pony wil niet bij het hek weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

pony wil niet bij het hek weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:17

De nieuwe pony van mijn 8 jarige dochter weigert in alle toenaarden om bij de uitgang
weg te gaan.
Aan de longe is het geen probleem, dan kan ik hem wel wat bijsturen, maar als ik hem
los laat gaat het mis.

Is dit een kwestie van doorzetten of kan ik iets anders proberen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:26

Ik neem aan dat je met rijden bedoelt? Of losgooien of...?

Als het met rijden is (met dochtertje erop?) Dan denk ik dat deze pony nog wat te veel een eigen willetje heeft voor je dochter. Of misschien is hij te groot waardoor de been en zithulpen niet goed door kunnen komen, wat meer achtergrond info is wel fijn om wat zinnigs over de situatie te kunnen zeggen :)

Hoe lang hebben jullie hem al? Doet hij het wel als hij achter een ander aan mag? Dat zou je kunnen proberen.
Mijn ervaring (met oa manege pony's) is dat als de pony's genoeg respect hebben voor de instructeur (moeder in dit geval) dat ze wel doen wat ze moeten doen, ongeacht wat er op hun rug gebeurt. Natuurlijk zijn er ook koppige/eigenwijzere pony's waarbij dat toch altijd een discussie blijft, die toch telkens proberen stil te staan, om te draaien of andere flauwe grappen om onder het werk uit te komen ;)
Het enige wat ik er zo van kan zeggen is zorg dat de pony respect voor jouw krijgt als hij dat niet voor je dochter heeft, dan kan je m met een flinke 'denk erom' of 'Hey!' wel aan het lopen houden. Uiteindelijk zal het met je dochter ook wel wat beter gaan lijkt me (heeft ze les, geeft ze de correcte hulpen?)
Gamet hem aan het werk/longeren en zorg dat hij goed op jouw (stem)hulpen reageert, dan zal hij ook beter luisteren als je dochter erop zit.

aeolusnr1

Re: pony wil niet bij het hek weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:29

Les nemen.
Respekt opbouwen en dit in beide richtingen uiteraard.
Grondwerk en het leren omgaan met een paardje.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:02

Bluebontje schreef:
De nieuwe pony van mijn 8 jarige dochter weigert in alle toenaarden om bij de uitgang
weg te gaan.
Aan de longe is het geen probleem, dan kan ik hem wel wat bijsturen, maar als ik hem
los laat gaat het mis.

Is dit een kwestie van doorzetten of kan ik iets anders proberen?

Waarschijnlijk is het gewoon uittesten van de pony, weet niet hoe oud de pony zelf is?

Ik heb dit zelf ook gehad met mijn jonge pony, iedere keer mn benen geplet tussen het hek, en alleen
maar richting/in het hek willen. Helaas is dit een kwestie van doorzetten, ik zou wel voor de veiligheid van je dochter
( en blauwe bene te voorkomen) de longeerlijn er nog even aan laten zitten, dat als nodig is dat je kan ingrijpen, en dan steeds een stukje losser natuurlijk.

De pony iig geod voorwaarts laten lopen, buitenteugel er goed bij, dat ie niet richting hek kan, en binnenbeen!

Heel veel succes!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:40

De pony is 9, maar komt uit een verhuurbedrijf waar hij in de lessen had moeten lopen. Dit ging niet, omdat hij met de leskindertjes aan de wandel ging.
Mijn dochter krijgt trouwens les en ze werken er hard aan.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:57

Bluebontje schreef:
De pony is 9, maar komt uit een verhuurbedrijf waar hij in de lessen had moeten lopen. Dit ging niet, omdat hij met de leskindertjes aan de wandel ging.
Mijn dochter krijgt trouwens les en ze werken er hard aan.

dan zijn het waarschijnlijk geen jong pony kuurtjes nee!
maar als haar instructrice gericht gaat oefenen met haar op het hek, ( nouja langs het hek lopen)
moet dat vast goed gaan komen! wellicht dat ze jou ook wat tips kan geven dat je je dochter als ze geen les heb zelf wat kan begeleiden erin?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 06:44

Grond werk gaan doen om het vertrouwen te krijgen.
DE pony wil terug naar zijn vertrouwde weitje en maatjes en weet de weg daarheen en gaat daarom bij de uitgang plakken.
Het is geen trucje of uitproberen , zo denkt een pony niet.
Ga b.v eens aan de andere kant van de bak rijden en niet perse bij de uitgang, los het in elk geval met geduld, breng de pony b.v uit balans en beloon elk stapje.

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:16

In elk geval nooit bij het hek op of afzadelen. Misschien uitgang verplaatsen als dat kan. Voor de rest volhouden en consequent zijn.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:01

Begrijp ik nu dat je voor je dochtertje een pony hebt gekocht die niet geschikt was voor de lessen omdat hij constant zijn eigen ding deed? Dan zul je er nog flink werk aan hebben. Doorzetten en zorg dat het rijden interessant voor hem wordt/blijft. Is het misschien een optie om een wat groter/ouder meisje er af en toe op te laten rijden? Eentje die hem wel bij het hek weg kan krijgen?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:17

Nee, dat begrijp je niet goed.
Ik heb een pony gekocht die het werk in de manege niet leuk vondt.
Het is trouwens niet het eerste paard dat ik koop, ben geen groentje wat dat aangaat.
Ik dacht alleen dat met zoveel paardenmensen er misschien wel iemand was die een tip kon geven en die heb ik zo hier en daar wel gehad.