Fries Golda en ik @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenda36

Fries Golda en ik @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:35

Hallo :wave:
Vandaag ben ik weer naar Golda geweest.
Me moeder heeft wat foto's gemaakt en die wou ik wel met jullie delen.
Golda is een 16 jaarige Frieze merrie,
van ongeveer 1.58m.
Golda loopt ZZ voor de wagen en L1 onder het zadel (is nooit veel in gestert met haar)
Ik vind het nog moeilijk om genoeg stelling en buiging tenemen vandaar dat we het met de touwtjes proberen.
Dit was de 6e keer dat ik op haar reed.
Golda is ook de eerste fries die ik rij dus het is nog steeds een beetje wennen aan de gangen :)
Nou dat was het denk ik wel zo'n beetje :P
Ohja de headset viel elke keer uit m'n oor dus die zie je soms op de hoogte van m'n nek hangen :P
Helaas geen foto's van de galop die vandaag erg goed ging
Naja kijk maar gewoon naar de foto's:

1- stappen
Afbeelding

2-
Afbeelding

3-
Afbeelding

4- Draf
Afbeelding

5- Even poseren
Afbeelding

6-
Afbeelding

7- en lekker uitstappen
Afbeelding

Daarna nog even wat leuke foto's gemaakt:

8-
Afbeelding

9- Wel grappige foto :P
Afbeelding

10-
Afbeelding

11- Hoezo chagerijnig >;)
http://i41.tinypic.com/111umx4.jpg

Dat was het weer,
Laat je een reactie achter??

:evaw:

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:40

Ziet er al weer beter uit dan de vorige foto's :). Nog iets om je tenen denken en je geef zelf al aan dat er nog veel moet gebeuren.

Tis zwart, maar dat is ook de enige vergelijking die je kan maken met die haarbal van mij die je doe ;).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:43

Je beugels zouden iets langer mogen, dan kan je been namelijk net iets mooier op lengte en net een tikje verder naar achteren liggen. Ook zou je iets minder mogen proberen je hakken uit te drukken op sommige foto's: dat zet erg veel spanning op je enkel en dan kun je de bewegingen van het paard minder goed volgen. Als je een mooi lang been hebt, zorgen de beugels automatisch voor een goede voet houding en hoef je daar niet extra je best op te doen. Verder vind ik je erg netjes zitten!

Mag ik vragen wat je wilt bereiken met de touwtjes? Hoe je ze nu gebruikt werken imo ze niet bevorderlijk op de lateralebuiging en is het meer een begrenzing van de longitudinale buiging.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:59

Leuke fries! En de fotos zijn ook leuk.
Waar had je die headset voor?

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:03

Miesje, de zoon van de eigenaaresse was 20m buiten de bak aan het ploegen (oid) en ik kan haar dus niet verstaan en ze was pas geopereert duis ging ze uiten de bak op een stoeltje zitten :P

frieslove

Re: Fries Golda en ik @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:10

Zeer mooie fries , Geschoren?

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:19

TrendyLover schreef:
Miesje, de zoon van de eigenaaresse was 20m buiten de bak aan het ploegen (oid) en ik kan haar dus niet verstaan en ze was pas geopereert duis ging ze uiten de bak op een stoeltje zitten :P

Oke, dat is wel logisch ;)

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:23

frieslove schreef:
Zeer mooie fries , Geschoren?

Jep :P

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:25

Hele leuke fries! :*

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 04:13

Leuke fries heb je! Is ze van jezelf of rijdt je haar voor iemand?

Als opmerking heb ik de volgende: Ik snap de touwtjes ook niet helemaal. Zeker niet in combinatie met de teugels waarop je bijna geen contact hebt.

Ik gebruik deze methode met de touwtjes ook als ik aan het longeren ben zodat mijn paard 'vriendelijk wordt verzocht' zijn hoofd neerwaarts te houden. Met rijden kan je echter hetzelfde effect bereiken door op beide teugels evenveel en constant constact te houden en zijn de touwtjes dus overbodig.

Wat de touwtjes te maken hebben met stelling en buiging kan ik al helemaal niet volgen. Kan je dat uitleggen?

