Paard stijgerde uit angst, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Paard stijgerde uit angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:26

Afgelopen week was ik weer voor het eerst met mijn paard buiten, we gaan elke week door het land naar de les en dit was dus de eerste keer weer. Hij was erg kijkerig maar verder niet extreem bang of zo, dit kwam waarschijnlijk omdat het paard van mijn zus voorop liep. De terugweg moest ik echter alleen omdat het paard van mijn zus niet goed liep en zij dus al eerder terug was gegaan. Mijn vader en ik waren nog op het erf van de lokatie waar we les hadden toen meneer al erg gespannen was, maarja dat geeft niet, het was de eerste keer dus dan is het best logisch. Alleen toen er een auto aankwam ging het mis, hij kwam recht omhoog (wel heel rustig gelukkig, zodat ik me om zn nek kon vastklampen).
Ik zelf vond dit wel een beangstigende situatie omdat het op een klinkeroprit was, en als je er dan afvalt.. ;( (gelukkig had ik wel een cap en bodyprotector aan, maar dan nog..)
Omdat het dus niet echt een veilige situatie was heb ik hem verder niet afgestraft o.i.d. maar ik weet dus niet of ik dit wel goed heb gedaan, want wie weet doet hij het de volgende keer weer..
Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
Ik zou graag tips willen hoe ik dit de volgende keer het beste aan kan pakken :)

Assiej

Re: Paard stijgerde uit angst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:18

Hem afstraffen als hij oprecht schrikt zou ik je zoiezo afraden. Gelukkig heb je het ook niet gedaan, maar er zit natuurlijk een verschil tussen gemeen steigeren, met het doel de ruiter eraf te werpen of steigeren uit angst, het grootmaken..

Zoals ik uit je verhaal heb begrepen, is het de bedoeling dat jullie eens per week door het land naar de les gaan, klopt dat?
Misschien kun je er in het begin een standaard routine van maken, als je bang bent dat het probleem aan blijft houden.

Dus het elke dag proberen. Gaat het goed, weer omdraaien en weer naar huis gaan. Ik denk namelijk zelf dat het gewoon de zomer in zijn bol is, aan gezien hij voor het eerst weer over het land mag. Op de heenweg had hij het paard van je zus om zich heen, en op de terug weg was hij alleen met jou. Het blijven kuddedieren en vaak zijn ze met zijn 2e gewoon rustiger :) de ruiter zelf tevens ook.

Ik zou het gewoon even aankijken hoe het de volgende keer gaat, en het anders dalijks gewoon 'even' proberen. Er dus niet op aandringen.. zodra jouw gedachtens zijn: oliebol hij gaat zo schrikken, dan zul je zien dat ze meestal ook schrikken omdat ze jouw spanning voelen :)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:24

Sluit ik me bij aan. Bij angst geruststellen. Bij verzet straffen. Ga voorlopig veel met een maatje op stap zodat jouw paard veel kan zien en van dat maatje kan leren.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:26

Okee bedankt voor de tips!
Hier heb ik wel wat aan denk ik :)
We gaan inderdaad elke week door het land naar de les, en ik denk dat het elk jaar de eerste paar keer wel een beetje spannend zal zijn, maar ik vond dit wel een extreme reactie vandaar dat ik niet zo goed wist wat ik moest doen..
Maar erg bedankt!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:41

Volgens mij moet je bij angst juist NIET gerust stellen. Ik dacht dat je dan de angst bevestigde. Eigenlijk moet je er dan geen aandacht aan schenken. Bij verzet moet je straffen. Gewoon even bemoedigend toespreken: kom op, er is niets aan de hand, kom gewoon doorlopen. Kordate stem, geen gezeur.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:49

sheela schreef:
Volgens mij moet je bij angst juist NIET gerust stellen. Ik dacht dat je dan de angst bevestigde. Eigenlijk moet je er dan geen aandacht aan schenken. Bij verzet moet je straffen. Gewoon even bemoedigend toespreken: kom op, er is niets aan de hand, kom gewoon doorlopen. Kordate stem, geen gezeur.

Hier zijn de meningen over verdeeld.. sommige mensen zeggen inderdaad dat je bij angst niet moet gerust stellen, andere zeggen dat je dit juist moet doen aangezien het een dier met gevoel blijft. Nou denk ik zelf niet dat een paard in dit geval bescherming bij de baas zoekt, maar als ik even naar mijn eigen arabje kijk; als hij iets eng vond sprak ik ook tegen hem en moedigde ik hem ook aan. Hierdoor stel je hem toch gerust en in mijn ogen werkt het anders...

Ik beloon liever de positieve punten als dat ik de negatieve punten bestraf. Naar mijn ervaring werkt dat gewoon beter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:56

Gewoon ervoor gaan lopen, zeker als je alleen bent en je paardje jou niet genoeg vertrouwt als je op zijn rug zit,
Vooral niet afstraffen, je kan het gedrag ook negeren en geruststellen, zorg voor vertrouwen en neem de leiding.

Misschien idd ene paar keer dit doen afwisselend aan de hand en erop. als je merkt dat hij iets engs vind, of jou spanning loopt op, stap dan af en loop een stukje verder, diep adem halen en dan er weer op en zo opbouwen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:00

Sheela ben het helemaal met je eens. Doe alsof er totaal niets gebeurt is. Ook van te voren. Als je een auto of tractor aan ziet komen dan moet je echt doen alsof er niets en niets aan de hand is. Jij bent degene die met jouw gedrag je paard gerust kan stellen. Zit jij al in de zenuwen dan krijgt hij dat ook.
Wees kordaat, heb je het idee dat hij je in het ootje neemt dan mag hij best op zijn kop krijgen. Volgens jouw was er immers niks aan de hand.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:04

sheela schreef:

Zo reageer ik als ik merk dat het paard profiteerd , en dus helemaal niet bang is.
Als hij echt bang is , dan heeft hij nood aan zijn lieve baasje die laat zien dat ze er voor hem is en dat hij zeker niet bang hoeft te zijn. Belonen moet je niet doen , maar wel op een geruststellende toon praten , wat teugel geven. Als je merkt dat hij van je liefheid gaat profiteren en absoluut voor alles de bangeri gaat uithangen dan negeer je dit best wel.

Ik denk dat de TS hier goed gehandelt heeft !! Zou ik ook zo gedaan hebben , hem straffen gaat hem allen maar banger maken.