Galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:54

Ik rijd nu sinds een half jaartje een paard in. Ik heb er de eerste 4 maanden maar 1 keer in de twee weken op gezeten. Dit door het weer, dus de eerste 4 maanden is er weinig mee gebeurd. Nu rijd ik sinds 2 maanden geleden sowieso 1 keer in de week, en de laatste paar weken ook nog wat vaker. Af en toe doe ik een galopje maar dan schiet ze alle kanten uit en is ze niet echt meer te houden. Daarna kan ik er vrij weinig mee beginnen, dus eigenlijk laat ik de galop nu vaak gewoon helemaal zitten. Dit bevalt me eigenlijk prima, omdat het paard in de stap en draf nog erg aan het zoeken is, en ik daar nu vaak mee aan de slag ga. Maar ik vind dat het paard die galop eigenlijk toch wel goed moet leren, en ik vraag me af of het wel verstandig is om nu helemaal niet te galoperen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:56

heey,

heb je een instructeur?
vraag het daaran die kan het altijd beter beoordelen als wij hier op bokt

heb je die niet ga die dan zoeken die kan je echt verder helpen als wij allemaal bij elkaar want dadelijk zeggen we iets verkeerd wel kennen het paard niet endergelijke

mvg jesse

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:57

Misschien als je de stap en de draf bevestigd hebt pas gaan werken aan de galop?
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar dat leek me wel een goede manier. :o

Hoe galopeert ze aan de longeerlijn?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:02

Ik heb op het moment geen instructeur. Ik krijg wel af en toe een keer les van een vriend van mijn vader, maar heb geen vaste omdat ik dit zelf moet betalen. Privé les is aardig duur en aangezien ik dit zelf moet betalen gaat het op dit moment niet. (Ben nog maar 15.)
Ik heb wel af en toe een klein sprongetje gemaakt voor de afwisseling (en dan bedoel ik echt een super klein sprongetje, ik overvraag haar er zeker niet mee ;) ) en als ze na het sprongetje in de galop zit gaat het wel goed, als ik haar dan even een rondje door laat galoperen gaat dit meestal wel. Zo kan ik het haar natuurlijk niet leren omdat te veel springen natuurlijk niet goed is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:08

als je van die vriend van je vader les krijgt afentoe klopt het hoe is het zeg;)
vraag het daar aan hij kent het paard en jou dat is dan al eens tuk makelijker

als het een jong paard is of die nog niet zolang onder het zadel is zou ik eerst aan de balans gaan werken mischien heeft dit paard geen balans en is die dit aan het zoeken door harder te gaan lees: crossen:P

mijn paard was ook jong een tinker die hebben vaak moeite met de galop hij ging ook alleen maar hard
zo heb ik hem gewoon doorlaten galloperen als hij maar gallopeerd als jij het vraagt hoe hard maakt even niet uit en vang hem langsaam op en dan gaat als je het goed doet het allemaal steeds beter
hij is waarschijnlijk of zijn balans aan het zoeken of hij is gewoon erg enthousiast laat die enthousiastme er lekker in zitten !
en vang hem gewoon rustig op
door niet tegallopeeren denk ik dat je het probleem niet oplost
of door gallopeeren tot ze moe is doet ze het dan goed uitbundig belonen
en als het goed gaat ook eceht stoppen zodat ze weet dit is goed

past je tuig goed?
het kan ook zijn dat hij zijn rug wilt weg duwen of hoe ik het moet formuleren

mvg

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:12

Het is geen enthousiasme. Ze stopt af en toe ook in hoeken, en snijd stukken van de bak af. Het tuig past gewoon, en met draf en stap is er echt geen probleem. Moet wel zeggen dat het in het begin met draf ook was. Dan wou ze heel erg hard, en ging het soms over in galop. Dit werd minder toen ik wat meer ging rijden, en in het begin alleen maar ging stappen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:25

bluedisx schreef:
Het is geen enthousiasme. Ze stopt af en toe ook in hoeken, en snijd stukken van de bak af. Het tuig past gewoon, en met draf en stap is er echt geen probleem. Moet wel zeggen dat het in het begin met draf ook was. Dan wou ze heel erg hard, en ging het soms over in galop. Dit werd minder toen ik wat meer ging rijden, en in het begin alleen maar ging stappen.

