Wat te doen met 6 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skip_Bo

Wat te doen met 6 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:20

Hey,

Mijn zus is voor 5 maanden naar Aruba, nu heeft ze een 6 jarige ruin op stal staan.

Het probleem is dus: Je kan niet Jan alleman erop zetten, hij is nogal lastig. Eerst was het een optie om mij erop te zetten, dit hebben we geprobeerd. Het ging echt super goed, tot ik de 2e keer erop ging. Whisper was bang, gespannen en wou er elke keer vandoor schieten. Hij probeerde me dus uit.

Zelf ben ik niet bang uitgevallen, maar toch vind ik het risico te groot, ik ben nog maar 14, ong. 1.65 en Whisper is ruim 1.70. Ik heb ook altijd op een pony gereden van 1.36 dus het is zoiezo een grote stap, van een pony van 1.36 naar een paard van 1.70.

Mijn zus heeft veel problemen met hem gehad, eerst ging het super, daarna lag ze bijna elke keer ernaast als ze erop ging. Dus uitenldelijk hebben we de DA erbij gehaald, het kwam doordat hij elke keer zijn hoofd omhoog deed, dat hij als het ware een stroomschok kreeg.

We hebben hem toen een jaar lang, lang en laag over de rug gelongeerd. Daarna is hij ruim 3 maanden weggeweest, daarna ging ze weer op Whisper en ging het super. Hij gaat er nog wel eens vandoor, maar ze is gewoon de baas over hem en niet meer bang voor Whisper.

Daardoor vind ik het risico nog groter, ik ben bang dat als ik eraf val dat hij alles opnieuw gaat doen, dat ik hem dus eigenlijk heb verpest.

Nu hebben we samen met onze instructrice besloten hem 5 maanden op het land te gooien en gewoon 3x in de week te longeren. Gewoon met zadel en hoofdstel, zodat hij dat nog weet.

Maar nou zat ik dus te denken: Wat kan ik nog meer met hem doen, longeren vind ik zo saai voor hem.

We zetten er niemand anders op, dit gaat hoog oplopen in de kosten, en hoe komt het paard terug?

Het is een lang verhaal, ik weet het, maar ik weet het gewoon niet. ;)

Groetjes!

Sorry als dit niet hier hoort.

Alicia2u

Re: Wat te doen met 6 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:34

Je kunt misschien met hem gaan rechtrichten aan de hand volgens de klassieke rijkunst. Misschien helpt dat ook tegen de andere problemen die jullie met hem hebben. Op www.paardenbegrijpen.nl vind je erg veel informatie.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:10

Om hem lekker bezig te houden zou je je ook kunnen gaan concentreren op NH of VD als je dit interessant vind, het paardje is nog jong dus kan nog een hoop leren!

Tevens (als je ermee overweg kan) zou je ook met dubbele longe kunnen gaan trainen. Als je het op een goeie/juiste manier doet (in het begin misschien begeleiding nodig) kun je je paard zelfs aan de hand trainen zoals je normaal onder het zadel doet. Dit heb ik in het verleden met mijn arab ook gedaan omdat ik ernaast vaak meer over hem te zeggen had.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:11

Dankje voor de tips! :)

Heb hem vandaag gewoon aan de longeerlijn gehad, zondag doen we dit weer.
Maandag heb ik eerst les op mijn eigen pony, daarna lest de buurvrouw en in die tussentijd zadel ik Whisper en pakken mijn instructice en ik hem ook weer aan de longeerlijn. We zetten hem dan lekker aan het werk, als hij braaf is ga ik er waarschijnlijk op. :)

Heb het gisteren met mijn instructice overlegt, ze vond het goed.

Als het goed gaat, ga ik hem waarschijnlijk gewoon rijden.
Gaat het niet, blijf ik hem gewoon longeren en andere dingen met hem doen. ;)

Ik hoop zelf dat het gaat, dan hoeft me zus niet wéér helemaal opnieuw met hem te beginnen. ;) Me zus weet er nog niks van, ik vertel het haar pas als ik erop heb gezeten. :)

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:14

Ik zou hem lekker veel longeren en er daarna eens opstappen voor het uitstappen. Uiteraard ook lang en laag. Als dat goed gaat steeds een beetje langer uitstappen of wie weet draven en galopperen. Wel alles lang en laag. Zeker in het begin.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:07

Ik hebben hem gisteren gereden.

Eerst lekker gelongeerd met mijn instructrice, daarna erop gestapt, wat erg moeilijk ging zonder krukje. :o Hij vond alles nog een beetje spannend. Dus weer afgestapt, vervolgens weer opgestapt. Dit ging zonder spanning maar nog wel een keer gedaan. Daarna gaan stappen, ging helemaal goed!

Vervolgens zijn we naar de draf gegaan, eerst was hij moeilijk uit te zitten, maar dit ging na een paar rondjes al veel beter. Hier en daar kwam er nog wat spanning in, maar met 1 klein kneepje op de binnenteugel ontspande hij weer helemaal.

De galop hebben we nog niet gedaan, we wouden dit keer niet te snel gaan.

Verder heeft hij geen stap verkeerd gezet, we zaten nog wel aan de longeerlijn, omdat hij natuurlijk weer een andere ruiter op zijn rug had, ik moest natuurlijk ook nog even wennen! ;)

Maandag gaan we alles weer proberen, in die tussentijd longeer ik hem gewoon om de dag. ;)
Misschien komt er ooit nog eens een topic over ons! :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:09

heeeeei, ik heb een iddeeeeeeei :)

zet hem gewoon lekker 4 maanden op het land :D :D :D

nu even twee weken longeren, en de laatste twee weken longeren om weer een beetje op te bouwen ;)

en dan lekker maanden vakantie tussendoor :)

helemaal toppie, voor het paard :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:51

KiWiKo schreef:
heeeeei, ik heb een iddeeeeeeei :)

zet hem gewoon lekker 4 maanden op het land :D :D :D

nu even twee weken longeren, en de laatste twee weken longeren om weer een beetje op te bouwen ;)

en dan lekker maanden vakantie tussendoor :)

helemaal toppie, voor het paard :)

Ik ga hierin mee, het paard vergeet in die maanden echt niet wat het is om een ruiter op zijn rug te hebben en het is heel fijn voor een paard om eens een paar maanden echt niets te doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:36

Heel juist van "KIwiko" geef hem gewoon even de rust, een paard vergeet niet hoor.