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 07:15

Ik rij haar voor iemand anders.
De eigenaar vond het een goed idee om met de touwtjes te rijden.
Zelf weet ik neit helemaal precies waarvvoor :P

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:41

leuk fries

ziet er netjes uit

succes met rijden ;)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:24

die touwtjes waar julie het de hele tijd over hebben heet een : slof ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:31

Reany_Pony, jij koopt je slof ook bij een bouwmarkt? dat zijn wel degelijk touwtjes.

Erg mooie fries Trendy lover, is het wat om de eigenaar wel even vragen wat hij/zij precies denkt te bereiken met die touwtjes? Ik snap dat je er weinig over te zeggen hebt zeker in het prille begin dat je haar kunt rijden. Probeer anders eerst goed onderbouwde argumenten via dit forum te krijgen om het niet te doen, en wat het beste werkt ipv de touwtjes. Misschien dat je ze dan de volgende keer in de kast kunt laten liggen.

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:35

ohja..? Ik dacht dat je een slofteugel altijd in je handen had?
Ik rijd sinds 2 jaar ook op een fries :) Weet nog hoe hard werken het in het begin was. Ik zou het toch gewoon zonder de touwtjes proberen. Geloof me, als je de knopjes eenmaal gevonden heb is het een geweldig gevoel:D :D *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:57

Ik vermoed (Brenda en de eigenaar van de fries kennende, Brenda verzorgd mijn pony's en eigenaar van de fries is onze instructrice) dat het touwtje is zodat Golda niet helemaal haar rug er uit drukt. Ze hangen zo los dat Brenda het 'echte werk' wel zelf moet doen, maar dat de touwtjes zorgen dat ze niet helemaal met haar hoofd omhoog en onderhals uitgedrukt loopt als het nog niet lukt.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:33

Op bijna alle foto's is het zo dat de touwtjes zeg maar 'strak' staan, en je teugels 'slap' hangen, terwijl het eigenlijk andersom hoort te zijn. laat de touwtjes niet het werk doen, en hou zeker druk op je teugels ;)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 05:49

Rean_Pony schreef:
die touwtjes waar julie het de hele tijd over hebben heet een : slof ;)

Misschien een rare vraag hoor, maar een slof heb je toch in je handen... Volgensmij zijn dit gewoon touwtjes. Nu weer even on-topic. Ik vind het er al lekker uitzien, blijf lekker actief rijden, en houd wat meer contact op je teugels. Ik zou toch een aan de eigenaresse vragen waarom je moet / mag rijden met die touwtjes, ben nu zelf ook wel benieuwd... :P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 06:52

Wat een mooie fries. Volgens mij heeft de TS in haar openingspost al gezet waarom de touwtjes eraan hangen.
Verder ziet het er leuk uit, probeer wel je benen mooi lang te houden (of je beugels wat langer)

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:37

Ik ben niet geheel voor het gebruik van hulpteugels, maar geloof wel dat dit in bepaalde gevallen en onder begeleiding soms een uitkomst kan bieden. Ik heb mijn Fries twee jaar terug ook met touwtjes gereden, precies om de reden die Dennis noemt. Het is soms moeilijk om een Fries zijn bovenhalsspier te laten gebruiken, in plaats van zijn onderhals erdoor te laten drukken. D.m.v. de touwtjes heeft mijn paard destijds het gevoel gekregen 'waar' hij moest lopen. Hierdoor is zijn bovenhalsspier ook aangesterkt en zijn onderhalsspier afgezwakt, iets waar we later en nu nog steeds aan werken. Ik ben het er wel heel erg mee eens dat je contact met het bit en dus druk op de teugels moet houden. Je moet het zelf doen, de touwtjes zijn enkel een hulpmiddel. Het kan ook helpen om je paard goed actief te rijden, van achter naar voren, zodat je paard vanzelf jouw hand wil volgen, hij van voren gaat zakken en dan dus ook de spanning van de touwtjes afgaat. Succes!

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:07

nee hoor ,, een slof kan je ook vast binden ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:05

Je ziet duidelijk dat het witte touwen zijn zoals je ze bij de gamma kunt kopen. Maar is dat nou zo'n interessante discussie?