als je zeker weet dat het tuig past zou ik even kijken
ik de hoeken dat ze stopt dat mag NIET! laat haar door galloperen!
op welke manier dan ook door want stil staan mag niet mijn pony deed het eerst ook maar dat was omdat het zadel niet 100% lag
kan er niemand in de hoek gaan staan?
kun je niet meer gaan rijden dan ?
of anders zou ik toch echt goed les nemen meer weet ik ook niet

veel suc6

Charis_xX

Re: Galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:04

Die van mij is heel pittig, maar soms heeft ze er genoeg van, en gaat ze gewoon stilstaan.
Wat zij dan eerst doet,is haar schouder wegduwen,dus als ik dat nog maar voel weet ik al dat ik haar vooruit moet rijden..
Probeer zoiets te zoeken,wat er aan voorafgaat.
Wat bij mij ook helpt is, door tijdelijk minder op je teugels te rijden.Daar speel je alleen nog maar mee op in en regel je de stelling mee. Voor de rest rij je volledig op je zit.Door zwaarder te gaan zitten laat je heer halthouden, door je gewichht iets te verplaatsen,laat je haar de andere kant op gaan...enz,enz..
Succes!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 12:33

Ik rijd eigenlijk al bijna volledig op mijn zit. Druk op de teugels is er wel iets, maar niet veel. Ze schiet in de galop gewoon alle kanten op.
Soms moet ik mn teugels er wel even goed bij pakken, dan crosst ze dwars door je been heen bijna tegen de omheining aan. Ik vind wel dat ik dan eigenlijk van de teugels af moet blijven, want dit is alleen maar slecht, maar dat is dan eigenlijk gewoon mijn eerste reactie, haar met mn benen en teugels van die omheining weg proberen te houden. Een botsting is namelijk niet zo prettig :+

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:27

het lijkt mij wel slim om eerst de basisgangen dmv van de longe onder de knie te krijgen... waarschijnlijk heb je haar al geleerd om te longeren, maar ook als je erop zit lijkt het mij verstandig als ze gelongeerd word.

Dan zou ik alleen wel zelf blijven rijden, degene met de longe is er slechts voor versterking mocht het nodig zijn en ik denk ook dat je jonge paardje veel bevestiging bij degene zoekt die haar longeerd.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:54

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:54

Je zegt er staat niet echt een stuur meer op, tracht je arm een beetje meer te openen, in de richting dat je uit wil gaan, blijf drijven en tracht je doel in het oog te houden gaat ze toch naar de omheining toe bots er dan idd wel tegen, gewoon doen, en daarna weer verder in je richting die je wou.

bluedisx schreef:
Ik rijd eigenlijk al bijna volledig op mijn zit. Druk op de teugels is er wel iets, maar niet veel. Ze schiet in de galop gewoon alle kanten op.
Soms moet ik mn teugels er wel even goed bij pakken, dan crosst ze dwars door je been heen bijna tegen de omheining aan. Ik vind wel dat ik dan eigenlijk van de teugels af moet blijven, want dit is alleen maar slecht, maar dat is dan eigenlijk gewoon mijn eerste reactie, haar met mn benen en teugels van die omheining weg proberen te houden. Een botsting is namelijk niet zo prettig :+

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:22

Ben er gisteren achtergekomen dat het maar aan 1 kant is. Het is me eigenlijk nooit opgevallen, maar ik gallopeerde altijd op de linkerhand aan, en omdat ze dan altijd zo druk deed enz. probeerde ik de andere kant maar niet meer. Gisteren wilde ik de galop weer proberen, en deed dit op de rechterhand, het ging eigenlijk prima. Ik probeerde niet te sturen ofzo, maar liet haar gewoon over de hoefslag lopen. Ik heb linksom niet meer geprobeert omdat ze al erg moe was, maar dit ga ik morgen wel even proberen! (Dit was dus de eerste keer in een paar weken dat ik weer gegalopeerd heb)

cvanroekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:20

je kunt proberen op de volte korte stukjes te galopperen en dan weer draven en dit herhalen. Mijn pony wil altijd erg hard in galop en bij mij lijkt dit te werken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:27

IK denk dat je toch goed bezig ben door de galop niet te doen de komende tijd, misschien wel maanden, het paard is er waarschijnlijk nog niet aan toe qua balans, en schiet daardoor weg in de galop.
Zorg idd dat de basis goed is de stap en daarna de draf , de galop komt vanzelf als zijn achterhand jou kan dragen.
Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl
Veel aan de zijgangen gaan werken , zoals schouderbinnen, traver en renver.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 23:58

