stroef in mn linkerhand (ik) hoe flexibeler?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robjeHL93

stroef in mn linkerhand (ik) hoe flexibeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:43

hallo,

ik heb sinds een tijdje al iets opgemerkt aan mijn rijden.
mn paard is nogal een trekker in zn bek (ik overdrijf wel), ik moet dan ook kneepjes maken om hem fijner in mn hand te houden.
maar de laatste tijd zit ik heel erg op te letten op mijn hand- en beendruk en hoe ik ze netjes houd.
er zijn me wel dingen opgevallen waar ik nooit bij had stilgestaan, zoals dat mijn linkerhand
veel minder gespierd is en veel meer eelt heeft.
en met mijn rechterbeen lijkt het alsof ik harder moet drukken dan met mijn linkerbeen.
bij mijn pony was me dit niet zo erg opgevallen, maar met mijn paard valt het gewoon echt heel erg op
(voor mijn gevoel dan).

heeft iemand tips hoe ik de motoriek in mijn linkerhand beter kan maken?
want als ik mijn paarden hiermee verpest zou dat wel een beetje jammer zijn...

groetjes,
robin.

(ik overdrijf altijd, niet denken dat ik in de B hoor te zitten omdat ik dit probleem heb ;) )

magic_lover

Re: stroef in mn linkerhand (ik) hoe flexibeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:48

ik volg even, heb dit zelf ook wel wat.
met rechts kan ik hele snelle en korte hulpen geven.
maar met links gaat het toch allemaal wat stugger en stroever :o
misschien heeft het ermee te maken dat ik ook rechtshandig ben, maar zou ook graag willen weten hoe, en of je dat kan verbeteren zodat ik links ook wat 'sneller' word :+

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:49

ja precies, ik denk ook dat het komt omdat ik rechtshandig ben.
moeten we dan met links schrijven ofzo?
ik kan me niet voorstellen dat andere topruiters dit nooit gehad hebben...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:12

Als ik de foto's op je profiel bekijk dan komen je problemen niet door je hand, maar door de rest van je houding. Het probleem begint al bij je bekken: die staat niet in middenstand. Daardoor kun je de beweging van je paard niet opvangen en ga je klemmen met je benen (heel duidelijk te zien op de foto's). Je benen gaan naar voren en je hangt aan de teugels om maar niet achterover van je paard te vallen (dat zie je erg duidelijk in de foto's van het uistrekken, maar ook op de andere foto's komt het terug).
Je zult dus eerst moeten leren om je bekken op de juiste manier te gebruiken. Dat kan het beste door een aantal goede zitlessen te nemen van iemand die er echt verstand van heeft (dat hebben helaas maar weinig instructeurs tegenwoordig). Als je instructeut nooit een opmerking heeft gemaakt over je stoelzit (benen naar voren, klemmen met je knieën, bovenlijf achter de loodlijn, zware hand), zou ik er niet op vertrouwen dat hij je correct kan corrigeren.

Ik kan op de foto's niet zien of je ook lateraal uit het lood zit (links en rechts). Ik vermoed van wel gezien de omschrijving van je problemen. hier geld hetzelfde als wat ik eerder zij: neem goed zitles van iemand die er verstand van heeft. Dit zijn problemen die je met goede begeleiding in een paar weken kan corrigeren (ik heb mensen in mn onderzoek die je na 3 weken 1 uurtje per week les niet meer terugkent op het paard, werkelijk ongelofelijk). Je moet er echter wel voor open staan: nieuwe houdingen voelen in het begin altijd heel raar aan en daarom wil je meestal snel terug naar je oude vertrouwde, foute houding. Je moet dus even doorzetten tot de nieuwe rechte houding normaal aanvoelt en dat kost vaak wat training en spierpijn.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:48

het is wel grappig dat je over de stoelhouding begint, aangezien ik die niet heb.
het klinkt heel raar, maar ik geef je groot gelijk dat ik heel erg in de stoelhouding zit op de foto's van
mn profiel, maar op filmpjes zit ik juist perfsct rechtop en bekenden zoals Janette Bouwman en
Tommie Visser en nog een paar, prijsden juist mijn houding en zit.

