestaan.
Ik zou elke 'training' beginnen met halsstrekken en lekker lang en goed voorwaarts laten marcheren. Vooral barokke paardjes gaan daar echt van swingen (tenminste dat gevoel heb ik altijd als ik ga halsstrekken). Veel figuren, buiging, met lange teugel. Ik denk dat jullie dan allebei ook relaxter zijn, mer kunnen ontspannen. Pas daarna gaan oppakken. Controleer tussendoor of hij je hand nog steeds wil volgen naar beneden.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:57

Ten eerste, bedankt voor jullie reacties!! Ik ga er zeker wat mee doen. Als al in de beginpost staat, ik weet dat mijn houding nog niet ideaal is, en er word hard aan gewerkt!
Het is vooral mijn armhouding denk ik die veel spanning suggereerd (en zelf mischien wel opwekt) terwijl ik juist van die spanning af wil!! Goede reden dus om er echt wat aan te doen.
@allemaal: die houding gaat helemaal goedkomen!! haha bedankt voor alle tips
@imitador: ik ben het helemaal met je eens dat barokke paarden ook voorwaarts neerwaarts gereden kunnen worden. Al kan zo'n korte speknek nooit zo ver gestretcht worden als een sportpaardennek..Voor het oog is het dan wel anders denk ik.
@JapSter: zulke ongepaste opmerkingen maak je maar in je eigen topics. Ik poets me dagelijks een ongeluk om Felipe netjes voor de dag te laten komen en voor de foto's is hij dus wel helemaal in de biotex gezet. En manen en staart helemaal uitgeplozen.
Inmiddels is hij trouwens weer heerlijk smerig want direct na het rijden is er toch niets lekkerder dan heerlijk rollen? }> :D

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:56

Wat een knapperd!
Ik zie toch wel spanning in zijn hoofd/hals houding.
Dit paard is nog niet zo heel lang onder de zadel dus zou ik het erg belangrijk vinden om hem jouw hand te laten volgen en lekker lang en laag te lopen.
Zo bouw je vertrouwen en dus ontspanning op.
Succes!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:10

Let op dat je je polsen niet knikt en daar in vast zet. In het polsgewricht bedoel ik dan. Daardoor lijken je armen gespannen. Zet je handen rechtop en houd je polsen slap, wanneer je je handen rechtop zet en voor je je gevoel je handen iets naar buiten draait (pols naar binnen), hoeft maar minimaal, kan je ze al niet meer vast zetten.
Van mij hoef je hem niet veel lang en laag te rijden, als je maar wisselt in hoofd hals houding. Dus teugels uit de hand laten kauwen en weer opnemen....

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:44

Gave foto's en wat een gaaf paard heb jij zeg !

Ik vind jou manier van rijden erg goed (klinken) en volgensmij komt dat helemaal goed met jullie 2.
Ik rijdt zelf ook een erg sensibele merrie en zodra ik teveel van voren ga zitten wordt ze ook gespannen en maakt ze haar passen niet meer mooi af. Dat lijkt idd heel spectaculair maar het gaat tenkoste van je ontspannen rijden.

Veel succes met hem, maar dat komt wel goed. Ga je ook met m starten straks?