Dit heb ik ook gehad met mijn fries, bij het aangaloperen onbestuurbaar en onbehouwen. Heb het toen even gelaten voor wat het was het leek inderdaad een balansprobleem. Op een gegeven moment weer opgepakt, eerst veel hard gedraafd dat ze uiteindelijk zelf koos om te galoperen en van daaruit heb ik het opgebouwd wat heel goed ging. Al ging het maar 1 rondje goed beloonde ik haar en gingen we wat anders doen.De hoeken sneed ze wel af maar na een tijdje er aan te werken ging ook dat heel goed. Maargoed dit is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:22

Meid, je bent pas 15, je krijgt het paard na een half jaar nog niet fatsoenlijk in galop terwijl dat normaal gesproken binnen twee weken zou moeten lukken, heb je wel genoeg ervaring om een jong paard in te rijden vraag ik me dan af?
Verder, vind je het verstandig om wel pogingen te doen om te springen terwijl de basis er nog helemaal niet in zit?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:28

suleilitha schreef:
Meid, je bent pas 15, je krijgt het paard na een half jaar nog niet fatsoenlijk in galop terwijl dat normaal gesproken binnen twee weken zou moeten lukken, heb je wel genoeg ervaring om een jong paard in te rijden vraag ik me dan af?
Verder, vind je het verstandig om wel pogingen te doen om te springen terwijl de basis er nog helemaal niet in zit?

Sorry maar deze reactie vind ik wel overdreven als je goed leest wat TS schrijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:30

Mag je vinden, Cossie. Helaas wordt er nog altijd te makkelijk gedacht over een paard inrijden. Alleen al het feit dat TS wel springpogingen doet met het paard terwijl de galop onder het zadel er nog niet eens in zit, zet mijn alarm aan. Verder heb ik goed gelezen ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:42

Het lijkt me logisch dat als ik er de eerste 4 maanden nauwelijks op heb gezeten ik dan niet denk aan galoperen. Dus nee, in die tijd heb ik dat niet gedaan. In de tijd daarna was ze aardig druk doordat ik haar niet veel reed en ja, het ging daardoor wat minder, en de galop dus ook. Je hebt het ook over 2 weken, maar ik vind dat een paard binnen 2 weken echt nog niet hoeft te galoperen, zeker als je leest dat ik er de eerste 4 maanden nauwelijks op heb gezeten. Het komt op mij over alsof je denkt: oh, dat meisje is nog maar 15, dus het zal wel niet goed gedaan zijn. Maar goed, je mag vinden wat je vind ;)
Ik heb maandag weer gegalopeerd, 2 kanten op, en het ging super. Kon haar ook gewoon op de volte sturen. Ik denk dat het een tijdje rustig aan en de basis er wat meer in brengen in stap en draf toch heeft geholpen!

edit: en over het springen. Het was echt maar 30 cm, over een hindernisje die er toevallig stond. Ik vond dat dit makkelijk moest kunnen aangezien het paard al 6 jaar is. Ze heeft al vaak los gesprongen, en dan ook wel aardig hoog. Dan vind ik een sprongetje van 30 cm voor de lol geen probleem. Maar hier heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:45

Galop is voor een jong paard best ingewikkeld en een krachttoer, dat veel vraagt van z'n coordinatie, kracht en balans. Veel jonge paarden racen in het begin omdat het zo moeilijk is. Ze gaan harder lopen om de balans op te zoeken.
Als galopperen onder het zadel nu geen optie is, kun je hem beter aan de longe galop oefenen. Overgangen op commando en verschillende tempi in galop. Door je stembeloning leert het paard ook wat de bedoeling is en raakt hij niet in paniek...wat snel zal gebeuren als jij op z'n rug ook niet lekker kunt meebewegen als het zo hard gaat.
Als vervolgstap (wanneer dit goed gaat) kun jij je laten longeren en galop oefenen.
Dan kun je je ook concentreren op het meebewegen met je paard om hen te steunen in de balans.
Daarna kun je 'vrij' aan de gang met de galop (maar dan ben je al wel weer een hele tijd verder)
Springen zou ik voorlopig laten voor wat het is. Vrij springen is heel wat anders dan met een ruiter op de rug. Dat komt later wel.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:43

Galop aan de longeerlijn zonder iemand er op heb ik al heel veel gedaan. (ook met zadel op). Ik wilde dat als het dit weekend weer niet goed ging mijn vader meenemen om te galoperen aan de longe, maar aangezien ik zaterdag, maandag, en gisteren weer normaal heb kunnen galoperen vind ik het eigenlijk ook niet meer nodig.