wat ik niet snap is dat je zegt "met de juiste begeleiding".
ik krijg les van een superinstructrice die GP rijdt en nu dus ook voor een ander land uitkomt op de spelen.
ik krijg 2x per week les van haar en dat is voor mij prima.

de rede dat ik zo raar zit op die foto's zit denk ik bij het enorm hoog opgooien.
hij heeft heel erg gebokt en daardoor zit ik nu wel stevig in t zadel. maar hij heeft kleinere passen dan een paard,
maar wel heel grote passen voor een pony. hij gooit echt heel hoog op en daarom is het denk ik. bij de uitgestrekte draf
gooit hij nog hoger op dan hij normaal al doet en hij neemt ook snellere passen (ik weet dat dat niet hoort, maargoed).
hierdoor wordt het nog lastiger om te blijen zitten.
en ik heb mijn beugels vrij kort in vergelijking met de maat bij mijn paard, omdat ik anders niet bij zijn buik kom.
dat werkt ook niet mee.

zitlessen ga ik dus niet nemen met mijn pony omdat het nergens voor nodig is. als ik zou zeggen dat ik
zitlessen ga nemen, zouden ze me waarschijnlijk vierkant uitlachen.

sorry, t moest er even uit.
maar nog steeds geen tips over het verbeteren van de motoriek.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:02

Nee, ik kan je geen andere tips geven dan wat ik eerder zei. Het probleem is niet je motoriek, maar je basiszit. Iemand die GP rijdt hoeft nog geen verstand te hebben van het menselijk lichaam en natuurkunde. Naar achteren leunen in een grote draf is niet de juiste oplossing en belemmert je paard.
Hetzelfde met de korte beugels: je helpt er niemand mee. Ik heb ook lange benen die niet aan de buik van mijn paard komen, maar ik drijf met het juiste deel van mijn been (de bovenkant van de kuit) en daar reageert hij prima op (dat moest hij even leren, maar dat kan elk paard leren). Met langere beugels kun je je been mooier laten hangen, je bekken beter gebruiken en de beweging beter opvangen, waardoor je vel fijnere hulpen kunt geven.
Als je zitlessen zou nemen, dan neem je die voor jezelf. Wat kan jou het nou schelen wat anderen deneken en doen? Jíj wordt er beter van. Maar je moet het zelf willen, als je er niet voor open staat kan ik je niet helpen.

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje, want ik zou het erg knap vinden dat al die foto's in je profiel moment opnames zijn van je houding.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:09

kijk, ik weet hoe ik zelf zit.
ik ga jou niet proberen te overtuigen.
als ik 8en krijg voor houding en zit en effect van de hulpen, lijkt het mij
dat je niet zou kunnen oordelen voor je me ziet rijden,
aangezien je mij nu toch alleen maar af kan katten.
die foto's geven een compleet ander beeld dan normaal en daar ben ik zelf al van op de hoogte,
alleen ik heb geen zin om nu ineens helemaal mijn best te moeten doen
om iemand te overtuigen, aangezien ik er toch niks mee bereik.

de jury's hebben niks op te merken over mijn zit en daarom denk ik niet dat jij dat wel kan.
dan zou je me eerst mijn proefje moeten zien rijden en dan zien we wel verder, oke?
ik hoor graag tips over motoriekverbetering, niet afkatting van een paar foto's.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:15

He, ik hou dit topic even in de gaten ;)
Heb er zelf namelijk ook heel erg last van.
Mijn rechterhand is gewoon veel sterker dan mijn linker (ja rechtshandig) en daarom probeer ik alles met rechts te doen.
Maar door veel trainen en veel les is mijn linkerhand wel sterker geworden maar het blijft toch een probleem.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:40

.