Mac (v. Formateur) aan het werk (B+2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Mac (v. Formateur) aan het werk (B+2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:06

Mac is een 11jarige ruin van Formateur, sinds februari vorig jaar in mijn bezit en we zijn sinds januari ook bezig met wedstrijden.

Ik ben sinds kort veranderd van instructeur en dat is echt een complete verademing. We zijn nu voornamelijk bezig met het over de rug laten lopen van Mac. Hij heeft namelijk nogal de neiging om zich op te kroppen en in 1 bepaald houdinkje te gaan lopen. Verder moet zijn achterhand wat sterker worden, dus zijn we veel overgangen aan het rijden.
De aanleuning is nog erg wisselend, hij is erg druk met z'n hoofd/halshouding. Tevens zijn de overgangen terug een zwak punt, maar ik vermoed dat dit mede te maken heeft met zijn achterhand.
En over mezelf: ik moet absoluut meer op m'n kont gaan zitten, handen rechtop en m'n ellebogen aansluiten. Ik denk ook dat m'n beugels wat langer mogen (das echt wennen na jaren op een springzadel), ik zit regelmatig te ver achterin het zadel.
Foto's geupload met MijnAlbum omdat photobucket stom doet. Kwaliteit was al niet denderend, dus dat wordt er toch niet minder van.

Afbeelding
Instappen, scheve handen van mij. Die strenge binnenhand van me is al een stuk minder, maar echt weg is het nog niet.

Afbeelding
Drafje, net op het punt dat ik wilde checken of hij m'n hand volgde. Nog even niet opgericht, want twijfelde of hij wel helemaal rad was (maar was na 2 rondjes over).

Afbeelding
Pasje wegrijden, iets tegen de hand.

Afbeelding
Galopje.

Afbeelding

Afbeelding
Mag actiever.

Afbeelding
Wéér scheve handen.

Z'n mooie frontriem

Afbeelding
Overgang terug. Hij drukt zich er dan standaard uit, tips daarvoor zijn ook absoluut welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Even iets langer en lager. Voor ons beide makkelijker.

Afbeelding
Weer die overgang terug. Ik moet op m'n kont gaan zitten.

Afbeelding
En als afsluiting de start van m'n ZZzwaar proef die ik tussendoor nog even gereden heb :P "Binnenkomen in verzamelde galop"

Nou kom maar op met het commentaar!

S_hirley

Re: Mac (v. Formateur) aan het werk (B+2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:17

Daar is je topic

Ziet er goed uit. Probeer inderdaad wat je zelf al aangaf te blijven zitten. Maar weet zeker dat je met veel trainen verder komt! Succes

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:39

Foto's zien er wel goed uit.

Wat me opvalt is dat zijn hals lang blijft, en alleen zijn hoofd 'aan de teugel' knikt. Hij lijkt er niet helemaal fijn door..
Hij mag voor het mooie nog wat meer bij elkaar ;)
Maar lees dat je fijn les hebt, dus dat moet helemaal goed komen :D :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:43

Ziet er goed uit hoor, maar moet eerlijk zijn; op wedstrijd liep ie beter, maar dit zijn maar momentopnamen natuurlijk.
Hij mag idd wat meer door zn hals en let op je handen, die gaan af en toe richting pianohandjes ;)
Rij 'm zo vlot mogelijk vlak voor je overgang terug, je zou trouwens idd wel een gaatje langer kunnen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:56

"Overgang terug. Hij drukt zich er dan standaard uit, tips daarvoor zijn ook absoluut welkom!"

tip:
probeer die overgang terug eens te rijden vanuit die ontspannen draf waar ie de lengte opzoekt, maar op je zit en niet op je hand... hou dus lengte van voor terwijl je 'm steeds langzamer laat draven op je zit... zal vast niet in 1x lukken, maar probeer het wat vaker achter elkaar. volte draven en weer terug naar stap, weer naar draf met lengte en weer terug met lengte... en dat blijven herhalen, afwisselen met van hand veranderen, achtjes rijden, kleine achtjes, grote achtjes... en voor de middenlijn naar stap, na de middenlijn naar draf... dan kun je hem in stap rustig omstellen naar de andere kant en weer wegdraven.
je kan het ook doen met slangevoltes... houdt zijn aandacht ook bij jou en moet ie wat meer gaan oprekken in zijn lijf. je kunt dan afwisselen met draven in de bocht en stap op het midden of stap in de bocht en draf op het midden. lekker intensief en daar zal ie vast wel wat losser (misschien ook wat heter, maar daar kun je aan rijden) van worden.

in galop lijk jij zelf overigens relaxter te zitten als in draf.

je beugels zou ik (nog) niet langer doen, je been valt mooi in het zadel zo.

succes!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:33

Overgang terug staat hierboven netjes beschreven. Wel proberen je been in een overgang terug eraan te houden. Je steekt ze een beetje af. Als je je been eraan houdt, zal hij minder makkelijk tegen de hand komen.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:46

Wat een leukerd een leuk team zijn jullie!
Misschien heb ik nog een nuttige tip:
Ga eens héél langzaam draven zo langzaam mogelijk en als hij zich er dan weer uit drukt vraag je opnieuw totdat hij weer goed is en dan ga je langzaam over naar stap. Hoop dat ik je kon helpen! :D

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:17

heey wat leuk een formateur de opa van mijn paardje is ook formateur, er is al genoeg commentaar gegeven wat natuurlijk niet herhaald hoeft teworden ga ik dus ook niet doen,
jullie zijn een leuk setje veel plezier met mekaar

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:07

Hee Liz! Leuk jou weer eens tegen te komen, ditmaal op bokt!
Jullie hebben zo te zien veel plezier in het rijden!

ps, waar sta je nou met Mac? Niet meer bij "Paulien" (Weet de nieuwe naam van die stal niet)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:10

Ziet er leuk uit , ik heb wel het idee dat je teugels 10cm korter kunnen! Hij valt nogal veel uit elkaar , vooral de eerste foto's

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:27

Wat een leuk paard!
Rij je, je overgangen ook wel eens lang en laag? Aangezien hij dat makkelijker vindt, kan je hem ook voordat je een overgang maakt hem iets lager instellen. Als hij dat goed doet kan je hem steeds bij de overgang minder laag instellen.
Voor de rest ben ik het eens met IngLio. :)