Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:50

Ik heb een hele lieve verzorgpony: Bonita.
Ze is heel voorwaarts en sterk. Daardoor wordt het dressuur rijden wat moeilijker.
Springen ook wel maar ik wil juist de dressuur kant meer op gaan.
Ik oefen vaak proefjes met haar maar als ik dan in galop moet dan krijg ik haar
heel moeilijk weer terug. En als ik ga doorzitten denkt ze dat ze mag galopperen.
Heeft iemand tips?

Ann_moi

Re: Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:52

Heb je ook rijles? Want dat kan al heel erg veel helpen, ik kon een hele tijd weinig anders dan crossen met mijn toenmalige pony. Nadat ik goede rijles kreeg was het een heel ander beestje, en ging de dressuur ook veel beter. :)
Het beste wat je misschien kan doen is heel consequent zijn en veel onder het tempo gaan rijden wanneer zij hard wil.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:53

Ja ik heb ook les met haar.
Misschien kan ik vragen om wat meer dressuur te doen.
Wat ook een probleem is, is dat ze na de galop heel hard wil gaan.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:56

Met mijn pony, ging ik na de galop ook proberen onder het tempo te rijden, en dan ook echt streng en consequent zijn.. :)

Weet je wel zeker dat er niks in de rug verkeerd zit en het zadel goed ligt, of dat haar tanden goed zijn? Want ze kan ook wegrennen voor pijn..

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:58

Ja dat kan natuurlijk ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:08

mijn paard is heel braaf om te rijden maar op sommige dagen kan ze ook alleen maar hard of harder gaan na de galop. Mijn instructrice raadde me aan om na het losrijden onmiddelijk te galopperen en daarna consequent heel veel overgangen stap-draf te rijden en afleidinsmanoevres (slangevoltes, gebroken lijnen) zodat ze goed moet nadenken en dus ook niet hard kan gaan zonder de bocht te missen ;) en als ze wat gekalmeerd is schakelen en dan pas terug aangalopperen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:17

okee ik ga het proberen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:30

Neem een goede instructrice, die je helpt ermee..

Mijn advies; veel doorzitten en zodra hij gaat galloperen, meteen terug naar stop (kruis aan/dep zitten), daarna weer opnieuw..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:32

petitparis schreef:
mijn paard is heel braaf om te rijden maar op sommige dagen kan ze ook alleen maar hard of harder gaan na de galop. Mijn instructrice raadde me aan om na het losrijden onmiddelijk te galopperen en daarna consequent heel veel overgangen stap-draf te rijden en afleidinsmanoevres (slangevoltes, gebroken lijnen) zodat ze goed moet nadenken en dus ook niet hard kan gaan zonder de bocht te missen ;) en als ze wat gekalmeerd is schakelen en dan pas terug aangalopperen.

Ik heb altijd het idee dat dat niet werkt, zo wordt hij juist nog opgefokter en krijgt hij toch eigenlijk gewoon zijn zin???

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:35

Ik zou liever beginnen met stap draf overgangen en weer terug, met doorzitten in de overgang terug, zo weet ze ook dat het ook anders kan en doorzitten niet percé galop betekent.. :) En misschien niet teveel meer galopperen maar zorgen dat ze in stap en draf (doorzitten en lichtrijden) onder controle is.. Figuren zijn wel erg goed zoals petitparis schreef.. :)

Ook voltes zijn handig om op los te werken, zorg dat ze aan 2 teugels is, en goed reageert op een ophouding op de buitenteugel, dus ophouding moet voor haar rust betekenen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 04:23

Bij mij is he precies hetzelfde verhaal!
Wat ik doe is heel erg op mijn zit rijden, en ech tmet je vingers inwerken.
Vooral niet gaan knijpen of opsluiten,beter met de mond spelen en af en toe even nageven.Werkt bij mij het beste...